Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek nowych autobusów w Europie po trzech kwartałach 2025. Polska w TOP6

infobus
03.11.2025 19:07
0 Komentarzy

Według danych ACEA, rynek autobusowy w Europie odnotował łączny wzrost o 7,8% w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 roku.

W tym czasie zarejestrowano łącznie 37 638 autobusów powyżej 3,5 tony, z czego 24 504 przypadało na napęd wysokoprężny (diesel), 9 346 na autobusy elektryczne, 1 815 na pojazdy hybrydowe, a 1 973 na inne typy napędów (m.in. CNG/LNG).

Rozkład jazdy:

  1. Jak zmieniła się liczba rejestracji autobusów elektrycznych w Europie w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 roku w porównaniu do 2024 roku?
  2. Które kraje znalazły się w czołówce rejestracji nowych autobusów ogółem i jakie miejsce zajęła Polska?
  3. Dlaczego segment autobusów hybrydowych traci na znaczeniu w porównaniu z elektrobusami i pojazdami gazowymi?

Autobusy górą

Po trzech kwartałach 2025 roku łączna liczba nowych rejestracji autobusów na rynkach Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Szwajcarii i Islandii wyniosła 37 638 sztuk. Tym samym rynek autobusowy okazał się jedynym segmentem pojazdów użytkowych, który w tym okresie zanotował wzrost – i to wyraźny, bo aż o 7,8% względem analogicznego okresu w 2024 roku, kiedy zarejestrowano łącznie 34 917 pojazdów. Dla porównania, rejestracje vanów spadły o 8,2%, a ciężarówek o 9,8%. Trend wzrostowy w autobusach wynika głównie z rosnącego zapotrzebowania na zrównoważony transport publiczny oraz intensyfikacji działań samorządów i państw w kierunku dekarbonizacji flot pasażerskich.

Porównanie rynku autobusów w Europie (Q1–Q3 2025 vs. Q1–Q3 2024) wg rodzaju napędu:

Rodzaj napędu Rejestracje 2025 Rejestracje 2024 Zmiana (szt.) Zmiana (%)
Diesel 24 504 24 858 –354 –1,4%
Elektryczne 9 346 7 034 +2 312 +32,9%
Hybrydowe 1 815 1 930 –115 –6,0%
CNG/LNG (inne) 1 973 1 095 +878 +80,2%
RAZEM 37 638 34 917 +2 721 +7,8%

Autobusy z napędem wysokoprężnym (diesel) nadal dominują, odpowiadając za około 65% wszystkich rejestracji, jednak ich udział systematycznie spada. W ciągu roku zanotowano spadek o 1,4% – co pokazuje, że tradycyjny napęd nadal ma zastosowanie, zwłaszcza w regionach bez rozwiniętej infrastruktury do ładowania lub tankowania alternatywnych paliw.

Autobusy elektryczne (BEV) pozostają motorem wzrostu rynku – ich rejestracje wzrosły aż o 32,9%, co oznacza ponad 9,3 tys. pojazdów wprowadzonych do flot publicznych i prywatnych operatorów. Wzrost ten odzwierciedla przyspieszenie transformacji energetycznej w sektorze transportu publicznego – wspierane przez programy takie jak „Fit for 55”, fundusze unijne czy krajowe polityki klimatyczne. Największe liczby rejestracji odnotowano w Niemczech, Polsce, Holandii i Francji.

Autobusy hybrydowe, choć jeszcze niedawno uznawane za technologię pomostową, stopniowo tracą na znaczeniu. Spadek o 6% może świadczyć o decyzjach operatorów, którzy rezygnują z technologii przejściowych na rzecz pełnej elektryfikacji lub inwestują w bardziej konwencjonalne, ale tańsze pojazdy diesla.

Autobusy z napędami alternatywnymi (CNG/LNG, LPG, biopaliwa) to największe zaskoczenie raportu – wzrost o 80,2% w ujęciu rocznym to zasługa głównie rynków takich jak Włochy, Hiszpania i Polska, które rozbudowują infrastrukturę do tankowania gazu. Dla części samorządów gaz ziemny jest rozwiązaniem przejściowym lub uzupełniającym dla zeroemisyjnej floty.

Podsumowanie: Po trzech kwartałach 2025 roku rynek autobusów w Europie notuje wyraźne ożywienie, głównie dzięki rosnącemu udziałowi autobusów elektrycznych i gazowych. To także dowód na to, że mimo trudnej sytuacji gospodarczej w wielu krajach, sektor transportu publicznego konsekwentnie zmierza w kierunku dekarbonizacji i modernizacji taboru. Wszystko wskazuje na to, że do końca 2025 roku rejestracje autobusów przekroczą poziom 50 000 sztuk – z największym udziałem napędów alternatywnych w historii. i odporność wobec spadków w segmencie vanów i ciężarówek. Segment elektrobusów jako jedyny rozwija się dynamicznie.

TOP10 krajów – Autobusy diesla

W okresie styczeń–wrzesień 2025 roku zarejestrowano 24 504 autobusy diesla, co oznacza spadek o 3,4% względem 2024 roku (25 367 sztuk). Choć nadal stanowią one największy segment rynku (około 65% udziału), ich pozycja systematycznie słabnie.

Liderzy rejestracji autobusów diesla:

  • W. Brytania: utrzymuje silną pozycję dzięki dużym zamówieniom regionalnym i miejskim.
  • Niemcy: mimo nacisku na elektromobilność, diesle nadal dominują poza dużymi aglomeracjami.
  • Włochy i Hiszpania: opierają się szybkim zmianom napędowym, preferując diesle w transporcie regionalnym.

Generalny spadek jest związany z coraz większą presją regulacyjną (m.in. strefy czystego transportu), wzrostem kosztów emisji oraz rosnącą atrakcyjnością napędów alternatywnych.

Kraj Liczba rejestracji za 01-09.2025
Wielka Brytania 5509
Francja 3152
Niemcy 2882
Włochy 2093
Hiszpania 2012
Polska 1562
Szwecja 819
Belgia 577
Holandia 273
Rumunia 251

TOP10 krajów – Autobusy elektryczne

Segment elektrobusów urósł najbardziej dynamicznie. W 2025 roku zarejestrowano 9 346 pojazdów, co oznacza wzrost o 21,2% względem 2024 roku (7 710 sztuk). Udział elektrobusów w całym rynku przekroczył 24%.

Liderzy rynku elektrobusów:

  • W. Brytania: absolutny numer jeden w Europie, co jest przede wszystkim zasługą zakupów w ramach sieci Transport for London. Kraj ten odpowiada za największy wolumen rejestracji autobusów elektrycznych w Europie .
  • Niemcy: mocne przyspieszenie z ponad 108% wzrostem rok do roku.
  • Szwecja: największy wzrost procentowy – +684%, efekt dużych zamówień flotowych w miastach takich jak Sztokholm i Göteborg.
  • Belgia: wzrost o +389%, co wynika z realizacji ogromnych kontraktów liniowych z lat wcześniejszych oraz wymogów środowiskowych.

Na ten e-wzrost wpływają subsydia rządowe, unijne fundusze klimatyczne, poprawa technologii baterii oraz spadek całkowitego kosztu użytkowania (TCO). Większość rejestracji przypada na duże aglomeracje miejskie.

Kraj Liczba rejestracji za 01-09.2025
Wielka Brytania 2117
Niemcy 1202
Włochy 912
Szwecja 698
Belgia 685
Francja 501
Rumunia 455
Holandia 415
Hiszpania 323
Polska 158

TOP10 krajów – Autobusy hybrydowe

Segment hybrydowy przeżywa największy kryzys. W 2025 roku zarejestrowano 1 815 pojazdów, co oznacza spadek aż o 32,7% względem 2024 roku (2 696 sztuk). Udział hybryd w rynku to zaledwie 4,8%.

Kraje z największą liczbą rejestracji hybryd:

  • Francja i Włochy: nadal korzystają z tego typu napędów jako technologii przejściowej.
  • Hiszpania i Polska: zainteresowanie maleje, na rzecz pełnej elektryfikacji lub pozostania przy dieslu.

Hybrydy – jeszcze niedawno uważane za „kompromisową” technologię – wypierane są przez coraz bardziej dostępne i efektywne autobusy elektryczne. Malejące wsparcie finansowe i brak jednoznacznych preferencji regulacyjnych również wpływają na ich słabnącą pozycję.

Kraj Liczba rejestracji za 01-09.2025
Niemcy 610
Hiszpania 547
Włochy 256
Francja 244
Polska 65
Rumunia 17
Belgia 9
Wielka Brytania 0
Szwecja 0
Holandia 0

TOP10 krajów – Autobusy gazowe

W omawianym okresie zarejestrowano 1 973 autobusy z alternatywnymi napędami gazowymi, co daje wzrost o 13,5% względem 2024 roku (1 739 sztuk).

Największe rynki dla autobusów CNG/LNG:

  • Włochy: od lat lider rynku gazowego w Europie, z silną infrastrukturą dla CNG.
  • Hiszpania: kontynuuje rozwój gazowego taboru komunalnego.
  • Polska i Niemcy: wykorzystują CNG jako lokalne uzupełnienie w gminach i regionach o mniejszym dostępie do ładowarek elektrycznych.

Choć w skali całego kontynentu pojazdy gazowe są niszowe (ok. 5,2% rynku), pozostają realną alternatywą dla niektórych przewoźników – zwłaszcza tam, gdzie dostępność biogazu pozwala osiągnąć niski ślad węglowy.

Polska w TOP10

W sumie w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku w 31 krajach (UE + UK + NO + CH + IS) zarejestrowano 37 638 autobusów powyżej 3,5 tony, co oznacza symboliczny wzrost o 0,4% względem roku ubiegłego (37 485 szt.). Wzrost ten nastąpił mimo ogólnego spowolnienia w sektorze transportowym – zwłaszcza w segmencie ciężarówek i vanów. Autobusy jako jedyny segment pojazdów użytkowych odnotowały wzrost, głównie dzięki:

  • zamówieniom publicznym współfinansowanym z funduszy UE,
  • rosnącemu popytowi na elektrobusy w miastach,
  • wymianie starzejącego się taboru po pandemii.

Po trzech kwartałach 2025 roku Polska zajmuje 6. miejsce w rankingu 31 państw europejskich (UE + Wielka Brytania + Norwegia + Szwajcaria + Islandia) z wynikiem 1 843 zarejestrowanych autobusów powyżej 3,5 tony. Daje to udział w rynku na poziomie 4,9%. To plasuje nas zaraz za Hiszpanią (2 221 sztuk), a przed Szwecją (1 689 sztuk). W ścisłej czołówce znajdują się Niemcy (5 844), Francja (3 980) i Wielka Brytania (3 671).

W stosunku do analogicznego okresu w 2024 roku, Polska znacząco zwiększyła liczbę rejestracji – o około 17%. Wynik ten daje jeden z najlepszych przyrostów w regionie Europy Środkowej, gdzie inne rynki, jak Czechy, Węgry czy Słowacja, zanotowały raczej stagnację lub symboliczne wzrosty.

Prognozy dla Polski na IV kwartał i 2026 rok:

  1. IV kwartał 2025 może przynieść dodatkowe 600–800 rejestracji, co dałoby wynik powyżej 2 400 sztuk na koniec roku.
  2. Rok 2026 może być rekordowy, jeśli dojdzie do masowych dostaw zakontraktowanych już elektrobusów (np. poprzez NFOŚiGW i KPO). Możliwy wzrost do nawet 2 800–3 000 rejestracji rocznie.
  3. Polska ma szansę awansować na 5. miejsce, jeśli utrzyma tempo i wykorzysta środki unijne – szczególnie wobec spowolnienia we Włoszech i Hiszpanii.

TOP 10 krajów (styczeń–wrzesień 2025):

Miejsce Kraj Liczba autobusów
1. Niemcy 5 844
2. Francja 3 980
3. Wielka Brytania 3 671
4. Włochy 2 626
5. Hiszpania 2 221
6. Polska 1 843
7. Szwecja 1 689
8. Holandia 1 426
9. Belgia 1 207
10. Czechy 1 117

Komentarze