Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów używanych w maju 2025: Cały czas w dół

infobus
27.06.2025 17:03
0 Komentarzy

Analiza najnowszych danych na temat rynku autobusów sprowadzanych do Polski wskazuje, że po rekordowym wyniku z 2024 roku znalazł się on w lekkim dołku.

W maju 2025 roku zarejestrowano 286 autobusów używanych, czyli o 7 pojazdów więcej niż rok temu i o trzy pojazdy więcej niż w kwietniu br. Z kolei skumulowany wynik za pięć miesięcy to 1492 rejestracje, co oznacza mniejszy import (–290 szt. / –20,7% r/r).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w ustawie o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych planowane są w kontekście dopuszczania autobusów dofinansowanych z FRPA?
  2. W których segmentach rynku wtórnego autobusów w Polsce w okresie styczeń–maj 2025 roku odnotowano największe spadki rejestracji?
  3. Które marki dominują na polskim rynku wtórnym autobusów i jak zmienił się ich udział względem roku 2024?
Pierwsze rejestracje UŻYWANYCH AUTOBUSÓW
STYCZEŃ-MAJ 2025
Pierwsze rejestracje UŻYWANYCH AUTOBUSÓW – STYCZEŃ-MAJ 2025

Autobusowy maj

Najnowsze wyniki „używek” to ewidentna korekta, natomiast warto pamiętać, że dane te porównujemy z rekordowym wynikiem polskiego wtórnego rynku z 2024 roku, kiedy odnotowano aż 4163 zarejestrowane autobusy (+1,6% r/r), co stanowiło najwyższy poziom w historii. Dlatego naszym zdaniem ten „kolos” obecnie przeżywa lekką zadyszkę, jednak patrząc na dotychczasowe lata, brak zmian prawnych i wciąż wysoki import pojazdów, na razie nie widać przesłanek do wielkiej rewolucji.

Jedną z nielicznych zmian na horyzoncie jest nowelizacja ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), która właśnie trafiła do konsultacji. Wprowadza ona ograniczenie wieku autobusów dopuszczanych do dofinansowania na poziomie… 20 lat. W ramach noweli przewidziano także obowiązkowe geolokalizatory GPS w każdym autobusie finansowanym ze środków FRPA.

Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:

  • Autobusy MINI zanotowały w maju 62 rejestracji, co oznacza wzrost o 6 sztuk (+10.7% r/r). Natomiast w skumulowanym wyniku widać tendencję spadkową – aktualny wynik to 380 sztuk, czyli o 63 sztuki mniej niż w zeszłym roku (-14,2% r/r). Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku po pięciu miesiącach 2025 roku zdobył Mercedes-Benz Sprinter (161 sztuk).
  • Autobusy miejskie w maju osiągnęły poziom 31 sztuk, co oznacza wzrost o 9 sztuk (+40,9% r/r) w porównaniu do maja 2024 roku. Skumulowany wynik za okres styczeń–maj br. to 126 sztuk, czyli o 34 egzemplarze mniej niż przed rokiem (-21,3% r/r). To kolejny spadek w tym segmencie, który pozostaje jednym z najsłabszych na wtórnym rynku autobusów w Polsce, natomiast warto odnotować majowy skok w górę. Zobaczymy, czy to się utrzyma. Najbardziej popularnym modelem w tej kategorii jest Mercedes-Benz Citaro (28 sztuki).
  • Autobusy międzymiastowe w maju osiągnęły wynik 94 sztuk, co oznacza spadek o trzy sztuki
    (-3,1% r/r) w porównaniu do maja 2024 roku. Ten spadek koniunktury widać również w skumulowanym wyniku, gdzie liczba rejestracji w okresie styczeń–maj 2025 roku wynosi 472 sztuk, co oznacza spadek o 181 sztuk (-27,7% r/r) względem tego samego okresu rok wcześniej. Liczba robi wrażenie, ale jednocześnie jest to największy segment wtórnego rynku, z udziałem na poziomie 32%. Najczęściej importowanym modelem intercity w 2025 roku jest Iveco Crossway (92 sztuki).
  • Autobusy turystyczne w maju zanotowały 88 rejestracji, co oznacza spadek o 2 sztuk (-2,2% r/r) w porównaniu do maja 2024 roku. Skumulowany wynik za okres pięciu miesięcy br. to 456 sztuk, czyli spadek o 62 sztuk (-12%) względem tego samego okresu w 2024 roku. Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym pozostaje niezmiennie Mercedes-Benz Tourismo (80 sztuki).
  • Autobusy szkolne nie rejestrowały się w maju, a od początku roku mamy tutaj import jednej sztuki. Jak widać, ten segment nie jest interesujący dla firm zajmujących się sprowadzaniem pojazdów do Polski. Podobna sytuacja występuje zresztą również na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Pierwsze rejestracje UŻYWANYCH AUTOBUSÓW - STYCZEŃ-MAJ 2025
Pierwsze rejestracje UŻYWANYCH AUTOBUSÓW – STYCZEŃ-MAJ 2025

Nowe kontra używane

Porównując wyniki za pięć pierwszych miesięcy 2025 roku — zarówno dla autobusów nowych (996), jak i używanych (1492) — widać wyraźną przewagę rynku wtórnego, podobnie jak to miało miejsce w poprzednich latach. Różnica wynosi obecnie 496 sztuk, co oznacza, że rynek wtórny jest niemal połowę wyższy niż rynek pojazdów. Na koniec 2024 roku różnica wynosiła aż 1 862 sztuki, co oznaczało 80,9% przewagi na korzyść autobusów używanych. To pokazuje, że segment wtórny na początku 2025 roku wyraźnie słabnie, łapie pierwszą zadyszkę, a rynek nowych autobusów zmniejsza dystans, natomiast to wszystko dzieje się  po rekordowym roku 2024.

Generalnie na rynku niewiele się zmieniło w zakresie wymagań przewoźników — nadal potrzebują oni tańszych rozwiązań na odnowę taboru, a brak szerszych systemowych działań rządowych sprzyja importowi starszych i mniej ekologicznych pojazdów. Dlatego naszym zdaniem nie należy spodziewać się tutaj radykalnych zmian.

Poszczególne segmenty rynku w okresie styczeń-maj w analizie „nowe vs używane” wykazują następujące różnice:

  • Autobusy międzymiastowe: zarejestrowano 472 pojazdów używanych, wobec 57 nowych, co oznacza ogromną dominację rynku wtórnego (różnica prawie 10 razy więcej).
  • Autobusy turystyczne: sprowadzono 456 używanych autokarów, w porównaniu do 230 nowych, co stanowi prawie dwukrotną różnicę.
  • Segment MINI: zarejestrowano 505 nowych pojazdów – w porównaniu do 380 używanych, co pokazuje przewagę rynku pierwotnego (+33%).
  • Autobusy miejskie: wyraźnie więcej było nowych pojazdów (203) niż używanych (126), co daje różnicę na poziomie +61%.

Pomimo zauważalnych spadków we wszystkich segmentach rynku wtórnego, na razie nie widać znaczących zmian w proporcji importu autobusów używanych do sprzedaży fabrycznie nowych pojazdów.

Normy emisji

W okresie styczeń–maj 2025 roku wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode pojazdy z lat 2010–2019, które stanowią 62% rynku. Drugą najliczniejszą grupą były pojazdy z normą emisji Euro IV, produkowane w latach 2005–2009 (29% udziału). Na trzecim miejscu znalazły się autobusy z lat 2000–2004 (3% udziału), spełniające normę Euro III.

Najstarszym zarejestrowanym autobusem w tym roku jest Ikarus 280 z 1985 roku, który – miejmy nadzieję – został sprowadzony w celach kolekcjonerskich. Najmłodsze pojazdy to 16 sztuk z rocznika 2025 – głównie marek Mercedes-Benz (5), Iveco (4), MAN (3), SOR (2) i ZAZ (2), plus 26 sztuk z 2024 roku. Przybyło także 10 sztuk z rocznika 2023.

W zakresie napędów, na początku roku na rynku wtórnym wciąż dominują pojazdy napędzane silnikami diesla. Jak na razie, w 2025 roku w zakresie alternatywnych napędów mamy „zero”.

Pierwsze rejestracje UŻYWANYCH AUTOBUSÓW - STYCZEŃ-MAJ 2025
Pierwsze rejestracje UŻYWANYCH AUTOBUSÓW – STYCZEŃ-MAJ 2025

Lista rankingowa marek

Po pięciu miesiącach 2025 roku na rynku autobusów używanych w Polsce liderem został Mercedes-Benz, który wyprzedził w marcu br. Iveco. Aktualny skumulowany rezultat to 442 zarejestrowane pojazdy (-5 szt. /-1,1% r/r). Udział marki wynosi 29,6% (w porównaniu do 24,2% na koniec 2024 roku), co oznacza wzrost o 5,4 pkt proc. Razem z drugą marką koncernu Daimler Buses – Setrą – mają na polskim rynku wtórnym ponad 40% udziału.

Iveco zajmuje drugie miejsce, po trzech latach utrzymywania tytułu lidera. Różnica wynosi już 52 sztuk (po kwietniu – 29 pojazdów), co pokazuje, że Mercedes lepiej zniósł rynkową korektę. W ciągu pięciu miesięcy 2025 roku Iveco zarejestrowało 390 pojazdy, co stanowi spadek aż o 191 sztuk (-32,9% r/r). Udział marki w rynku spadł o 5,4 pkt proc., osiągając 26,1% (w 2024 roku było to 31,5%).

Na trzecim miejscu bez zmian pozostaje Setra, co można uznać za fenomen, biorąc pod uwagę, że marka jest obecna wyłącznie w segmentach międzymiastowym i turystycznym. Setra odnotowała w okresie styczeń–maj br. 157 rejestracji (-14 szt. / 8,2% r/r), co daje jej 10,5% udziału (w 2024 roku wynosił on 9,3%), co oznacza wzrost o 1,3 pkt proc. w porównaniu do roku poprzedniego.

Listę kluczowych graczy na rynku używanych autobusów w Polsce zamykają marki MAN z liczbą 91 autobusów oraz SOR z liczbą 80. Tutaj – bez zmian.

Statystyczna oferta

Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko. Na rok 2024 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:  

  • comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
  • kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów międzymiastowych, MINI i turystycznych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę linii autobusowych;

Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze