Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Lublin z umową na 20 trolejbusów od Solarisa. Przyjadą w styczniu 2027

infobus
17.12.2025 12:06
0 Komentarzy

Dzięki podpisanej 17 grudnia 2025 roku umowie pomiędzy Solarisem a MPK Lublin, w niedługim czasie flota przewoźnika powiększy się o kolejne trolejbusy w wersji Trollino 12.

Ich dostawy zostaną zakończone w pierwszych miesiącach 2027 roku. Do tej pory do MPK trafiło już ponad 80 tego typu pojazdów od producenta z Bolechowa. Lublin to, obok Gdyni i Tychów, jedno z trzech miast w Polsce, które w transporcie miejskim wykorzystuje trolejbusy.

Rozkład jazdy:

  1. Ile trolejbusów Trollino 12 zamówiło MPK Lublin w podpisanej umowie z Solarisem?
  2. Do którego roku planowane jest zakończenie dostaw nowych trolejbusów dla Lublina?
  3. Jakie rozwiązanie umożliwi trolejbusom jazdę poza siecią trakcyjną?
MPK Lublin podpisało umowę na dostawę 20 nowych trolejbusów od Solarisa
MPK Lublin podpisało umowę na dostawę 20 nowych trolejbusów od Solarisa

20 x Trollino 12

Przedstawiciele Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie i firmy Solaris podpisali dziś umowę na zakup 20 nowoczesnych trolejbusów Trollino 12.

–  Podpisanie umowy na zakup nowoczesnych trolejbusów to kolejny ważny etap rozwoju transportu publicznego w Lublinie. Konsekwentnie inwestujemy w ekologiczne rozwiązania, które podnoszą komfort podróży mieszkańców, zwiększają niezawodność komunikacji miejskiej i realnie wpływają na jakość życia w mieście. To również realizacja celu, jakim jest czyste i przyjazne miasto. Co ważne, zakup pojazdów realizujemy przy unijnym dofinansowaniu – powiedział Tomasz Fulara, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.

Nowe pojazdy dołączą do pokaźnej już floty trolejbusów i autobusów Solarisa, obsługujących sieć komunikacyjną w mieście.

Tym razem podpisujemy umowę na dostawę dwudziestu trolejbusów o standardowej długości 12 metrów, z wszelkimi udogodnieniami dla pasażerów. Trolejbusy zawsze były, są i będą obecne na ulicach Lublina. To nasza wizytówka, a zakup nowych pojazdów, pozwala zwiększać komfort podroży po mieście – dodał prezes zarządu MPK Lublin, Bogdan Kołciuk.

Dostawy są planowane na początek 2027 roku.

„Lublin należy dziś do grona liderów elektromobilności w Polsce, a my jesteśmy dumni, że nasze pojazdy realnie wspierają ten rozwój. Nasza współpraca z MPK Lublin to już niemal trzy dekady wspólnego rozwoju i ponad 120 dostarczonych pojazdów bezemisyjnych. Kontrakt na 20 trolejbusów Trollino 12 to kolejny krok w budowaniu jednej z najbardziej zaawansowanych sieci elektromobilnych w Polsce. Trolejbusy, obok autobusów elektrycznych i wodorowych, są jedną z dróg do zrównoważonej i ekologicznej mobilności w miastach – a Solaris oferuje wszystkie te rozwiązania, wspierając transformację transportu publicznego w Europie” – podkreśliła Agata Stańda, prezes zarządu Solaris Bus & Coach sp. z o.o.

Zamówione Solaris Trollino 12 zostaną wyposażone w tradycyjny napęd trolejbusowy, jak również w baterie, które umożliwią jazdę poza siecią trakcyjną. Baterie będą mogły być ładowane w trakcie korzystania z sieci trolejbusowej, co pozwoli zwiększyć elastyczność operacyjną pojazdów. System będzie wyposażony w funkcję prekondycjonowania, pozwalającą przygotować temperaturę wnętrza pojazdu jeszcze przed wyjazdem na trasę, co wpływa na komfort pasażerów i efektywność energetyczną. Dodatkowo flota zostanie wyposażona w autorskie oprogramowanie eSConnect, umożliwiające zdalny monitoring pojazdów, diagnozę i wsparcie w zarządzaniu ich pracą.

Trolejbusy będą także wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa zgodne z General Safety Regulation 2 (GSR2), których celem jest zwiększenie ochrony wszystkich uczestników ruchu drogowego. W zakres tych rozwiązań wchodzi m.in. system wykrywania rowerzystów znajdujących się w martwych polach (BSIS) oraz system informowania przy ruszaniu, który monitoruje obecność pieszych i rowerzystów przed pojazdem i ostrzega o nich kierowcę (MOIS).

Lubelski standard

Każdy z Trollino pomieści 80 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojazdy zostaną wyposażone w  system monitoringu, obejmujący całą przestrzeń wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Komfort podróży zwiększą m.in. porty USB oraz system liczenia pasażerów, pozwalający na precyzyjną analizę natężenia ruchu pasażerskiego.

Nowe zamówienie umacnia pozycję Lublina w gronie europejskich miast konsekwentnie inwestujących w zieloną transformację transportu publicznego. Solaris dostarczył już do stolicy województwa lubelskiego ponad 120 pojazdów bezemisyjnych,  w tym autobusy elektryczne, wodorowe oraz trolejbusy.

Umowa opiewała na kwotę 64 milionów złotych i zakładała dostarczenie 20 autobusów wodorowych. Według planów, pierwsze z nich miały pojawić się na ulicach Lublina już w pierwszym kwartale przyszłego roku. 

Lublin od ponad 72 lat stawia na zielony transport. Pierwszy trolejbus wyjechał na ulice miasta 21 lipca 1953 roku. Inwestycje w autobusy elektryczne, hybrydowe, wodorowe oraz trolejbusy sprawiają, że nasze miasto już dziś spełnia 40% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, a dzięki środkom zewnętrznym miejski przewoźnik MPK Lublin ma aktualnie zakontraktowane dostawy 29 autobusów hybrydowych typu plug-in oraz 20 trolejbusów.

Łącznie do Lublina trafi 49 pojazdów, a po finalizacji dostaw udział pojazdów zeroemisyjnych wzrośnie i wyniesie ponad 41%. Tym samym planowane działania wpisują się w proekologiczną politykę miasta, zgodną z kierunkiem wyznaczonym przez przepisy o elektromobilności, które od 2026 r. ograniczą możliwość zakupu autobusów innych niż zeroemisyjne przez miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. Obecnie w taborze lubelskiego MPK jest 99 trolejbusów (w tym 57 – 12-metrowych i 42 – 18-metrowych). Średni wiek taboru trolejbusowego wynosi 9 lat.

Naszym zdaniem

Oczywiście decyzja dotycząca trolejbusów cieszy, jednak Lublin cały czas mierzy się z problemem zakupu autobusów wodorowych po upadku spółki Arthur Bus. Miał on zostać zrealizowany z dofinansowaniem z KPO, które – jak wiadomo – ma ściśle określony termin wykonalności. Umowa opiewała na 64 miliony złotych i zakładała dostarczenie 20 autobusów wodorowych, które miały wzmocnić zeroemisyjny transport publiczny w mieście. Zgodnie z pierwotnymi planami pierwsze autobusy miały pojawić się na ulicach Lublina już w pierwszym kwartale przyszłego roku. Na razie brakuje dalszych informacji, co miasto zamierza zrobić w tej sytuacji.

Komentarze