Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Toruń podsumowuje stan prac nad koncepcją tramwaju na lewobrzeże

infotram
23.06.2025 14:30
0 Komentarzy

Poza przygotowaniem opracowania na rzecz obszaru Metropolii Toruńskiej w samym Toruniu trwa analiza dotycząca koncepcji przebiegu nowej linii tramwajowej na lewobrzeże miasta wraz ze zmianą układu drogowego. Więcej na ten temat pisaliśmy w InfoTram.pl.

W sierpniu br. powinniśmy poznać wyniki analizy. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu zlecił jej przygotowanie warszawskiej firmie CONE AMG. Umowa została podpisana 5 kwietnia 2025, a firma ma pięć miesięcy na opracowanie szczegółowej analizy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cele ma opracowanie zamówione przez Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu dotyczące nowej linii tramwajowej na lewobrzeżu miasta?
  2. Jakie elementy analizy zostaną uwzględnione w koncepcji dla prawobrzeżnej części Torunia?
  3. Jakie są zadania interdyscyplinarnego zespołu powołanego przez prezydenta miasta w związku z planowaną inwestycją tramwajową?
Podsumowanie inwestycji tramwajowych w Toruniu
Podsumowanie inwestycji tramwajowych w Toruniu/foto: MZK Toruń

Tramwajowy interdyscyplinarny zespół

Prezydent powołał interdyscyplinarny zespół, któremu przewodniczy Rafał Pietrucień. Do zadań zespołu należy:

  • opiniowanie rozwiązań koncepcyjnych,
  • wspomaganie działań związanych z przygotowaniem zadania,
  • kontrola postępu prac związanych z terminową realizacją zadania,
  • przeciwdziałanie ewentualnym opóźnieniom w realizacji zadania oraz ostateczne zatwierdzenie przygotowanej koncepcji.

Opracowanie, które zostało zamówione przez MZK w Toruniu ma uwzględnić koncepcje dla lewo- i prawobrzeżnej części Torunia. W pierwszym przypadku przygotowana zostanie koncepcja przebiegu planowanych tras/linii tramwajowych. Dodatkowo, opracowanie musi uwzględniać analizę:

  • możliwości funkcjonowania komunikacji tramwajowej wyłącznie w lewobrzeżnej części Torunia wraz z niezbędnym zapleczem technicznym do obsługi taboru i infrastruktury tramwajowej;
  • możliwości włączenia planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia do istniejącej sieci tramwajowej;
  • skomunikowania z istniejącymi trasami tramwajowymi w sposób najbardziej optymalny (maksymalne skrócenie czasu podróży) przy uwzględnieniu integracji różnych środków transportu;
  • możliwości przeprowadzenia planowanych tras/linii tramwajowych z wykorzystaniem istniejących przepraw drogowych przez Wisłę (most im. Józefa Piłsudskiego i most im. gen. Elżbiety Zawackiej) jak również rozważanych przyszłych przepraw, tj. mostu zachodniego i mostu śródmiejskiego;
  • możliwości rozwiązań drogowo-torowych dla rozważanego mostu śródmiejskiego;
  • możliwości rozwiązań torowych dla rozważanego mostu zachodniego;
  • możliwości rozwiązań torowych dla istniejących mostów;
  • skomunikowania opracowanych w ramach koncepcji planowanych tras/linii tramwajowych w lewobrzeżnej części Torunia z istniejącymi trasami tramwajowymi w sposób najbardziej optymalny (maksymalne skrócenie czasu podróży) przy uwzględnieniu integracji różnych środków transportu.

Analiza powinna uwzględnić maksymalną atrakcyjność i efektywność nowej siatki połączeń, a także analizę ruchu w stanie istniejącym i prognozy ruchu drogowego. Wykonawca opracowania będzie również odpowiedzialny za przygotowanie podsumowania wyników analiz wraz z rekomendacją wariantów.

Dla prawobrzeżnej części Torunia opracowanie powinno uwzględnić następujące elementy:

  • możliwości połączenia tramwajowego osiedla JAR, przez osiedle Wrzosy Koniuchy wzdłuż ul. Szosa Chełmińska do ul. Długiej;
  • możliwości połączenia tramwajowego osiedla Chełmińskie Przedmieście w śladzie planowej trasy średnicowej, tj. od skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z Trasą Prezydenta Władysława Raczkiewicza do pętli tramwajowej na osiedlu Bielany;
  • możliwości połączenia tramwajowego osiedla Bielany w śladzie planowej trasy średnicowej, tj. pętli tramwajowej na osiedlu Bielany do projektowanej zajezdni tramwajowej przy ul. Szosie Bydgoskiej, zlokalizowanej na działkach o numerach ewidencyjnych 1/1 (obręb 23 w Toruniu) oraz 69/1 (obręb 22 w Toruniu);
  • możliwości połączenia tramwajowego pomiędzy pętlą Elana a pętlą Olimpijska w śladzie ulic Skłodowskiej-Curie i Olimpijska.

Analiza powinna uwzględnić maksymalną atrakcyjność i efektywność nowej siatki połączeń, a także analizę ruchu w stanie istniejącym i prognozy ruchu drogowego. Wykonawca opracowania będzie również odpowiedzialny za przygotowanie podsumowania wyników analiz wraz z rekomendacją wariantów.

Warto też dodać, że od 1 września br. wprowadzone zostaną kolejne korekty rozkładów jazdy komunikacji miejskiej. Prace nad nimi trwają. O szczegółach będziemy informować.

Komentarze