MZK Toruń odebrał kolejne autobusy elektryczne od Solarisa. Początek wielkiej dostawy
28 listopada 2025 r. do Torunia dotarło 10 nowych autobusów elektrycznych, zamówionych wcześniej przez Miejski Zakład Komunikacji.
Dostawy realizowane są w ramach największego w historii miasta kontraktu taborowego, obejmującego 40 autobusów elektrycznych od Solaris Bus & Coach. To kolejny krok w kierunku modernizacji i elektryfikacji toruńskiej komunikacji miejskiej, wspieranej szeroko przez środki Unii Europejskiej. Jak podkreślają władze miasta, inwestycja wzmacnia ekologiczny charakter transportu publicznego i poprawia komfort pasażerów. O tym kontrakcie (35+5) pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile elektrycznych autobusów zamówił Toruń w ramach kontraktu z lutego 2025?
- Kto jest dostawcą nowych zeroemisyjnych autobusów?
- Jaka jest wartość jednostkowa netto jednego autobusu elektrycznego?
Elektryki w toruńskim transporcie publicznym
Toruń systematycznie rozwija tabor komunikacji miejskiej, równolegle inwestując w infrastrukturę tramwajową i przyjazne środowisku rozwiązania transportowe. Najnowsza dostawa obejmuje 10 autobusów elektrycznych typu Solaris o długości 12 metrów, przystosowanych do przewozu pasażerów o ograniczonej mobilności, wyposażonych w klimatyzację, WiFi, ładowarki USB, system informacji pasażerskiej, cyfrowy monitoring kabiny kierowcy i przedziału pasażerskiego, system sprzedaży biletów oraz szereg rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa.
– To ważny dzień dla naszego przedsiębiorstwa i dla naszego miasta. Kolejnych 10 zeroemisyjnych autobusów, autobusów elektrycznych zasili naszą flotę. Od poniedziałku ruszą zapewne na trasy i wówczas będziemy mogli powiedzieć, że już 20 autobusów elektrycznych obsługuje naszych pasażerów. I to jest tendencja, którą będziemy kontynuować. Przypomnę, że w kontrakcie, który podpisaliśmy kilka miesięcy temu, mowa jest o 40 autobusach elektrycznych, a więc spodziewać się należy, że w pierwszym kwartale przyszłego roku kolejnych 30 elektryków przyjedzie do Torunia i ruszy na ulice naszego miasta – zapowiedział Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.
Pojazdy otrzymały m.in. system monitorowania martwego pola, system pomiaru ciśnienia w kołach, rozpoznawanie znaków drogowych i monitorowanie zmęczenia kierowcy. Autobusy spełniają wszystkie europejskie standardy konstrukcyjne i eksploatacyjne, a ich obsługa w komunikacji miejskiej wpisuje się w miejską politykę osiągania zeroemisyjności.
Dostawy realizowane przez Solaris Bus & Coach przebiegają szybciej, niż przewidywała umowa – pierwsza partia dotarła do Torunia przed terminem kontraktowym wyznaczonym na 24 lutego 2026 r. Jak zapewnia prezes MZK, od 1 grudnia autobusy rozpoczną regularne kursy i zaczną wozić pasażerów w toruńskiej komunikacji miejskiej.
Koszt zielonej rewolucji
Nowe autobusy stanowią pierwszą część kontraktu, w ramach którego zakupiono łącznie 40 pojazdów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric wraz z infrastrukturą ładowania. Cena jednostkowa każdego elektryka wynosi 2.560.000 PLN netto (czyli 3.148.800 PLN brutto).
Cały projekt zakupu autobusów i ładowarek stanowi inwestycję o wartości ponad 148 mln PLN brutto, finansowaną głównie ze środków unijnych. Z programów KPO i Zwiększania Odporności sfinansowano m.in. 25 elektrobusów i 16 ładowarek, a kolejne 10 e-busów i 7 ładowarek zakontraktowano w ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza. Dzięki temu możliwe jest rozwinięcie infrastruktury ładowania o punkty wolne (50–120 kW) i szybkie ładowarki pantografowe o mocy 400 kW, które znajdą się zarówno na zajezdni, jak i na pętlach autobusowych.
– Cieszymy się, że kolejne autobusy dotarły do pięknego Torunia. Spełniają one wszystkie europejskie standardy. Gratuluję i życzę mieszkańcom wspaniałych podróży – mówi Krzysztof Musiał, Dyrektor Sprzedaży Solaris Bus & Coach.
Władze Torunia zapowiadają, że rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego w mieście będzie kontynuowany. Ogłoszono już przetargi na zakup jednego autobusu elektrycznego z opcją 15 kolejnych oraz ośmiu autobusów hybrydowych z opcją siedmiu pojazdów. Opcje zakupowe mają pozwolić na szybkie rozszerzanie taboru w przypadku pozyskania dodatkowych środków zewnętrznych, co skraca czas dostawy i zmniejsza liczbę formalności przetargowych.
Plus holownik plus pogotowie
Modernizacja taboru obejmuje także pojazdy techniczne, niezbędne do utrzymania infrastruktury oraz obsługi awarii taboru. MZK otrzymał już holownik zbudowany na podwoziu DAF o wartości 1 984 500 PLN netto oraz pojazd pogotowia technicznego oparty na Ford Transit za 330 000 PLN netto. Oba pojazdy dostarczyła firma TEVOR, w ramach umowy o łącznej wartości 2 314 500 PLN netto. Służyć będą do szybkiej interwencji i utrzymania sprawności taboru autobusowego oraz tramwajowego.
Oba pojazdy są wyposażone w silniki spalinowe spełniające normę emisji spalin Euro 6. Oba pojazdy zostały dostarczone przed terminami wymaganymi w umowie. Zakup pojazdów technicznych został zrealizowany w ramach projektu „Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska wraz z zakupem pojazdów technicznych” współfinansowanego ze środków UE w ramach programu Fundusze Europejskiej dla Kujaw i Pomorza 2021–2027 (dofinansowanie na poziomie 72% wydatków kwalifikowalnych).
Równolegle do rozwoju floty autobusowej MZK Toruń realizuje również projekt modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej, obejmujący m.in. budowę nowej linii tramwajowej, nowej zajezdni, modernizację torowisk oraz dostawę nowych tramwajów PESA Swing. Całość przedsięwzięć tramwajowych opiewa na ponad 338 mln PLN brutto, przy unijnym dofinansowaniu wynoszącym ok. 225 mln PLN. Celem projektu jest poprawa jakości podróży, skrócenie czasu przejazdów oraz redukcja hałasu w mieście.
Naszym zdaniem:
Toruń od kilku lat konsekwentnie modernizuje transport publiczny, kupując zarówno autobusy elektryczne, jak i tramwaje PESA Swing. Miasto wcześniej realizowało zakupy hybrydowych autobusów oraz pierwszych „elektryków”, tworząc stopniowo bazę do ich obsługi. Obecny kontrakt na 40 autobusów elektrycznych Solaris, największy w historii toruńskiego MZK, jest logiczną kontynuacją tej strategii. Intensywne inwestycje tramwajowe – w tym nowa zajezdnia i modernizacja torowisk – wskazują, że Toruń stawia na pełną integrację ekologicznej mobilności, z coraz większym udziałem nowoczesnego, bezemisyjnego taboru autobusowego.



Komentarze