Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dwie premiery Iveco na Busworld 2025: minibus eDaily Low Entry i midibus G-Way

infobus
04.10.2025 21:01
0 Komentarzy

Podczas największych europejskich targów branży autobusowej Busworld Europe 2025 firma IVECO BUS zaprezentowała dwa zupełnie nowe modele miejskich autobusów klasy I kategorii MINI i MIDI.

Oba mają wyznaczyć standard w zrównoważonej mobilności. To w pełni elektryczny eDaily Low Entry Minibus oraz kompaktowy G-WAY Midibus, kompatybilny z biometanem. Oba pojazdy stanowią istotny element strategii neutralności technologicznej IVECO BUS, w której producent łączy rozwiązania elektryczne, gazowe, hybrydowe i biopaliwowe, wspierając operatorów transportu w praktycznej i skutecznej dekarbonizacji.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa nowe modele autobusów miejskich zaprezentowała firma IVECO BUS podczas targów Busworld Europe 2025?
  2. Jakie są kluczowe parametry techniczne i zasięg elektrycznego minibusa eDaily Low Entry?
  3. Czym wyróżnia się midibus G-WAY pod względem napędu, emisji i zastosowań w transporcie miejskim?

eDaily Low Entry

Po raz pierwszy publicznie zaprezentowany w Brukseli eDaily Low Entry (LE) to odpowiedź IVECO BUS na rosnące zapotrzebowanie miast i gmin na kompaktowe, bezemisyjne środki transportu. Ten w 100% elektryczny minibus o długości 7,6 metra mieści do 27 pasażerów, oferując niską podłogę z boczną rampą dla osób z ograniczoną mobilnością, poręcze ułatwiające wejście oraz przestronny układ wnętrza. Dzięki modułowej konstrukcji akumulatorów – trzech lub czterech pakietów litowo-jonowych o pojemności 37 kWh każdy – pojazd dysponuje energią 111 lub 148 kWh i może pokonać do 270 km na jednym ładowaniu.

IVECO BUS zwraca uwagę, że eDaily LE jest nie tylko mocny i wszechstronny, ale też wyjątkowo elastyczny w eksploatacji. Można go ładować w zaledwie dwie godziny na stacjach szybkiego ładowania, w dziesięć godzin w punktach publicznych lub prywatnych oraz w 24 godziny za pomocą standardowego gniazda. Dostępny w wersji z kierownicą po lewej lub po prawej stronie, spełnia europejskie wymogi kategorii M3, klasy I. Jak podkreśla producent, model ten łączy DNA kultowego Daily z cechami prawdziwego minibusa: zwrotnością, niskim kosztem całkowitym posiadania (TCO) oraz wysoką efektywnością energetyczną. Pojazd został pokazany na Busworld w wersji z 13 miejscami siedzącymi, rampą dla wózka, 15-calowym monitorem, systemem monitoringu i portami USB dla każdego pasażera.

G-WAY Midibus

Drugą światową premierą IVECO BUS jest G-WAY Midibus, który – jak mówi producent – „wyznacza nowy punkt odniesienia dla mobilności w trudnodostępnych obszarach miejskich”. To najwęższy midibus na rynku: dostępny w długości 9,5 lub 10,7 metra, mierzy zaledwie 2,33 m szerokości i tylko 3,255 m wysokości (dzięki integracji zbiorników gazu na dachu), co pozwala mu swobodnie przejeżdżać pod wiaduktami i przez wąskie uliczki historycznych centrów miast.

G-WAY jest kompatybilny z naturalnym gazem i biometanem, a napędza go silnik IVECO TECTOR – NEF 6 CNG o mocy 280 KM i momencie obrotowym 1000 Nm, połączony z automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife 2. Takie rozwiązanie zapewnia dynamiczne osiągi i komfort jazdy przy znacznym ograniczeniu emisji. Pojazd praktycznie eliminuje emisję cząstek stałych, redukuje tlenki azotu o ponad 30%, zmniejsza poziom hałasu o połowę, a dzięki biometanowi z odpadów organicznych pozwala ograniczyć emisję CO₂ nawet o 95%. W zależności od konfiguracji (trzy lub cztery zbiorniki gazu o pojemności 960 l lub 1280 l) autobus oferuje do 500 km zasięgu, co czyni go praktycznym rozwiązaniem także na linie podmiejskie.

Pod względem dostępności i komfortu G-WAY nie ustępuje większym autobusom. Niska podłoga i przestronna platforma przy drugich drzwiach ułatwiają podróż osobom z ograniczoną mobilnością, a nowoczesne wnętrze – z klimatyzacją, panoramicznymi oknami, wyświetlaczami i portami USB – zapewnia przyjemną atmosferę pasażerom. Kierowcy docenią ergonomię stanowiska pracy z podwyższonym siedziskiem, doskonałą widocznością i systemem kamer zastępującym tradycyjne lusterka wsteczne.

Model ten jest już sprzedawany we Francji pod nazwą GX 137 CNG, gdzie odniósł znaczący sukces, czego dowodem jest rekordowy kontrakt na 700 pojazdów dla Île-de-France Mobilités – największe w Europie zamówienie na midibusy gazowe. Wkrótce trafi także do Bordeaux, Brive, Sophia Antipolis, Les Sables d’Olonne, Laon i Villefranche-sur-Saône. Teraz, dostępny w całej Europie pod nazwą G-WAY, ma szansę stać się referencyjnym rozwiązaniem dla zrównoważonej mobilności miejskiej.

Sześć autobusów w środku

Pozostałe modele Iveco Bus na wewnętrznym stoisku to:

  • E-WAY – 12-metrowy autobus elektryczny nowej generacji, przystosowany do całodziennej pracy na jednym ładowaniu.
  • CROSSWAY Low Entry ELEC i CROSSWAY ELEC – elektryczne wersje najpopularniejszego modelu międzymiastowego w Europie, teraz w konfiguracjach niskowejściowych i klasycznych.
  • EVADYS – autobus wielozadaniowy, kompatybilny z biopaliwami, odpowiedni zarówno do obsługi linii dalekobieżnych, jak i turystycznych przewozów wahadłowych.

Strefa usług IVECO BUS: IVECO podkreśliło, że pojazd to tylko część rozwiązania. Na stoisku pokazano także ekosystem usług:

  • Energy Mobility Solutions – zintegrowane doradztwo i realizacja projektów elektromobilności, od analizy potrzeb po wdrożenie infrastruktury ładowania.
  • Pakiet usług cyfrowych IVECO ON – łączność, monitoring, zarządzanie flotą, prewencyjne utrzymanie pojazdów.
  • Części zamienne, szkolenia, usługi finansowe i VR/MR – oferta obejmująca wszystkie elementy wspierające codzienną działalność operatorów.

Modele testowe na zewnątrz: W przestrzeni zewnętrznej odwiedzający mogli zobaczyć i przetestować dodatkowe modele:

  • URBANWAY HYBRID NGV – autobus hybrydowy kompatybilny z biometanem.
  • eDAILY Line – elektryczny minibus do komunikacji lokalnej.
  • CROSSWAY Low Entry ELEC 13 m – elektryczny pojazd do zadań podmiejskich.
  • CROSSWAY Hybrid XTL – hybryda zasilana syntetycznym paliwem odnawialnym.

Komentarze