Bąble w metrze
infotram
26.05.2009 13:34
0 Komentarzy
Bąble w metrze
Na stacji warszawskiego meta Kabaty pojawiły się wypukłe oznaczenia, popularnie nazywane bąblami, które stanowić mają ułatwienie dla osób niewidomych. Po długich negocjacjach z kierownictwem spółki zaakceptowali oni wstępnie sposób oznaczenia przystanków. Jego testy potrwają do końca czerwca. Jeżeli system się sprawdzi pojawi się on wówczas na wszystkich stacjach pierwszej linii metra. Zdaniem przedstawicieli Związku Niewidomych takie oznaczenia powinny pojawić się już na etapie jej projektowania. Przypomnijmy, iż sprawa nabrała tempa po wypadku na stacji Centrum, we wrześniu ubiegłego roku, kiedy to niewidoma osoba wpadła pod pociąg. Wówczas krawędź peronu nie była praktycznie w żaden sposób oznaczona. W wypadku mężczyzna stracił nogę.
W styczniu 2009 roku Metro Warszawskie Sp. z o.o. zwróciło się do Ministra Infrastruktury z inicjatywą wydania szczegółowych przepisów określających warunki zapewnienia dostępności dla osób niepełnosprawnych w systemach komunikacji publicznej. W celu przyspieszenia procesu legislacyjnego Metro Warszawskie zaproponowało, że na warunkach określonych przez Ministerstwo Infrastruktury jest gotowe przeprowadzić w metrze stosowne badania i testy, nadzorowane przez ośrodek badawczo-naukowy. W dniu 19 stycznia br. Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz wystosowała do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka wystąpienie w sprawie wydania przepisów technicznych, jakim powinny odpowiadać linie metra, w szczególności w zakresie wprowadzenia oznakowania dotykowego. Dzień później odbyło się spotkanie z przedstawicielami Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury w sprawie problematyki wydania stosownych przepisów. Zapadła na nim wstępna akceptacja dla działań proponowanych przez Metro. W dniu 6 lutego 2009 roku spotkali się, w Ministerstwie Infrastruktury, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardta i podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Olgierd Dziekoński. Wyznaczono wówczas termin zakończenia prac na jesień 2009 roku. 3 lutego 2009 na spotkaniu z Jarosławem Dudą Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych –Sekretarzem Stanu, projekt wzbudził duże zainteresowanie Ministra. Wówczas Metro Warszawskie otrzymało obietnicę wsparcia dla tej inicjatywy.
Centrum Naukowo Techniczne Kolejnictwa podjęło się przeprowadzenia całego procesu badawczego i konsultacji społecznych w zakresie prac nad opracowaniem oznakowania dotykowego. W kwietniu 2009 roku podczas spotkania w CNTK projekty oznakowania poddano konsultacjom ze środowiskami osób niepełnosprawnych –Polskiego Związku Niewidomych oraz Stowarzyszenia Integracja. 16 marca Departament Kolejnictwa poinformował Metro Warszawskie o akceptacji Karty Programowej. Dzień później została uzgodniona treść umowy pomiędzy Centrum Naukowo Technicznym Kolejnictwa a Metrem Warszawskim i PKP SA Oddział Dworce Kolejowe w sprawie realizacji pracy pt.: „Opracowanie projektu przepisów określających warunki techniczne stosowania elementów dotykowych dla obiektów infrastrukturalnych transportu szynowego (metro, kolej)”. W ramach porozumienia Metro Warszawskie Sp. z o. o. przyjęło na siebie finansowanie przedsięwzięcia. 18 marca 2009 roku nastąpiło podpisanie umowy pomiędzy Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa a Metrem Warszawskim Sp. z o.o. i PKP SA Oddział Dworce Kolejowe w sprawie realizacji pracy pt. „Opracowanie projektu przepisów określających warunki techniczne stosowania elementów dotykowych dla obiektów infrastrukturalnych transportu szynowego (metro, kolej)”. 24 marca br. odbyło się pierwsze spotkanie robocze zespołu CNTK, Metra Warszawskiego i PKP SA w celu omówienia trybu realizacji pierwszego etapu pracy. 20 kwietnia w siedzibie CNTK odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Polskiego Związku Niewidomych – Zarząd Główny i Oddział Mazowiecki oraz Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Metra Warszawskiego i PKP SA Oddział Dworce Kolejowe. W trakcie spotkania przedstawiciele środowisk niepełnosprawnych testowali i zatwierdzili rozwiązania do testowania. Termin zakończenia realizacji umowy został wyznaczony na 31. 07. 2009 roku. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w oparciu o materiał przygotowany przez Metro Warszawskie opracowało Kartę Programową Przedsięwzięcia p.t. „Wydanie przepisów określających warunki techniczne dla metra oraz standardy stosowania znaków dotykowych w obiektach infrastruktury transportowej”. Karta programowa określa warunki realizacji prób i testów oznakowania dotykowego w podziemnych obiektach komunikacyjnych.
W związku z powyższym na stacji Kabaty pojawiły się dwa typy oznaczeń – wklęsłe linie prowadzące do wyjścia i wypukłe „bąble“ostrzegawcze. Podobne udogodnienia dla niepełnosprawnych zostały również zamontowane na stacji Plac Wilsona oraz Dworcu Centralnym. Jak to działa? Dzięki oznaczeniom, wystającym ponad podłogę osoby niewidome i słabowidzące są niejako prowadzone przez całą stację. Śledząc je, nie zderzą się np. z ławką, której nie można wyczuć za pomocą laski, bo jest podwieszona do ściany, czy z wiszącą budką telefoniczną. Zabezpieczone zostały także krawędzie peronów. Wypukłości umieszczone 70 cm od krawędzi pozwolą na bezpieczniejsze niż dotychczas wsiadanie do pociągów. Podobne zabezpieczenia są stosowane w podziemnych kolejkach na całym świecie –w Madrycie, Lizbonie, Brukseli, Stuttgarcie, Rotterdamie czy Londynie.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Wakacyjne remonty torowisk w Łodzi. Jak pojadą tramwaje?
Pasażerza darmo
25.06.2025
Warszawa: Od soboty tramwaje nowej linii 19 pojadą na Stegny
Pasażerza darmo
24.06.2025
Historyczne tramwaje powracają na szczecińskie tory. Start już 6 lipca
Pasażerza darmo
22.06.2025
Tymczasowe zmiany na liniach tramwajowych w Gdańsku
Pasażerza darmo
10.06.2025
8 czerwca w Krakowie rusza linia tramwajowa nr 40
Pasażerza darmo
07.06.2025
Wykolejenie tramwaju na Woli. Duże utrudnienia dla pasażerów i kierowców
Pasażerza darmo
06.06.2025
Przypominamy. Olbrzymie utrudnienia dla pasażerów warszawskich tramwajów
Pasażerza darmo
29.05.2025
Gdańsk: Tymczasowe zmiany na trasach linii 8, 9, 60 i T8
Pasażerza darmo
28.05.2025
Awaria wodociągowa zatrzymała tramwaje MPK Wrocław
Pasażerza darmo
22.05.2025
Wydłużona trasa linii tramwajowej nr 7 w Szczecinie. Od 28 czerwca
Pasażerza darmo
22.05.2025
Powrót tramwajów MPK Łódź na Kochanówkę
Pasażerza darmo
19.05.2025
Siedem linii tramwajowych MPK Wrocław wraca na stałe trasy. Od 17 maja
Pasażerza darmo
16.05.2025
Remont węzła tramwajowego przy poznańskim AWF. Zaraz po długim weekendzie
Pasażerza darmo
05.05.2025
W Gdańsku rusza linia tramwajowa nr 60. Pierwsze kursy w majówkę
Pasażerza darmo
30.04.2025
Zabytkowe tramwaje wracają na poznańskie tory
Pasażerza darmo
26.04.2025
Wrocław: Biskupin bez tramwajów
Pasażerza darmo
25.04.2025
Wracają warszawskie turystyczne linie tramwajowe
Pasażerza darmo
24.04.2025
Trwa budowa metra na Bemowie. Tramwaje nie dojadą do pętli os. Górczewska
Pasażerza darmo
23.04.2025
ZTM wprowadza zmiany w kursowaniu 9 linii tramwajów w Katowicach
Pasażerza darmo
23.04.2025
14 linii tramwajowych w 11 miastach GZM zmienia trasy
Pasażerza darmo
15.04.2025
Olsztyn uruchamia nocne kursy tramwajów
Pasażerza darmo
14.04.2025
Tramwaje MPK Poznań wróciły na trasę piątkowską
Pasażerza darmo
07.04.2025
Toruń tymczasowo wstrzymuje kursowanie tramwajów
Pasażerza darmo
01.04.2025
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Więcej z Działu Prawo
Więcej z Działu Przewoźnicy
Krakowska stodwójka w Warszawie
08.05.2025
Literacki tramwaj pojedzie przez Warszawę
Przewoźnicyza darmo
22.04.2025
MPK Kraków i MPK Poznań ponownie wymienią się tramwajami
Przewoźnicyza darmo
19.04.2025
Wielkanocny Tramwaj MPK Wrocław
Przewoźnicyza darmo
09.04.2025
Pierwsza Škoda 52T już w Pradze
04.04.2025
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Tramwaje Inekon T8M-700IT dla Bułgarii
02.06.2009
Tramwaje modułowe UKWZ
12.05.2009
Więcej z Działu Infrastruktura
Tunel tramwajowy w Krakowie zamknięty na miesiąc
Infrastrukturaza darmo
17.06.2025
Rozjazd nakładkowy w centrum Warszawy
Infrastrukturaza darmo
16.06.2025
19 czerwca tramwaje MPK Kraków wrócą na Franciszkańską
Infrastrukturaza darmo
12.06.2025
Specjalny pociąg szlifuje tory w warszawskim metrze
Infrastrukturaza darmo
08.06.2025
Warszawa: Aleja Rzeczypospolitej w pełni przejezdna
Infrastrukturaza darmo
14.05.2025
Komentarze