Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bydgoszcz: Umowa na przebudowę wiaduktu tramwajowego podpisana

infotram
07.10.2025 12:30
0 Komentarzy

Podpisano umowę na przebudowę wiaduktu tramwajowego WOŚP nad alejami Jana Pawła II w Bydgoszczy. Inwestycja zostanie zrealizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”, a jej wykonawcą będzie firma Mostostal Kielce, która wcześniej odpowiadała za modernizację sąsiedniego, północnego wiaduktu drogowego.

Prace potrwają do wiosny 2027 roku, a ich wartość wynosi prawie 20 mln zł. Finansowanie przedsięwzięcia zapewni miasto Bydgoszcz.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy rozpoczną się prace nad przebudową wiaduktu tramwajowego WOŚP i kiedy planowane jest ich zakończenie?
  2. Jak zostanie zorganizowany ruch tramwajów podczas prowadzenia robót budowlanych?
  3. Jakie zmiany i udogodnienia przewiduje nowy projekt wiaduktu nad alejami Jana Pawła II w Bydgoszczy?
Wiadukt tramwajowy w Bydgoszczy

Wiadukt tramwajowy w Bydgoszczy

Tramwaje będą kursować mimo prac

Modernizacja wiaduktu zostanie przeprowadzona bez wstrzymywania ruchu tramwajowego. W czasie robót, które rozpoczną się w 2026 roku, tramwaje będą kursować po tymczasowym torowisku zlokalizowanym na jednym lub dwóch wiaduktach drogowych.
Obecnie po wiadukcie kursują trzy linie: 2, 9 i 11. Zachowanie ich obsługi wymaga budowy tymczasowego torowiska na jezdni wraz z trakcją elektryczną.
Jedynie w momencie wpięcia torowiska konieczne będzie krótkotrwałe wstrzymanie ruchu. Szczegóły techniczne tymczasowej organizacji opracują projektanci.

Nowa konstrukcja i nowoczesne rozwiązania

Zakres inwestycji obejmuje rozbiórkę starego wiaduktu i budowę nowej, nowoczesnej konstrukcji.
Nowy wiadukt będzie posiadał cztery przęsła w układzie ciągłym z dylatacjami jedynie na początku i końcu obiektu. Konstrukcja zostanie oparta na jednosłupowych filarach, dopasowanych do tych, które wspierają sąsiednie wiadukty drogowe.

Nowe torowisko betonowe będzie umożliwiało również awaryjny przejazd samochodów, a cały obiekt zostanie wyposażony w energooszczędne oświetlenie, obejmujące wszystkie trzy wiadukty – południowy, północny i tramwajowy.
Po zakończeniu inwestycji tramwaje szybciej pokonają odcinek pomiędzy Wzgórzem Wolności a Wyżynami, a cała konstrukcja zyska nowoczesny i spójny wygląd.

Kontynuacja modernizacji

Przebudowa tramwajowego wiaduktu WOŚP to ostatni etap kompleksowej modernizacji układu obiektów nad alejami Jana Pawła II.

  • Południowy wiadukt drogowy przebudowano w 2017 roku,
  • północny wiadukt zmodernizowano w 2022 roku.

Nowe konstrukcje zostały przystosowane do potrzeb pieszych, rowerzystów i kierowców, zapewniając bezpieczeństwo i wygodę wszystkim użytkownikom.

Historia obiektu

Wiadukt tramwajowy został zaprojektowany według norm z 1966 roku. Co ciekawe, przez pierwsze lata po jego wybudowaniu nie był wykorzystywany, ponieważ wykonano na nim torowisko o szerokim rozstawie szyn (1435 mm) – zgodnie z dawnymi planami zmiany rozstawu torów w Bydgoszczy.
Pierwsze tramwaje pojawiły się na obiekcie dopiero w październiku 1984 roku, po dopasowaniu torów do aktualnego rozstawu 1000 mm i przedłużeniu linii z Wyżyn do ul. Karpackiej.

Do 2020 roku po wiadukcie kursowała jedynie linia nr 2. Sytuacja zmieniła się wraz z uruchomieniem nowego torowiska w ciągu ul. Kujawskiej – zwiększyła się liczba kursów i obciążenie konstrukcji, co przyspieszyło jej zużycie. Ostatecznie ograniczono prędkość tramwajów i podjęto decyzję o budowie nowego obiektu.

Nowy wiadukt WOŚP będzie kolejnym elementem modernizacji infrastruktury tramwajowej Bydgoszczy, zwiększającym bezpieczeństwo, komfort podróży i niezawodność komunikacji miejskiej.

Komentarze