Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bratysława kończy budowę nowej linii tramwajowej przez Petržalkę. Z polskim akcentem

infotram
26.06.2025 11:30
0 Komentarzy

W Bratysławie dobiegają końca prace przy jednej z największych inwestycji transportowych ostatnich lat. Projekt „Nosný systém MHD – 2. časť Bosákova – Janíkov dvor” to drugi etap rozbudowy linii tramwajowej przez dzielnicę Petržalka.

Ten projekt ma diametralnie zmienić komunikacyjną dostępność tej części słowackiej stolicy. Inwestycja jest gotowa do uruchomienia, ale jej koszt wzrósł o ponad 20 mln euro.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla dzielnicy Petržalka i całej Bratysławy ma nowa linia tramwajowa Bosákova – Janíkov dvor?
  2. Dlaczego koszt inwestycji tramwajowej w Bratysławie wzrósł o ponad 20 mln euro?
  3. Jakie elementy infrastruktury towarzyszącej powstały w ramach drugiego etapu rozbudowy linii tramwajowej w Petržalce?
Tramwaj w Bratysławie
Tramwaj w Bratysławie/foto: IMDH

Nowa linia tramwajowa

Trasa o długości blisko 4 kilometrów, przebiegająca na południe od ul. Bosákova aż do terenów dawnego Janíkovego dvoru, została właśnie dopuszczona do użytkowania. Decyzję wydano 16 czerwca 2025 roku, a pierwsze regularne kursy mają rozpocząć się jeszcze przed końcem miesiąca. Trasa została zrealizowana w korytarzu, który jeszcze w czasach czechosłowackich planowany był pod miejską szybką kolej, lecz nigdy nie został wykorzystany. Teraz wreszcie zyskał funkcję zgodną ze swoją pierwotną ideą.

Inwestycja obejmuje siedem nowych przystanków tramwajowych, dwa mosty nad rzeką Chorvátske rameno, nowoczesne zaplecze techniczne, obrotowy tor końcowy oraz kilometry nowej infrastruktury dla pieszych i rowerzystów – w tym 6 kilometrów ścieżek rowerowych i 33 zadaszone przystanki. Znaczącą część projektu stanowiły też prace modernizacyjne na istniejącym odcinku linii tramwajowej w rejonie przystanku Jungmannova.

Budowa rozpoczęła się w listopadzie 2021 roku, a pierwotny koszt inwestycji oszacowano na 89,5 miliona euro z VAT. Z biegiem czasu jednak, w wyniku rosnących kosztów materiałów, konieczności zmian projektowych i inflacji w sektorze budowlanym, konieczne było wielokrotne aktualizowanie umowy. Do czerwca 2025 roku zawarto aż 27 aneksów, z których ostatni – z 2 kwietnia – dotyczy waloryzacji kosztów za pierwszy kwartał 2025 roku i opiewał na 2,75 mln euro netto. W efekcie całkowita wartość inwestycji wzrosła do ponad 111,5 mln euro z VAT.

Za wykonanie odpowiada firma Aldesa Construcciones Polska, która wygrała przetarg w 2021 roku i prowadziła prace mimo trudnych warunków gruntowych oraz licznych zmian formalnych w trakcie realizacji. Projekt był współfinansowany z unijnych funduszy – zarówno w ramach Funduszu Spójności (2021–2027), jak i krajowych oraz miejskich środków.

Ostateczny efekt ma kluczowe znaczenie dla całej metropolii. Dzięki tej inwestycji Petržalka – najgęściej zaludniona część Bratysławy, która dotąd cierpiała na ograniczoną komunikację publiczną – zostanie w pełni włączona w miejską sieć tramwajową. Nowa linia połączy się z tunelem pod Dunajem i mostem SNP, umożliwiając mieszkańcom szybki i wygodny dojazd do centrum miasta bez konieczności korzystania z samochodu. Dla miasta to nie tylko poprawa mobilności, ale też element długofalowej polityki zrównoważonego transportu.

Komentarze