Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Koniec prac torowych na Pl. Zawiszy. Nie koniec utrudnień dla pasażerów tramwajów

infotram
11.08.2025 14:30
0 Komentarzy

Remont torowiska na pl. Zawiszy dobiegł końca. Wszystkie wielkogabarytowe płyty prefabrykowane, które powstały pod wymiar w Krakowie, zostały ułożone – od dzisiejszego poranka ruch tramwajowy odbywa się we wszystkich kierunkach, a kierowcy jeżdżą bez ograniczeń po nowej, równej nawierzchni.

Dzięki nowoczesnej technologii utrudnienia na tym newralgicznym skrzyżowaniu trwały 5 tygodni – zamiast standardowych 3 miesięcy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie rozwiązanie technologiczne pozwoliło skrócić czas remontu torowiska na pl. Zawiszy?
  2. Ile metrów toru pojedynczego oraz ile przystanków objął zakończony remont?
  3. Jakie linie tramwajowe wróciły na swoje trasy po zakończeniu prac?
Pl. Zawiszy w Warszawie
Pl. Zawiszy w Warszawie/foto: UM Warszawa

Ważne skrzyżowanie

Plac Zawiszy stanowi jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w centrum Warszawy. Spotykają się tam trzy obciążone trasy tramwajowe: w ciągu Grójeckiej, Towarowej i Alej Jerozolimskich. W szczycie w rozkładzie przedwakacyjnym przejeżdża tamtędy od 30 do 45 tramwajów na godzinę na każdym z wlotów. To także ważne skrzyżowanie dla ruchu kołowego.

Wszelkie prace, prowadzone w tak newralgicznym miejscu, wymagają szczególnego rozplanowania, by utrudnienia zarówno w ruchu tramwajowym, jak i kołowym, były możliwie jak najkrótsze. Roboty rozłożono na trzy etapy, oddzielnie dla każdego wlotu. Termin realizacji (lato 2025) wybrano nieprzypadkowo – budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wymusiła czasowe zamknięcie ruchu tramwajowego w al. Krakowskiej, a więc znaczące ograniczenie ruchu w ciągu ul. Grójeckiej. Takie wyłączenie zdarza się raz na kilkadziesiąt lat, więc równocześnie Tramwaje Warszawskie zaplanowały jak najwięcej remontów i napraw głównych w innych lokalizacjach.

Innowacyjna technologia

Aby maksymalnie skrócić utrudnienia związane z remontem, na placu Zawiszy została zastosowana technologia wielkogabarytowych betonowych płyt prefabrykowanych w technologii ConTrack. Każda płyta była indywidualnie projektowana pod wymiar torów, łuków i rozjazdów. Prefabrykaty powstawały w zakładzie wykonawcy w Krakowie, a do Warszawy przyjechały koleją. W sumie wykonawca ułożył 121 bloków o łącznie powierzchni 1600 m kw., a remont objął ok. 737 metrów toru pojedynczego oraz trzy przystanki w Alejach Jerozolimskich po wschodniej stronie skrzyżowania.

Dzięki zastosowaniu droższej technologii płyt prefabrykowanych czas utrudnień udało się skrócić do pięciu tygodni (1-2 tygodnie na wlot). Przy zastosowaniu betonu lanego na miejscu, który wymaga szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu dojrzewania, utrudnienia w ruchu trwałyby co najmniej trzy miesiące (po miesiąc na wlot).

Pl. Zawiszy w Warszawie/foto: UM Warszawa
Pl. Zawiszy w Warszawie/foto: UM Warszawa

Tramwaje wróciły

Od 11 sierpnia tramwaje wróciły na ul. Towarową – od Kercelaka do pl. Zawiszy. Dostępne są wszystkie trzy wloty tramwajowe, a na swoje trasy wróciły tramwaje linii 22 (Wiatraczna – Piaski), 24 (Gocławek – Nowe Bemowo), uzupełniającej 78 (Pl. Narutowicza – Os. Górczewska). Linia uzupełniająca 72 została zlikwidowana. Bez ograniczeń odbywa się tez ruch kołowy.

Wykonawca będzie kontynuować prace wykończeniowe poza jezdniami i torowiskiem, ale nie będzie to już wpływało na ruch tramwajów i kołowy. Jesienią zaplanowano prace przy rekultywacji zieleni.

W tym roku Tramwaje Warszawskie zaplanowały 34 zadania remontowe, obejmujące łącznie blisko 10 km toru pojedynczego. To największa od lat liczba remontów stołecznych torowisk tramwajowych. Zwiększona intensywność remontów jest efektem uruchomienia Warszawskiego Programu Torowego, rozpisanego na wiele lat planu modernizacji istniejącej sieci tramwajowej w Warszawie. Większość robót zaplanowano w okresie wakacyjnym, gdy z tramwajów korzysta mniejsza liczba pasażerów.

Komentarze