Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Tramwaj stoi przed pętlą, pasażerowie nie mogą wysiąść, peron stoi pusty

infotram
18.11.2025 14:30
0 Komentarzy

Na warszawskiej pętli Żerań FSO od wielu miesięcy dochodzi do sytuacji, która utrudnia podróżnym korzystanie z komunikacji miejskiej.

Mimo że infrastruktura pętli obejmuje trzy perony (05, 06 i 07), tramwaje linii 20 i 18 korzystają wyłącznie z dwóch skrajnych stanowisk. Gdy oba są zajęte – kolejny tramwaj wjeżdżający na pętlę musi zatrzymać się przed pętlą, stojąc z pasażerami na pokładzie, którzy nie mogą ani wysiąść, ani kontynuować jazdy.

Rozkład jazdy:

  1. Z jakiego powodu peron 06 na pętli Żerań FSO pozostaje niewykorzystywany, mimo że jego aktywacja mogłaby usprawnić ruch tramwajów?
  2. W jaki sposób obecna organizacja ruchu na pętli wpływa na komfort i punktualność podróżnych linii 18 i 20?
  3. Dlaczego ZTM Warszawa i Tramwaje Warszawskie nie udzieliły odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonowania pętli i czy planowane są jakiekolwiek zmiany organizacyjne?
Tramwaj czekający przed pętlą Żerań FSO
Tramwaj czekający przed pętlą Żerań FSO

Pasażerowie uwięzieni w tramwaju, pusty peron obok

Na pętli Żerań FSO:

  • linia 20 regularnie zajmuje peron 05,
  • linia 18 zatrzymuje się na peronie 07,
  • peron 06 – znajdujący się pomiędzy nimi – pozostaje niewykorzystywany.

W praktyce oznacza to, że jeśli po dwa tramwaje obu linii przyjadą na pętlę, trzeci tramwaj zatrzymuje się przed pętlą i stoi z zamkniętymi drzwiami, ponieważ nie może podjechać pod peron. Pasażerowie są zmuszeni czekać, często kilka minut, mimo że obok znajduje się wolny i w pełni funkcjonalny peron 06.

Sytuacja taka występuje regularnie w godzinach szczytu, powodując opóźnienia, frustrację podróżnych oraz utrudnienia w dalszym planowaniu ruchu tramwajów.

Brak odpowiedzi ze strony ZTM i Tramwajów Warszawskich

W związku z rosnącą liczbą sygnałów od pasażerów, wysłaliśmy zapytania do Zarządu Transportu Miejskiego, jak i Tramwajów Warszawskich – jednostek odpowiedzialnych za organizację ruchu tramwajowego oraz zarządzanie infrastrukturą.

Do momentu publikacji artykułu obie instytucje nie udzieliły żadnej odpowiedzi na pytania dotyczące:

  • przyczyn niewykorzystywania peronu 06,
  • możliwości zmiany organizacji ruchu,
  • planów rozwiązania problemu na pętli Żerań FSO.

Problem, który można rozwiązać od ręki

Tymczasem wykorzystanie trzech peronów zamiast dwóch mogłoby natychmiast:

  • zmniejszyć opóźnienia,
  • poprawić funkcjonalność linii kończących bieg na Żeraniu FSO,
  • zwiększyć komfort pasażerów, którzy nie byliby przetrzymywani w stojącym tramwaju,
  • usprawnić ruch na całej trasie dzięki szybszym wymianom pasażerów.

Problem wynika wyłącznie z organizacji pracy pętli, a nie z ograniczeń technicznych – tor i peron 06 są sprawne i dostępne, lecz nie są używane w codziennej obsłudze ruchu.

Komentarze