Warszawa: Tramwaj stoi przed pętlą, pasażerowie nie mogą wysiąść, peron stoi pusty
Na warszawskiej pętli Żerań FSO od wielu miesięcy dochodzi do sytuacji, która utrudnia podróżnym korzystanie z komunikacji miejskiej.
Mimo że infrastruktura pętli obejmuje trzy perony (05, 06 i 07), tramwaje linii 20 i 18 korzystają wyłącznie z dwóch skrajnych stanowisk. Gdy oba są zajęte – kolejny tramwaj wjeżdżający na pętlę musi zatrzymać się przed pętlą, stojąc z pasażerami na pokładzie, którzy nie mogą ani wysiąść, ani kontynuować jazdy.
Rozkład jazdy:
- Z jakiego powodu peron 06 na pętli Żerań FSO pozostaje niewykorzystywany, mimo że jego aktywacja mogłaby usprawnić ruch tramwajów?
- W jaki sposób obecna organizacja ruchu na pętli wpływa na komfort i punktualność podróżnych linii 18 i 20?
- Dlaczego ZTM Warszawa i Tramwaje Warszawskie nie udzieliły odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonowania pętli i czy planowane są jakiekolwiek zmiany organizacyjne?
Pasażerowie uwięzieni w tramwaju, pusty peron obok
Na pętli Żerań FSO:
- linia 20 regularnie zajmuje peron 05,
- linia 18 zatrzymuje się na peronie 07,
- peron 06 – znajdujący się pomiędzy nimi – pozostaje niewykorzystywany.
W praktyce oznacza to, że jeśli po dwa tramwaje obu linii przyjadą na pętlę, trzeci tramwaj zatrzymuje się przed pętlą i stoi z zamkniętymi drzwiami, ponieważ nie może podjechać pod peron. Pasażerowie są zmuszeni czekać, często kilka minut, mimo że obok znajduje się wolny i w pełni funkcjonalny peron 06.
Sytuacja taka występuje regularnie w godzinach szczytu, powodując opóźnienia, frustrację podróżnych oraz utrudnienia w dalszym planowaniu ruchu tramwajów.
Brak odpowiedzi ze strony ZTM i Tramwajów Warszawskich
W związku z rosnącą liczbą sygnałów od pasażerów, wysłaliśmy zapytania do Zarządu Transportu Miejskiego, jak i Tramwajów Warszawskich – jednostek odpowiedzialnych za organizację ruchu tramwajowego oraz zarządzanie infrastrukturą.
Do momentu publikacji artykułu obie instytucje nie udzieliły żadnej odpowiedzi na pytania dotyczące:
- przyczyn niewykorzystywania peronu 06,
- możliwości zmiany organizacji ruchu,
- planów rozwiązania problemu na pętli Żerań FSO.
Problem, który można rozwiązać od ręki
Tymczasem wykorzystanie trzech peronów zamiast dwóch mogłoby natychmiast:
- zmniejszyć opóźnienia,
- poprawić funkcjonalność linii kończących bieg na Żeraniu FSO,
- zwiększyć komfort pasażerów, którzy nie byliby przetrzymywani w stojącym tramwaju,
- usprawnić ruch na całej trasie dzięki szybszym wymianom pasażerów.
Problem wynika wyłącznie z organizacji pracy pętli, a nie z ograniczeń technicznych – tor i peron 06 są sprawne i dostępne, lecz nie są używane w codziennej obsłudze ruchu.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok

Komentarze