Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do ośmiu nowych trolejbusów dla DPCHJ. Czechy inwestują w bezemisyjną komunikację

infobus
26.05.2025 15:04
0 Komentarzy

23 maja 2025 r. Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. (DPCHJ) ogłosił otwarte postępowanie przetargowe na dostawę do 8 bateryjnych trolejbusów.

Pojazdy mają zostać zakontraktowane w ramach ramowej umowy zawieranej aż na osiem lat.

Rozkład jazdy:

  1. Na ile lat ma zostać zawarta ramowa umowa na dostawy trolejbusów dla DPCHJ?
  2. Ile maksymalnie trolejbusów planuje zakupić DPCHJ w ramach przetargu z 23 maja 2025 roku?
  3. Jakie kryterium ma największy wpływ na ocenę ofert w postępowaniu?
Czeski przetarg trolejbusowy w Chomutovie i Jirkovie – ruszyło postępowanie na osiem pojazdów / fot. DPCHJ
Czeski przetarg trolejbusowy w Chomutovie i Jirkovie – ruszyło postępowanie na osiem pojazdów / fot. DPCHJ

Osiem trolejbusów na osiem lat

Czeskie zamówienie ogłoszono 23 maja 2025 r. Przetarg chomutovsko-jirkovski dotyczy zawarcia ramowej umowy na dostawę maksymalnie 8 sztuk niskopodłogowych, częściowo autonomicznych trolejbusów. Dostawy realizowane będą w miarę potrzeb przez okres aż 8 lat. Taka ramowa umowa pozwala na elastyczne zakupy w zależności od potrzeb i dostępnych środków finansowych w określonym okresie. Obecnie brak jest szczegółowych informacji dotyczących specyfikacji technicznej pojazdów, harmonogramu dostaw czy producenta.

Wiemy, że te pojazdy będą wyposażone w dodatkowy napęd bateryjny, umożliwiający poruszanie się poza siecią trakcyjną, co zwiększy elastyczność operacyjną i pozwoli na obsługę tras bez pełnego pokrycia siecią trakcyjną.

Zamówienie obejmuje nie tylko same trolejbusy, ale też dostawy i usługi towarzyszące, m.in. szkolenia, serwis czy dokumentację. Dodatkowo dopuszczono możliwość zmiany dostawcy w trakcie trwania umowy w uzasadnionych przypadkach.

W postępowaniu nie przewidziano możliwości składania ofert wariantowych ani elektronicznych katalogów produktów. Oferty należy składać w języku czeskim, wyłącznie w formie elektronicznej.

Na oferty zamawiający czeka do 24 czerwca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

✅ cena (waga 70%)
✅ gwarantowane koszty utrzymania (8 lat) – wszystkie elementy poza bateriami (10%)
✅ gwarantowane koszty utrzymania baterii trakcyjnych (15 lat) (10%)
✅ gwarantowana dostępność operacyjna (10%)

Zamówienie realizowane jest zgodnie z przepisami ustawy nr 134/2016 Sb. o zamówieniach publicznych oraz Dyrektywą 2014/25/UE. Link do dokumentacji przetargowej: https://zakazky.chomutov.cz/profile_display_253.html

Czeski przetarg trolejbusowy w Chomutovie i Jirkovie – ruszyło postępowanie na osiem pojazdów / fot. DPCHJ
Czeski przetarg trolejbusowy w Chomutovie i Jirkovie – ruszyło postępowanie na osiem pojazdów / fot. DPCHJ

Zakupowe tło

Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. (DPCHJ) w ostatnich latach realizował kilka istotnych inwestycji w rozwój floty trolejbusowej i autobusowej, koncentrując się na modernizacji i zwiększeniu efektywności transportu publicznego w regionie.

W 2018 roku DPCHJ odebrał 15 nowych trolejbusów od firmy Škoda Electric, w tym:

  • 10 przegubowych trolejbusów Škoda-Solaris 27 Tr (18 m długości),
  • 5 standardowych trolejbusów Škoda-Solaris 26 Tr (12 m długości).

Całkowita wartość kontraktu wyniosła 170 milionów CZK. Nowe pojazdy zastąpiły starsze modele, znacznie poprawiając komfort podróży i efektywność energetyczną floty.

W lipcu 2023 roku DPCHJ podpisał umowę z firmą Solaris na dostawę sześciu nowych autobusów:

  • pięć autobusów z silnikami diesla spełniającymi normę emisji EURO 6, w tym dwa przegubowe o długości 18 m,
  • jeden autobus Urbino 12 z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

Całkowita wartość zamówienia wyniosła 45,7 miliona CZK. Dostawy zaplanowano na lata 2024–2026, po dwa autobusy rocznie. Nowe pojazdy mają na celu zastąpienie najstarszych autobusów w taborze oraz umożliwienie zwiększenia częstotliwości kursów na niektórych liniach, np. linii 301. Teraz DPCHJ planuje również zakup do 8 trolejbusów z dodatkowym napędem bateryjnym (tzw. trolejbusy częściowe), które umożliwią poruszanie się poza siecią trakcyjną. Takie rozwiązanie pozwoli na elastyczne dostosowanie tras i zwiększenie zasięgu trolejbusów bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury trakcyjnej.

Komentarze