W Szczecinie powstaje wyjątkowy przystanek, który połączy tramwaje z pociągami: SKM Pomorzany
Na alei Powstańców Wielkopolskich w Szczecinie trwa budowa zupełnie nowego przystanku SKM Szczecin Pomorzany, który ma stać się kluczowym węzłem przesiadkowym pomiędzy tramwajami, autobusami i pociągami.
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej i nosi roboczą nazwę Pomorzany Południowe.
Rozkład jazdy:
- Jakie elementy infrastruktury zapewnią pełną dostępność nowego przystanku SKM Szczecin Pomorzany dla osób z niepełnosprawnościami?
- Jakie funkcje ma spełniać parking Park&Ride powstający przy nowym węźle SKM na Pomorzanach?
- Jakie inwestycje są realizowane równolegle z budową przystanku Pomorzany Południowe w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej?
Nowoczesny węzeł transportu publicznego
Nowy przystanek powstaje pod wiaduktem kolejowym na al. Powstańców Wielkopolskich, w pobliżu pętli tramwajowej przy ul. Budziszyńskiej oraz Parku Pomorzańskiego. To nawiązanie do historycznej lokalizacji dawnego przystanku kolejowego, który funkcjonował w tym rejonie.
Projekt zakłada budowę dwóch peronów zewnętrznych, każdy o długości ok. 200 metrów i szerokości ok. 4,5 m, z wiatami o długości 120 m. Konstrukcja została zaprojektowana tak, aby zapewnić szybkie i bezpieczne wsiadanie oraz wysiadanie pasażerów.
Pełna dostępność bez barier przewiduje montaż wind i schodów, które połączą perony z al. Powstańców Wielkopolskich oraz ul. Mieszka I. Dodatkowo przystanek będzie wyposażony w ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i specjalne antypoślizgowe nawierzchnie.
Ważnym elementem inwestycji jest budowa parkingu Park&Ride o powierzchni ok. 0,62 ha, z miejscami dla ok. 310 pojazdów, w tym rowerów. Dzięki temu pasażerowie dojeżdżający z południowych i zachodnich dzielnic Szczecina będą mogli szybko przesiąść się na tramwaj, autobus lub pociąg SKM.
Po stronie miejskiej realizowane są także roboty związane z dojściami pieszymi, rondami, chodnikami, oświetleniem i małą architekturą. Całość koordynowana jest z modernizacją torowisk i peronów prowadzoną przez PKP PLK, co zapewni pełną integrację nowego węzła z siecią Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Aktualny stan robót
Na placu budowy trwają prace przy peronie nr 2 oraz fundamentach kładki łączącej oba perony. Przygotowywane są także miejsca pod windy i dojścia do wiaduktu. Roboty prowadzi spółka Trakcja.
Od strony miejskiej zakończono już przebudowę otoczenia peronu przy ul. Mieszka I – powstały nowe chodniki, parking rowerowy i samochodowy oraz elementy małej architektury. Wykonawcą była firma SKIM (Kristone), a koszt robót przekroczył 1,2 mln zł. Obecnie trwa proces odbiorowy tej części inwestycji.
Równolegle trwa przebudowa torowiska tramwajowego na wiadukcie. To właśnie tu powstanie przystanek tramwajowy SKM Pomorzany, który umożliwi pasażerom szybkie i bezpośrednie przesiadki między tramwajem a pociągiem.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze