Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy elektryczne Irizar dla dużych i małych. Na przykładzie Gminy Bełchatów

infobus
17.06.2025 19:14
0 Komentarzy

Dnia 17 czerwca 2025 roku Gmina Bełchatów otworzyła oferty w przetargu na dostawę autobusu elektrycznego wraz z ładowarką.

O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dzięki tej inwestycji – realizowanej w ramach projektu „Rozwój zielonego transportu publicznego” – samorząd wzbogaci się o kolejny elektrobus – obok dwóch e-busów ARP Pilea 8,6. Pojazdy te zostały dostarczone w listopadzie 2022 roku i są wykorzystywane w ramach gminnego transportu publicznego, który obejmuje sześć linii obsługujących niemal wszystkie miejscowości na terenie gminy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie pojazdy i urządzenia wchodzą w zakres przetargu ogłoszonego przez związek transportowy Powiatu Mińskiego?
  2. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać elektrobusy i stacje ładowania objęte zamówieniem?
  3. Jakie kryteria oceny ofert przyjęto w postępowaniu i jaki termin realizacji przewidziano?
Zakup elektrobusów to element realizacji projektu pn. „Utworzenie Zintegrowanego Systemu Komunikacji Autobusowej na terenie Powiatu Mińskiego
Zakup elektrobusów to element realizacji projektu pn. „Utworzenie Zintegrowanego Systemu Komunikacji Autobusowej na terenie Powiatu Mińskiego

Jeden elektryk

Zamówienie dotyczy Bełchatowa i obejmuje dostawę jednego autobusu elektrycznego klasy MIDI lub MAXI oraz mobilnej ładowarki typu plug-in. Pojazd ma obsługiwać trasy międzymiastowe i spełniać wysokie wymagania techniczne – zarówno pod kątem napędu, jak i komfortu pasażerów.

Zamawiający zakładał zakup pojazdu elektrycznego o długości od 10 do 13 metrów, z centralnym silnikiem o mocy minimum 250 kW i pojemnością baterii co najmniej 450 kWh. Wymagano niskopodłogowego układu drzwi 1-2-0, pełnej dostępności dla osób o ograniczonej mobilności, ładowarek USB i komfortowych foteli. Autobus miał być wyposażony w półzamkniętą (opcjonalnie zamkniętą) kabinę kierowcy oraz mobilną ładowarkę o mocy minimum 50 kW.

W przetargu wpłynęła jedna oferta – od PT Wanicki Sp. z o.o. z Mogilan. Cena zaoferowana przez wykonawcę wyniosła 4.698.600 PLN brutto, czyli 3.819.187 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie – 3.819.187 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 4.750.000 PLN brutto, czyli 3.861.789 PLN netto.

Zakup elektrobusów to element realizacji projektu pn. „Utworzenie Zintegrowanego Systemu Komunikacji Autobusowej na terenie Powiatu Mińskiego
Zakup elektrobusów to element realizacji projektu pn. „Utworzenie Zintegrowanego Systemu Komunikacji Autobusowej na terenie Powiatu Mińskiego

Analiza ofert i budżetu

Przy analizie budżetu należy zauważyć, że oferta PT Wanicki mieści się w limicie przewidzianym przez zamawiającego – różnica pomiędzy kwotą brutto oferty a budżetem to jedynie 51.400 PLN. W postępowaniu nie pojawiły się inne oferty, co czyni analizę konkurencyjności czysto formalną. Warto jednak zaznaczyć, że poprzednie postępowanie (dotyczące zakupu minibusa spalinowego) zostało unieważnione z uwagi na brak ofert, co pokazuje, że rynek na pojedyncze zamówienia w mniejszych gminach jest bardzo ograniczony.

Obecnie czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena (60%)
✅ termin dostawy przedmiotu zamówienia (15%)
✅ termin dostawy autobusu zastępczego na czas usuwania wady lub awarii (5%)
✅ okres gwarancji akumulatorów (5%)
✅ parametry techniczne (15%)

Szczegóły techniczne zamówienia

Zamawiający oczekuje autobusu elektrycznego klasy II, kategorii MIDI lub MAXI, długości od 10 do 13 metrów, wysokości 3,4–3,6 m oraz całkowicie niskopodłogowego wnętrza (bez stopni na wejściach i między drzwiami). Układ drzwi ma być 1-2-0. Autobus powinien posiadać centralny silnik elektryczny o mocy min. 250 kW oraz baterie trakcyjne o pojemności min. 450 kWh, zamontowane w sposób umożliwiający ich obsługę z poziomu podłogi. Ładowanie pojazdu będzie realizowane poprzez mobilną ładowarkę typu plug-in o mocy co najmniej 50 kW. Wymagane są także m.in. komfortowe fotele z miękkimi wkładkami i ładowarki USB. Przestrzeń dla kierowcy powinna być wydzielona w formie kabiny półzamkniętej lub zamkniętej, z możliwością sprzedaży biletów. Tablice kierunkowe mają wykorzystywać technologię LED.

Dostawa ma nastąpić zgodnie z harmonogramem, który będzie oceniany jako jedno z kryteriów przetargowych – zatem im szybciej, tym lepiej dla oferenta.

Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1109190

Komentarze