Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Na stacji warszawskiego meta Kabaty pojawiły się wypukłe oznaczenia, popularnie nazywane bąblami, które stanowić mają ułatwienie dla osób niewidomych. Po długich negocjacjach z kierownictwem spółki zaakceptowali oni wstępnie sposób oznaczenia przystanków. Jego testy potrwają do końca czerwca. Jeżeli system się sprawdzi pojawi się on wówczas na wszystkich stacjach pierwszej linii metra. Zdaniem przedstawicieli Związku Niewidomych takie oznaczenia powinny pojawić się już na etapie jej projektowania. Przypomnijmy, iż sprawa nabrała tempa po wypadku na stacji Centrum, we wrześniu ubiegłego roku, kiedy to niewidoma osoba wpadła pod pociąg. Wówczas krawędź peronu nie była praktycznie w żaden sposób oznaczona. W wypadku mężczyzna stracił nogę.
W styczniu 2009 roku Metro Warszawskie Sp. z o.o. zwróciło się do Ministra Infrastruktury z inicjatywą wydania szczegółowych przepisów określających warunki zapewnienia dostępności dla osób niepełnosprawnych w systemach komunikacji publicznej. W celu przyspieszenia procesu legislacyjnego Metro Warszawskie zaproponowało, że na warunkach określonych przez Ministerstwo Infrastruktury jest gotowe przeprowadzić w metrze stosowne badania i testy, nadzorowane przez ośrodek badawczo-naukowy. W dniu 19 stycznia br. Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz wystosowała do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka wystąpienie w sprawie wydania przepisów technicznych, jakim powinny odpowiadać linie metra, w szczególności w zakresie wprowadzenia oznakowania dotykowego. Dzień później odbyło się spotkanie z przedstawicielami Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury w sprawie problematyki wydania stosownych przepisów. Zapadła na nim wstępna akceptacja dla działań proponowanych przez Metro. W dniu 6 lutego 2009 roku spotkali się, w Ministerstwie Infrastruktury, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardta i podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Olgierd Dziekoński. Wyznaczono wówczas termin zakończenia prac na jesień 2009 roku. 3 lutego 2009 na spotkaniu z Jarosławem Dudą Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych –Sekretarzem Stanu, projekt wzbudził duże zainteresowanie Ministra. Wówczas Metro Warszawskie otrzymało obietnicę wsparcia dla tej inicjatywy.
Centrum Naukowo Techniczne Kolejnictwa podjęło się przeprowadzenia całego procesu badawczego i konsultacji społecznych w zakresie prac nad opracowaniem oznakowania dotykowego. W kwietniu 2009 roku podczas spotkania w CNTK projekty oznakowania poddano konsultacjom ze środowiskami osób niepełnosprawnych –Polskiego Związku Niewidomych oraz Stowarzyszenia Integracja. 16 marca Departament Kolejnictwa poinformował Metro Warszawskie o akceptacji Karty Programowej. Dzień później została uzgodniona treść umowy pomiędzy Centrum Naukowo Technicznym Kolejnictwa a Metrem Warszawskim i PKP SA Oddział Dworce Kolejowe w sprawie realizacji pracy pt.: „Opracowanie projektu przepisów określających warunki techniczne stosowania elementów dotykowych dla obiektów infrastrukturalnych transportu szynowego (metro, kolej)”. W ramach porozumienia Metro Warszawskie Sp. z o. o. przyjęło na siebie finansowanie przedsięwzięcia. 18 marca 2009 roku nastąpiło podpisanie umowy pomiędzy Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa a Metrem Warszawskim Sp. z o.o. i PKP SA Oddział Dworce Kolejowe w sprawie realizacji pracy pt. „Opracowanie projektu przepisów określających warunki techniczne stosowania elementów dotykowych dla obiektów infrastrukturalnych transportu szynowego (metro, kolej)”. 24 marca br. odbyło się pierwsze spotkanie robocze zespołu CNTK, Metra Warszawskiego i PKP SA w celu omówienia trybu realizacji pierwszego etapu pracy. 20 kwietnia w siedzibie CNTK odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Polskiego Związku Niewidomych – Zarząd Główny i Oddział Mazowiecki oraz Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Metra Warszawskiego i PKP SA Oddział Dworce Kolejowe. W trakcie spotkania przedstawiciele środowisk niepełnosprawnych testowali i zatwierdzili rozwiązania do testowania. Termin zakończenia realizacji umowy został wyznaczony na 31. 07. 2009 roku. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w oparciu o materiał przygotowany przez Metro Warszawskie opracowało Kartę Programową Przedsięwzięcia p.t. „Wydanie przepisów określających warunki techniczne dla metra oraz standardy stosowania znaków dotykowych w obiektach infrastruktury transportowej”. Karta programowa określa warunki realizacji prób i testów oznakowania dotykowego w podziemnych obiektach komunikacyjnych.
W związku z powyższym na stacji Kabaty pojawiły się dwa typy oznaczeń – wklęsłe linie prowadzące do wyjścia i wypukłe „bąble“ostrzegawcze. Podobne udogodnienia dla niepełnosprawnych zostały również zamontowane na stacji Plac Wilsona oraz Dworcu Centralnym. Jak to działa? Dzięki oznaczeniom, wystającym ponad podłogę osoby niewidome i słabowidzące są niejako prowadzone przez całą stację. Śledząc je, nie zderzą się np. z ławką, której nie można wyczuć za pomocą laski, bo jest podwieszona do ściany, czy z wiszącą budką telefoniczną. Zabezpieczone zostały także krawędzie peronów. Wypukłości umieszczone 70 cm od krawędzi pozwolą na bezpieczniejsze niż dotychczas wsiadanie do pociągów. Podobne zabezpieczenia są stosowane w podziemnych kolejkach na całym świecie –w Madrycie, Lizbonie, Brukseli, Stuttgarcie, Rotterdamie czy Londynie.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze