Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy mild hybrid od Solarisa dla MZK Bielsko-Biała. Kolejne zakupy w toku

infobus
11.04.2025 07:01
0 Komentarzy

10 kwietnia Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę czterech nowych autobusów z napędem mild hybrid.

Wśród zamawianych pojazdów znalazł się jeden przegubowiec klasy MEGA oraz trzy autobusy klasy MAXI. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów z napędem mild hybrid zamówiło MZK w Bielsku-Białej?
  2. Kto dostarczy nowe pojazdy dla MZK Bielsko-Biała?
  3. Jak długo producent ma na realizację dostawy od podpisania umowy?
MZK Bielsko Biała z umową na dostawę czterech nowych autobusów, w tym jednego przegubowego.
MZK Bielsko Biała z umową na dostawę czterech nowych autobusów, w tym jednego przegubowego / fot. MZK Bielsko-Biała

Dostawa za rok

MZK w Bielsku-Białej rozstrzygnął przetarg na zakup autobusów mild hybrid 24 lutego 2025 roku. Teraz doszło do podpisania umowy z Solaris Bus & Coach, a producent ma 12 miesięcy na realizację dostawy.

Zamówione autobusy będą wyposażone w napęd typu mild hybrid, w którym silnik wysokoprężny spełniający normę Euro 6 jest wspomagany jednostką elektryczną. Energia gromadzona podczas hamowania zostanie wykorzystana przy ruszaniu – co ma przynieść realne oszczędności paliwa oraz niższą emisję zanieczyszczeń.

Nowe pojazdy będą komfortowe i nowoczesne. Klimatyzacja, ładowarki USB, białe wyświetlacze LED z numerem linii, zamknięta kabina kierowcy, podgrzewany fotel, wandaloodporne fotele pasażerskie i system informacji pasażerskiej – wszystko to ma na celu zapewnienie wysokiego standardu dla pasażerów i ułatwienie eksploatacji.

W ramach przetargu zamówiono :

  • Autobus MEGA klasy I: długość 17,5–18,75 m, min. 120 miejsc, silnik min. 230 kW w cenie 2.693.700 zł brutto / 2.190.000 zł netto
  • trzy autobusy MAXI klasy I: długość 11,5–12,5 m, min. 75 miejsc, silnik min. 205 kW w cenie 6.217.650 zł brutto / 5.055.000 zł netto / cena jednostkowo: 1.685.000 zł netto

Choć oferty przekroczyły pierwotny budżet, MZK zdecydowało się na dołożenie środków i finalizację zakupów.

MZK Bielsko Biała z umową na dostawę czterech nowych autobusów, w tym jednego przegubowego / fot. MZK Bielsko-Biała
MZK Bielsko Biała z umową na dostawę czterech nowych autobusów, w tym jednego przegubowego / fot. MZK Bielsko-Biała

Zakupowe tło

Zamówienie jest finansowane ze środków własnych MZK, ale to nie koniec inwestycji. Firma w marcu dopięła zamówienie na sześć autobusów na wodór, W styczniu przyjęta została propozycja firmy Solaris Bus&Coach na dostawę czterech autobusów 12-metrowych, a dwa miesiące później – na dwa 18-metrowce wodorowce. MZK zapłaci za nie 15,1 mln zł. Mają dotrzeć w 14 miesięcy po podpisaniu umowy.

MZK pod koniec stycznia ogłosiło również przetarg na dostawę elektrycznych autobusów: dwunastu 12-metrowych i czterech 18-metrowych. Trwa rozpatrywanie złożonych ofert. Firma chciałaby, żeby pierwsze sześć pojazdów MAXI dotarło do niej w lutym przyszłego roku, a reszta cztery miesiące później. W przypadku zamówienia na autobusy przegubowe mega, firma chce otrzymać je w kwietniu 2026 roku.

Przewoźnik chce też wyleasingować 19 nowych autobusów spalinowych, w tym cztery przegubowe. Aktualnie wyznaczony termin składania ofert upływa 16 kwietnia. Pojazdy miałyby trafiać do Bielska-Białej przez trzy lata począwszy od przyszłego roku. Po spłacie wszystkich rat autobusy przejdą na własność MZK.

W tym samym dniu firma otworzy oferty na cztery autobusy spalinowe klasy I kategorii MINI. Według planów inwestycyjnych przewoźnika do 2029 roku dotrze do niego łącznie 68 nowych pojazdów, a 49 najstarszych zostanie wycofanych. Tabor MZK liczy ponad 130 autobusów.

Komentarze