Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Ankai czyli kolejna chińska fala elektrobusów dla Europy

infobus
13.11.2025 11:02
0 Komentarzy

Na największych targach autobusowych świata – Busworld Europe – swoją premierę miały dwa nowe, w pełni elektryczne modele autobusów producenta Ankai Bus.

Pod hasłem „Green Miles, Greater Returns” zadebiutowały: Ankai E12S, nowej generacji piętrowy elektrobus turystyczny typu open-top, oraz kompaktowy autobus miejski E60.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa nowe modele autobusów elektrycznych zaprezentowała firma Ankai podczas Busworld Europe 2025?
  2. Jakie innowacje techniczne wprowadzono w modelu Ankai E12S w porównaniu z poprzednią generacją?
  3. Gdzie trafią do eksploatacji premierowe autobusy Ankai po zakończeniu targów w Brukseli?

Ankai w Brukseli

Busworld Europe 2025 był miejscem światowego debiutu „bliźniaczych gwiazd” marki Ankai – modeli E12S i E60, które reprezentują nową falę chińskiej myśli technologicznej w transporcie publicznym.

  • Ankai E12S to już czwarta generacja piętrowego autobusu elektrycznego typu open-top, wyposażona w aż 8 kluczowych ulepszeń względem poprzednika. Dzięki nowemu designowi serii E, wydłużonemu rozstawowi osi i zoptymalizowanemu układowi podwozia, pojazd zapewnia miejsca dla 50 pasażerów na górnym pokładzie oraz 22+1 na dolnym. Kierowca ma do dyspozycji zintegrowaną, regulowaną platformę sterującą oraz 10,1-calowy ekran dotykowy. W przestrzeni pasażerskiej znalazły się m.in. gniazda USB, systemy audio w wielu językach oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
  • Nowy E12S napędzany jest wysokowydajnym silnikiem synchronicznym z magnesami trwałymi umieszczonymi w piastach kół, co zapewnia wysoki moment obrotowy przy niskim zużyciu energii i dużej niezawodności. System rekuperacji umożliwia odzysk 100% energii z hamowania, zmniejszając ogólne zużycie energii o ok. 10%. Pojazd wykorzystuje akumulatory LFP od CATL o wysokiej gęstości energetycznej, wspierane przez inteligentny system wczesnego ostrzegania przed ucieczką termiczną. Autobus spełnia też normy R155/R156 w zakresie cyberbezpieczeństwa i aktualizacji oprogramowania, a zaawansowane systemy asystujące zwiększają poziom bezpieczeństwa jazdy.
  • Równolegle zaprezentowano Ankai E60, czyli kompaktowy elektrobus przeznaczony do przewozów miejskich i mikrotras. Projekt pojazdu opiera się na czterech filarach: estetyka wizualna, inteligentna architektura, bezpieczeństwo i komfort. Karoseria oparta jest na konstrukcji ze stali o ultra-wysokiej wytrzymałości, zintegrowanej z aktywnymi systemami bezpieczeństwa i możliwością rozbudowy o dodatkowe moduły smart. Miejsce kierowcy to zintegrowane centrum sterowania z cyfrowym zestawem wskaźników oraz dużym ekranem multimedialnym.

Oba modele spełniają międzynarodowe standardy homologacyjne, a ich konstrukcja została już pozytywnie oceniona przez potencjalnych klientów z Europy. Producent zapowiedział, że po zakończeniu targów autobusy trafią do eksploatacji w Paryżu, gdzie rozpoczną obsługę miejskich linii transportu publicznego – oferując pasażerom wyższy komfort i niższą emisję w samym sercu europejskiej metropolii.

Ankai pokazuje siłę elektromobilności – światowa premiera E12S i E60 na Busworld 2025

Zakupowe tło

Ankai Bus, założony w 1966 r., to pionier chińskiego rynku autobusowego – od budowy pierwszego w Chinach autobusu z samonośną konstrukcją, przez rozwój pojazdów elektrycznych, aż po budowę marki usług autobusowych. Dziś autobusy Ankai jeżdżą w ponad 100 krajach, w tym w USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Nowej Zelandii, Australii, RPA i Arabii Saudyjskiej.

Rok 2025 jest wyjątkowy dla ekspansji zagranicznej firmy – od styczniowej dostawy 276 pojazdów do czterech państw, przez przekazanie 120 elektrobusów dla systemu transportowego Kirgistanu, aż po globalną premierę w Brukseli. Marka rozwija się dynamicznie, zwiększając swoją obecność w Europie, Azji i na innych kontynentach, oferując coraz bardziej zaawansowane technologie dla transportu publicznego przyszłości.

Komentarze