Nadal braki kadrowe wśród motorniczych MPK Poznań
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu (MPK) zmaga się z niedoborem 30 motorniczych. Pomimo stałego przyjmowania nowych pracowników, duża rotacja sprawia, że przewoźnik nie jest w stanie w pełni pokryć zapotrzebowania kadrowego.
W 2023 roku średnioroczne zatrudnienie motorniczych wynosiło 479 osób, natomiast w 2024 roku wzrosło do 497.
Rozkład jazdy:
- Jakie działania podejmuje MPK Poznań, aby zmniejszyć niedobór motorniczych i zapewnić pełną obsadę kadrową?
- W jaki sposób modernizacja floty tramwajowej wpłynie na jakość transportu publicznego w Poznaniu?
- Jakie korzyści przyniesie zakup używanych tramwajów NGT6D z Bonn dla pasażerów i funkcjonowania MPK Poznań?
Więcej kursów tramwajów
W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na usługi tramwajowe MPK Poznań zwiększyło liczbę kursów tramwajowych. Praca przewozowa tramwajów w 2024 roku sięgnęła 11 984 396 pociągokilometrów, co oznacza wzrost w porównaniu do 2023 roku, kiedy wynosiła 10 460 236 pociągokilometrów.
Wynagrodzenia motorniczych rosły w ostatnich latach. Od 1 października 2024 roku początkujący motorniczy, po zdaniu egzaminu i bez doświadczenia zawodowego, otrzymuje 6 320 zł brutto, wliczając premię. Dla porównania, do 1 marca 2023 roku wynagrodzenie dla osób rozpoczynających pracę wynosiło 4 760 zł brutto. MPK podkreśla, że zarobki wzrastają wraz ze stażem pracy oraz posiadaniem odpowiednich uprawnień i doświadczenia.
Poznańskie MPK eksploatuje 229 tramwajów, w tym dwa dzierżawione, z czego 78% stanowią pojazdy niskopodłogowe. W 2024 roku przewoźnik finalizuje dostawy 30 dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma LF 04. Projekt ten otrzymał wsparcie finansowe z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o wartości ponad 215,5 mln zł.
Dodatkowo, MPK planuje zakup kolejnych niskopodłogowych tramwajów w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, na co przewidziano dofinansowanie w wysokości około 175 mln zł. Przewidziane dostawy mają zakończyć się do 2029 roku.
W celu modernizacji floty MPK Poznań podpisało także umowę na zakup używanych tramwajów NGT6D z Bonn. Umowa przewiduje możliwość zakupu 24 pojazdów, a ich dostawa zaplanowana jest na 2025 rok. Pierwsze tramwaje mają pojawić się na poznańskich torach w ciągu kilku miesięcy. Wprowadzenie niskopodłogowych wagonów pozwoli na wycofanie z ruchu wysłużonych tramwajów typu 105Na, pochodzących z lat 70. XX wieku, które wymagałyby kosztownych napraw.
MPK Poznań kontynuuje działania na rzecz zwiększenia liczby motorniczych oraz modernizacji taboru, co ma zapewnić mieszkańcom miasta wygodniejszy i bardziej dostępny transport tramwajowy.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze