Kolejne tramwaje CAF dla Budapesztu. Z unijnym wsparciem
Budapeszteńskie Centrum Komunikacji (BKK) oraz Ministerstwo Administracji Publicznej i Rozwoju Terytorialnego podpisały umowę o dofinansowanie projektu zakupu nowych tramwajów CAF.
Dzięki wsparciu Unii Europejskiej i współfinansowaniu przez państwo węgierskie stolica zyska nowoczesne, niskopodłogowe i klimatyzowane pojazdy, które podniosą komfort podróżowania, poprawią dostępność transportu publicznego oraz przyczynią się do redukcji emisji.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla pasażerów i środowiska przyniesie wprowadzenie do eksploatacji nowych tramwajów CAF w Budapeszcie?
- W jaki sposób realizowany jest montaż tramwajów CAF na Węgrzech i jaki udział mają w nim lokalni specjaliści?
- Na których liniach Budapesztu pojawią się nowoczesne niskopodłogowe tramwaje dzięki wsparciu Unii Europejskiej?
51 nowych tramwajów CAF w Budapeszcie
W ramach projektu BKK zamówiło łącznie 51 nowych tramwajów – 46 krótkich oraz 5 długich – od hiszpańskiego producenta CAF. Zamówienie stanowi realizację ostatniej opcji w kontrakcie zawartym w 2014 roku i przedłużonym w 2021 roku. Dotychczas do ruchu wprowadzono już 20 pojazdów, a kolejne sukcesywnie trafiają do eksploatacji. Ostatni z zamówionych tramwajów ma zostać oddany do użytku pod koniec 2026 roku. Całkowita kwota dofinansowania projektu z funduszy unijnych wynosi 54,15 miliarda forintów. Dzięki temu udział niskopodłogowych tramwajów w stołecznej flocie wzrośnie z obecnych 30 do ponad 40 procent.
Unijne wsparcie dla nowoczesnego transportu
Projekt finansowany jest w ramach programu IKOP Plusz-1.1.0-23. Jak podkreślają przedstawiciele BKK i ministerstwa, inwestycja w nowoczesne tramwaje to kluczowy krok w kierunku zrównoważonego transportu miejskiego.
– Naszym celem jest zwiększenie udziału podróży realizowanych transportem publicznym. Aby to osiągnąć, niezbędne są szybkie, klimatyzowane i niskopodłogowe pojazdy, takie jak nowe tramwaje CAF – powiedział Ádám Bodor, zastępca dyrektora generalnego ds. mobilności w BKK. Dodał, że równolegle przygotowywane są inwestycje w infrastrukturę – zajezdnie, tory oraz systemy zasilania – które umożliwią dalszy rozwój sieci tramwajowej w mieście.
Węgierski wkład w montaż tramwajów
Jak poinformował József Héri, zastępca dyrektora generalnego BKV ds. eksploatacji kolejowej, tramwaje CAF są montowane na Węgrzech przez specjalistów z firmy Vasúti Járműjavító Kft., spółki zależnej BKV, pod nadzorem hiszpańskich ekspertów. – Dzięki temu projektowi CAF stał się drugim co do liczby pojazdów typem tramwaju eksploatowanym przez BKV. Cieszy nas, że w tym procesie możemy wykorzystać także lokalną wiedzę i doświadczenie – podkreślił Héri.
Wspólna wizja rozwoju transportu
Felipe Rodrigo Magal, regionalny dyrektor CAF, zwrócił uwagę, że za projektem stoi ponad dekada współpracy miasta Budapeszt, BKV, BKK i rządu Węgier.
– Podpisanie umowy w ramach programu IKOP Plusz ostatecznie zabezpiecza finansowanie projektu i gwarantuje jego pełną realizację. Jesteśmy dumni, że Węgry dysponują już 111 tramwajami CAF – powiedział przedstawiciel producenta. Minister administracji publicznej i rozwoju terytorialnego dr Tibor Navracsics podkreślił strategiczne znaczenie inwestycji dla pozycji Budapesztu na tle innych europejskich metropolii: – Te tramwaje dowodzą, że Budapeszt potrafi skutecznie konkurować z takimi miastami jak Wiedeń, Warszawa czy Berlin. Rozwój stołecznego transportu przynosi korzyści całemu krajowi, bo z komunikacji miejskiej w stolicy korzystają nie tylko jej mieszkańcy. Z kolei Gergely Karácsony, burmistrz Budapesztu, zaznaczył, że rozwój transportu publicznego to najlepsza odpowiedź na wyzwania stojące przed miastem: – Intensywna modernizacja taboru w ostatnich latach znacząco poprawiła jakość komunikacji miejskiej. Chcemy, by kolejne nowoczesne tramwaje trafiały na ulice Budapesztu – powiedział, dodając, że kluczowe jest pełne uruchomienie środków unijnych, które umożliwią także modernizację infrastruktury.
Nowoczesne tramwaje na kolejnych liniach
Nowe tramwaje CAF, wyposażone w klimatyzację i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zwiększą komfort i bezpieczeństwo podróżnych oraz przyczynią się do realizacji celów klimatycznych miasta. Docelowo mają obsługiwać nie tylko linie, na których już dziś kursują nowoczesne pojazdy (1, 3, 17, 19, 42, 50, 56, 56A i 61), ale także nowe trasy – m.in. 2, 23, 24 oraz 62, a także 14 i 69. BKK oraz BKV analizują również możliwość wprowadzenia tramwajów CAF na liniach 47 i 49, po dostosowaniu niezbędnej infrastruktury.
Inwestycja w zrównoważony rozwój
Zakup nowych tramwajów to nie tylko inwestycja w komfort pasażerów, lecz także krok ku zrównoważonemu rozwojowi transportu miejskiego. Dzięki wsparciu Unii Europejskiej Budapeszt konsekwentnie rozbudowuje flotę nowoczesnych, energooszczędnych pojazdów, które pomogą ograniczyć emisje i zwiększyć udział transportu publicznego w podróżach po stolicy.
Komentarze