Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

„Zakręceni na Podlasiu”, czyli 80 lat PKS. Białystok świętuje z retro autobusami

infotrans
19.09.2025 12:03
0 Komentarzy

20 września (sobota) odbędzie się I Retro Piknik Rodzinny „Zakręceni na Podlasiu”, zorganizowany z okazji 80-lecia Państwowej Komunikacji Samochodowej.

W tym dniu Ogrody Pałacu Branickich w Białymstoku zamienią się w tętniący życiem plener, który przeniesie mieszkańców w czasy, gdy PKS był symbolem podróży z duszą, a autobusowy przystanek stanowił bramę do przygody.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy i gdzie odbędzie się I Retro Piknik Rodzinny „Zakręceni na Podlasiu”?
  2. Jakie atrakcje przygotowali organizatorzy dla uczestników wydarzenia?
  3. Dlaczego tegoroczny piknik ma szczególne znaczenie dla historii PKS w Polsce?

Autobusy w ogrodach

Z okazji jubileuszu spółka PKS Nova przygotowała wydarzenie z myślą o miłośnikach motoryzacji, fanach retro klimatu oraz rodzinach, które chcą wspólnie i radośnie zakończyć lato. Impreza odbędzie się w reprezentacyjnej przestrzeni Ogrody Pałacu Branickich – miejscu, które idealnie oddaje charakter podlaskiej komunikacji.

To miejsce wyjątkowe, tak jak historia podlaskiego PKS. Przez wiele dekad towarzyszy mieszkańcom w codziennych podróżach, łącząc ludzi, miejscowości i pokolenia – mówi Olga Marszałek, rzeczniczka PKS Nova. – Choć dziś transport przechodzi dynamiczne zmiany, misja podlaskiego przewoźnika pozostaje niezmienna, by zapewniać bezpieczną komunikację autobusową każdego dnia – dodaje.

Motoryzacyjna podróż w czasie

Piknik to doskonała okazja do sentymentalnej podróży w czasie, w którą zabiorą uczestników: PKS Nova, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Białymstoku, Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Białymstoku oraz Stowarzyszenie Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki „Moto Retro”.

W programie głównym – w godzinach 12:00–18:00 – na odwiedzających czeka szeroki wachlarz atrakcji, w tym:

  • wystawa zabytkowych autobusów i samochodów, w tym klasycznych jelczy i mercedesów,
  • stoisko PKS Nova z kronikami pracowniczymi, które pokażą kulisy codziennego życia kierowców, dyspozytorów i mechaników,
  • regionalne smakołyki i rękodzieło,
  • strefa zabaw dla dzieci: dmuchańce, animacje, gry plenerowe i strzelnica łucznicza,
  • konkurs wiedzy o PKS z nagrodami,
  • pokaz holowania zabytkowego autobusu.

Kino pod gwiazdami i retro klimat

Finałem dnia będzie wyjątkowy seans w plenerze. O 18:30 ruszy kino pod gwiazdami, w którym wyświetlony zostanie kultowy film „Król Lew” – idealny wybór na zakończenie rodzinnego dnia pełnego wspomnień.

To będzie dzień pełen wspomnień i dobrej zabawy. Zapraszamy do wspólnego świętowania, bo ta historia jest nasza wspólna! – podkreśla rzeczniczka PKS Nova.

Organizatorem wydarzenia jest PKS Nova, a partnerem strategicznym – Województwo Podlaskie. Wszystkie atrakcje są bezpłatne.

80 lat w służbie regionu

HŚwietnie! Dodałem spójny i merytoryczny akapit do artykułu o I Retro Pikniku Rodzinnym „Zakręceni na Podlasiu”, który wpisuje wydarzenie w szerszy kontekst 80-lecia PKS w Polsce. Oto zaktualizowany fragment z nową sekcją:


PKS – 80 lat w służbie regionu

Historia Państwowej Komunikacji Samochodowej na Podlasiu sięga 1945 roku, kiedy to z wojskowego demobilu utworzono pierwszą flotę autobusową. Już w tym samym roku białostocka stacja PKS uruchomiła połączenia do Warszawy i Olsztyna. Od tamtego czasu przez dekady PKS towarzyszył mieszkańcom w codziennych podróżach – do pracy, szkoły, na targ czy do babci na wieś. Dziś przewoźnik przypomina o tej historii w najlepszy możliwy sposób – wspólnie z pasażerami.

W 2025 roku PKS obchodzi 80-lecie istnienia w Polsce – to symboliczna rocznica dla całej branży transportowej. Historia PKS-u rozpoczęła się tuż po II wojnie światowej – w lipcu 1945 r. powołano go jako jednostkę wydzieloną z Państwowego Urzędu Samochodowego, a już na początku 1946 roku został ugruntowany jako państwowe przedsiębiorstwo. Pierwsze kursy realizowano przerobionymi ciężarówkami, ale z czasem PKS stał się kręgosłupem krajowego transportu – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego.

Z okazji jubileuszu Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji zorganizowała w czerwcu Akademię Jubileuszową w Warszawie pod patronatem Prezydenta RP. Wyróżniono wtedy wielu pracowników z wieloletnim stażem, a także wydano monografię poświęconą historii PKS. Jubileusz stał się okazją do refleksji nad wyzwaniami współczesnego transportu regionalnego, który mimo transformacji, konkurencji i zmian gospodarczych wciąż odgrywa istotną rolę – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach.

Komentarze