Projekt „Zatrudnienie wspomagane” jako sposób na rekrutację kierowców. Przykład Polkowic
Branża transportu publicznego mierzy się dziś z chronicznym brakiem pracowników – zarówno kierowców, jak i osób do pracy biurowej czy zaplecza technicznego.
Tymczasem w Polkowicach pojawił się model, który może stać się realnym wsparciem w procesach rekrutacyjnych: projekt „Zatrudnienie wspomagane” Fundacji Eudajmonia, finansowany ze środków PFRON.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega projekt „Zatrudnienie wspomagane” realizowany przez Fundację Eudajmonia i jakie oferuje formy wsparcia?
- Jakie korzyści mogą odnieść przewoźnicy z udziału w programie i współpracy z Fundacją?
- Jakie efekty przyniosło wdrożenie projektu w ZKM Polkowice na przykładzie stażu Dominika Sasa?
Staż z pasją i realną wartością
36-letni Dominik Sas, uczestnik projektu, od dzieciństwa pasjonował się komunikacją miejską. Dziś odbywa trzymiesięczny staż w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Polkowicach, gdzie analizuje rozkłady jazdy, kontroluje czas przejazdu i zbiera dane o obłożeniu kursów. Jego spostrzeżenia trafiają bezpośrednio do urzędu i kierownictwa ZKM.
– Dominik wykonał już sporo użytecznej pracy. Miał realny wkład w zmiany rozkładu i analizuje ich skuteczność. Po prostu zna się na tym – mówi Dariusz Łopuszyński, dyrektor ZKM Polkowice.
To model, w którym osoby z niepełnosprawnościami odbywają staż zawodowy dostosowany do ich kompetencji i zainteresowań, a cały proces wspiera trener pracy. Fundacja Eudajmonia, realizująca projekt od lat, działa w ścisłym porozumieniu z pracodawcami, samorządami i instytucjami transportowymi.
Z dofinansowaniem PFRON
– Dopasowujemy miejsce do osoby, nie odwrotnie. Dominik wybrał ZKM Polkowice, a my uznaliśmy, że to idealne połączenie – tłumaczy Piotr Seifert z Fundacji Eudajmonia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Projekt jest finansowany przez PFRON, a jego edycja 6.0 (2025–2028) obejmuje woj. dolnośląskie. W ramach wsparcia przewidziane są:
- staże zawodowe (min. 3 miesiące),
- stypendia i zwroty kosztów dojazdu,
- wsparcie trenera pracy i psychologa,
- opcja przejścia stażu w zatrudnienie.
Projekt z potencjałem dla przewoźników
Korzyści dla przewoźników są wielowymiarowe:
- wsparcie merytoryczne i finansowe już na etapie stażu,
- niższe ryzyko rotacji, dzięki dopasowaniu kandydata do stanowiska,
- realna pomoc w codziennej pracy, szczególnie na stanowiskach administracyjnych, dyspozytorskich, informacyjnych czy technicznych,
- wypełnienie obowiązku zatrudnienia osób z niepełnosprawnością (ustawowy próg 6%).
Dominik to nie wyjątek – w poprzednich edycjach projektu udział wzięło ponad 70 osób, z których część znalazła stałe zatrudnienie w administracji, logistyce, usługach publicznych. W każdej sytuacji trener pracy czuwa nad procesem wdrożenia i adaptacji.
Samorządowi i prywatni przewoźnicy mogą zgłosić chęć współpracy z Fundacją Eudajmonia jako partnerzy stażowi. Dla branży, która zmaga się z luką kadrową i koniecznością dostosowań do wymogów inkluzyjności, to gotowe i sprawdzone narzędzie rekrutacyjne, które – jak pokazuje przykład ZKM Polkowice – przynosi konkretne efekty.








Komentarze