Koniec pewnej epoki: Mobilis wycofał stare autobusy AMZ oraz Conecto. W końcu
Po ponad dekadzie zakończyła się eksploatacja autobusów zakupionych przez firmę Mobilis na potrzeby kontraktu rozpoczętego 1 sierpnia 2014 roku.
Od 21 czerwca 2025 roku, wraz z wejściem w życie wakacyjnych rozkładów jazdy, ostatnie AMZ-y City Smile i Mercedesy Conecto opuściły linie krakowskiej komunikacji miejskiej. Dzięki … letniemu rozkładowi jazdy KKM.
Rozkład jazdy:
- Kiedy wycofano z Krakowa ostatnie autobusy AMZ City Smile i Mercedes Conecto firmy Mobilis?
- Jakie były najczęstsze problemy techniczne starych autobusów Mobilisa?
- Ile nowych autobusów przegubowych MAN CNG zakupił Mobilis w ramach nowego kontraktu?
Od historycznego przetargu do wycofania floty
Mobilis zadebiutował w Krakowie w 2008 roku, a kontrakt z 2014 roku był przełomowy – prywatny przewoźnik wszedł szerokim frontem do obsługi linii miejskich, wprowadzając łącznie 79 autobusów:
- 5 × AMZ City Smile CS10LF
- 24 × AMZ City Smile CS12LF
- 1 × Mercedes Conecto
- 2 × Autosan M12LF
- 47 × Mercedes Conecto G
Choć tabor ten pierwotnie zapewniał świeżość i elastyczność, to z biegiem lat zaczął przysparzać coraz więcej problemów. Największe zarzuty dotyczyły stanu technicznego autobusów: przeciekające dachy, nieszczelne drzwi, niesprawne ogrzewanie czy luźne poręcze.
Zmiana kontraktu
Nowy 10-letni kontrakt Mobilisa wszedł w życie 19 października 2024 roku, jednak ze względu na opóźnienia w dostawach oraz brak gotowej stacji tankowania CNG na zajezdni przy ul. Makuszyńskiego, stary tabor musiał pozostać w ruchu. Zgodnie z zapisami umowy, przewoźnik mógł tymczasowo korzystać z pojazdów z poprzedniego kontraktu – i tak też się stało.
Dopiero teraz, po uruchomieniu wakacyjnych rozkładów jazdy i częściowym odciążeniu siatki połączeń, możliwe było całkowite przejście na nowy tabor.
Od 21 czerwca na ulice Krakowa Mobilis wysyła już wyłącznie nowe autobusy. To::
- 91 × MAN Lion’s City 18 CNG (przegubowe)
- 43 × Scania Castrosua New City 12 CNG
- 6 × Scania Castrosua New City 10 CNG
- 11 × MMI Iveco Urby LE
Choć nowy tabor zdominował flotę Mobilisa, ostatnie miesiące obecności wysłużonych AMZ-ów i Conecto nie należały do chwalebnych. Stowarzyszenie Ulepszamy Kraków! regularnie zgłaszało problemy z przeciekami, uszkodzonymi drzwiami, brakiem ogrzewania i zagrożeniami dla pasażerów.
Głośnym echem odbił się incydent z sierpnia 2024 roku, kiedy jeden z autobusów spłonął doszczętnie w wyniku samozapłonu. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zapowiedział kontrole i potrącenia finansowe wobec przewoźnika, ale sprawa wizerunkowo zaszkodziła zarówno firmie, jak i jakości krakowskiej komunikacji.
Wycofanie wyeksploatowanych pojazdów prze Mobilis, to koniec pewnej epoki – i początek nowego rozdziału w historii prywatnych operatorów w Krakowie. Pozostaje mieć nadzieję, że nowy tabor zapewni nie tylko czystość i komfort, ale też bezpieczeństwo, którego przez ostatni rok wielu pasażerom brakowało.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze