Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ABW zainteresowało się planami połączenia Modertransu i Fabryki Pojazdów Szynowych

infotram
28.09.2025 12:30
0 Komentarzy

Funkcjonariusze Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pojawili się w urzędzie prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka.

Jak ustaliło Radio Poznań, ABW zainteresowała się planami połączenia dwóch spółek ze stolicy Wielkopolski – jednej należącej do miasta, zajmującej się produkcją tramwajów, oraz drugiej – państwowej, specjalizującej się w produkcji i modernizacji wagonów kolejowych.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego ABW zainteresowała się planami połączenia dwóch poznańskich spółek kolejowych?
  2. Jakie były założenia projektu fuzji miejskiej spółki tramwajowej z zakładami Cegielski-FPS?
  3. W jaki sposób zatrzymanie byłego prezesa Cegielski-FPS może wpłynąć na przyszłość planowanego połączenia spółek?
Poznań znalazł się w gronie najważniejszych europejskich miast takich jak Paryż, Rzym, Helsinki, Bruksela, Berlin czy Wilno, które podpisały memorandum o współpracy i wsparciu odbudowy aglomeracji Kijowa.
Tramwaje Modertrans

Wizyta po ogłoszeniu planów

Miesiąc temu prezydent Poznania publicznie przedstawił pomysł połączenia miejskiej spółki tramwajowej z zakładami Cegielski-FPS, należącymi do Agencji Rozwoju Przemysłu. Niedługo po zaprezentowaniu szczegółów tej koncepcji w ARP, funkcjonariusze ABW odwiedzili ratusz, by – jak ustaliło Radio Poznań – uzyskać informacje na temat etapu realizacji planów fuzji.

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego nie udziela szczegółowych komentarzy w tej sprawie. W przesłanym Radiu Poznań oświadczeniu wskazała jedynie, że działa zgodnie z ustawowymi obowiązkami w zakresie rozpoznawania i monitorowania zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa.

Tło sprawy i możliwe powiązania

Według nieoficjalnych informacji, sprzeciw wobec połączenia spółek miał wyrażać ówczesny prezes Cegielski-FPS, Grzegorz K., który miał również zawiadomić ABW o planach fuzji. Mężczyzna został jednak na początku września zatrzymany przez Centralne Biuro Antykorupcyjne pod zarzutem żądania łapówki w wysokości 900 tysięcy złotych w związku z realizacją kontraktów kolejowych.

Rzeczniczka prezydenta Poznania, Joanna Żabierek, potwierdziła wizytę funkcjonariuszy ABW w ratuszu, nie udzielając jednak dodatkowych informacji na temat szczegółów rozmów.

Niepewna przyszłość planów

Pomysł połączenia dwóch poznańskich spółek – jednej miejskiej i jednej państwowej – miał na celu wzmocnienie lokalnego potencjału produkcji taboru kolejowego oraz stworzenie silnego ośrodka przemysłowego zdolnego do realizacji dużych kontraktów. Po wizycie ABW i zatrzymaniu byłego prezesa Cegielski-FPS przyszłość projektu pozostaje jednak niepewna.

Sprawa łączy wątki gospodarcze i bezpieczeństwa państwa, a jej dalszy rozwój będzie zależał od ustaleń służb i decyzji władz centralnych.

Komentarze