Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Europejski rynek autobusów w I kwartale 2025 r. Elektryczny boom

infobus
02.05.2025 15:09
0 Komentarzy

W I kwartale 2025 roku na europejskim rynku autobusów odnotowano spadek rejestracji nowych pojazdów o 1,8% względem analogicznego okresu roku poprzedniego.

Łącznie zarejestrowano 11.658 nowych autobusów w UE, EFTA i Wielkiej Brytanii. To wynik, który odzwierciedla ogólne spowolnienie gospodarcze w Europie, jednak nie we wszystkich segmentach – sprzedaż autobusów elektrycznych wręcz eksplodowała.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany zaszły na europejskim rynku autobusów w pierwszym kwartale 2025 roku?
  2. Jak kształtował się udział i dynamika sprzedaży autobusów elektrycznych w poszczególnych krajach?
  3. Jakie trendy obserwuje się w segmencie pojazdów z napędem diesla i hybrydowym?
Europejski rynek autobusów - I kwartał 2025 r.
Europejski rynek autobusów – I kwartał 2025 r.

Po trzech miesiącach 2025 roku

Pomimo lekkiego spadku (-1,8%), rynek autobusów w Europie jest obecnie w fazie transformacji napędowej. Udział autobusów elektrycznych osiągnął 19,9% w UE i ponad 22% w całym regionie (UE+EFTA+UK). Trzy kluczowe zjawiska to:

  • Diesel traci udział, mimo że nadal dominuje.
  • Hybrydy odchodzą w cień – spadek niemal w każdym kraju.
  • Elektrobusy przejmują rynek – wzrosty przekraczające 100% w wielu krajach.

Tym samym pierwszy kwartał 2025 r. potwierdza, że elektromobilność staje się głównym kierunkiem rozwoju rynku autobusowego w Europie. Przy ponad 2.600 nowych elektrobusach i rekordowych wzrostach w takich krajach jak Szwecja, Litwa czy Niemcy – to wyraźny sygnał dla całej branży. Z kolei diesle wciąż są podstawą, ale tracą tempo, a hybrydy – mimo potencjału – wyraźnie tracą rynek.

Europejski rynek autobusów w I kwartale 2025 r. Elektryczny boom

Elektromobilność na czele

Wzrost rejestracji elektrycznych autobusów w UE wyniósł aż +50,3%, osiągając poziom 1.726 sztuk. W całej Europie (UE + EFTA + UK) zarejestrowano 2.627 elektrobusów, co oznacza wzrost o +61,4% rok do roku. Na podium znalazły się:

  1. Niemcy – 383 szt. (+118,9%)
  2. Szwecja – 237 szt. (+2.533%)
  3. Wielka Brytania – 769 szt. (+85,7%)
  4. Francja – 146 szt. (+10,6%)
  5. Włochy – 189 szt. (+76,6%)
  6. Holandia – 120 szt. (+252,9%)
  7. Polska – 53 szt. (+17,8%)
  8. Litwa – 39 szt. (+3.800%)
  9. Grecja – 100 szt. (+1.900%)
  10. Finlandia – 7 szt. (spadek, ale wciąż w TOP 10)

Diesel traci

Autobusy z silnikiem diesla to nadal najczęściej wybierany typ – 7.788 szt. w UE + EFTA + UK, co stanowi 66,8% rynku. Ale liczby są spadkowe – to o -5,6% mniej niż rok temu. Najwięcej nowych autobusów dieslowskich zarejestrowano w:

  1. Wielka Brytania – 1.895
  2. Hiszpania – 735
  3. Francja – 1.000
  4. Niemcy – 795
  5. Włochy – 816
  6. Portugalia – 263
  7. Polska – 432
  8. Holandia – 102
  9. Czechy – 228
  10. Słowenia – 49

Hybrydy też tracą na znaczeniu

Autobusy hybrydowe (pełne i miękkie) straciły aż 28,7% udziału r/r, spadając do 929 sztuk w UE i 937 w całej Europie. To oznacza udział rynkowy na poziomie 10,7%, z tendencją malejącą. Najwięcej rejestracji odnotowano we:

  • Francji – 81 szt.
  • Włoszech – 449 szt. (najwięcej w Europie, ale spadek o 9,1%)
  • Polsce – 28 szt.
  • Luksemburgu – 5 szt.
  • Litwie – 0 szt. (spadek o 100%)

W segmencie „inne paliwa” (gaz ziemny, LPG, etanol, wodór) w Q1 2025 nie odnotowano żadnych rejestracji w UE. Wcześniej marginalne, teraz zupełnie zniknęły z rynku autobusowego w Europie.

Komentarze