Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bydgoszcz: Rusza przetarg na budowę nowej linii tramwajowej na Szwederowo

infotram
11.09.2025 09:30
0 Komentarzy

Miasto Bydgoszcz ogłosiło przetarg na budowę trasy tramwajowej na Szwederowo. To pierwsza część dużego projektu, którego celem jest połączenie ronda Kujawskiego z rondem Grunwaldzkim.

W pierwszym etapie inwestycja obejmie odcinek do ulicy Bielickiej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie udogodnienia dla pasażerów i rowerzystów przewidziano w ramach budowy trasy tramwajowej na Szwederowo?
  2. W jaki sposób projekt nowej linii tramwajowej wpisuje się w plany drugiego etapu inwestycji do ronda Grunwaldzkiego?
  3. Jakie rozwiązania proekologiczne i poprawiające komfort życia mieszkańców uwzględniono w projekcie trasy?
Nowa linia tramwajowa w Bydgoszczy
Nowa linia tramwajowa w Bydgoszczy/wiz. UM Bydgoszcz

Nowe przystanki, przejścia i zielone torowiska

W ramach zadania węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie uzupełniony o dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie także infrastruktura podziemna w rejonie planowanej trasy. Dla usprawnienia ruchu część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub zmodernizowana.

Między rondem Kujawskim a ulicą T. Lenartowicza pojawi się nowe przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym, podobne rozwiązanie zaplanowano także na wysokości ulicy Konopnej. Na trasie powstaną zielone torowiska oraz przystanki z dachami obsadzonymi roślinnością. Z kolei przy pętli na ul. Bielickiej przewidziano budowę zadaszonego parkingu rowerowego. Aby ograniczyć uciążliwości dla mieszkańców, projekt uwzględnia elementy zmniejszające hałas i drgania.

Nowością będą również kieszeniowe parki wzdłuż ulicy Solskiego – m.in. przy ulicach Konopnej, Bielickiej i Kossaka. Dzięki temu nowa linia tramwajowa zostanie wzbogacona o liczne tereny zielone.

Perspektywa drugiego etapu

Za ulicą ks. I. Skorupki torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie zwężona do przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie tymczasowe, przygotowane z myślą o realizacji drugiego etapu inwestycji, obejmującego budowę torowiska wzdłuż ulic Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego. Na ten odcinek miasto posiada już gotową koncepcję. Do czasu jego realizacji w newralgicznym miejscu pojawią się buspasy, które usprawnią przejazd autobusów.

Finansowanie i harmonogram

Dokumentację projektową przygotowała firma Progreg Sp. z o.o. z Krakowa. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane potrwają około dwóch lat. Jak zapewnia miasto, nie będą one zakłócały funkcjonowania obecnej sieci tramwajowej – już na etapie budowy ulicy Kujawskiej wykonano niezbędne rozjazdy na rondzie Kujawskim.

Komentarze