Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

10 mln pasażerów w tramwajach do Wilanowa. Ale bardzo słabe wykorzystanie linii 14

infotram
06.05.2025 08:30
0 Komentarzy

Aż 10 mln pasażerów podróżowało w ciągu zaledwie sześciu miesięcy nowymi liniami tramwajowymi 14 i 16. Tramwaje łączące Miasteczko Wilanów ze Śródmieściem, Bielanami i Ochotą kursują od 29 października 2024 roku.

Właśnie przekroczona została liczba 10 mln osób, które podróżowały nowymi liniami tramwajowymi do Wilanowa.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy rozpoczęły kursowanie nowe linie tramwajowe 14 i 16 łączące Miasteczko Wilanów z innymi dzielnicami Warszawy?
  2. Jakie są najbardziej popularne przystanki na trasie linii 14 i 16 i które z nich znajdują się w centrum miasta?
  3. Jakie wnioski można wyciągnąć z danych dotyczących natężenia ruchu na „wilanowskim” odcinku trasy w godzinach przedpołudniowych i popołudniowych?
Tramwaj do Wilanowa
Tramwaj do Wilanowa

Rekordy na nowej trasie

Pierwszego dnia kursowania tramwajów w Alei Rzeczypospolitej, Jana III Sobieskiego i Belwederskiej czyli 29 października zeszłego roku wsiadło do nich ok. 75 tys. pasażerów. W miarę upływu czasu ta liczba przestawała robić wrażenie – są dni, gdy liczba podróżnych przekracza tę z inauguracji i dochodzi do ok. 82 tys. Dla porównania, do tramwajów linii 17, najdłuższej w Warszawie (23,4 km; 49 przystanków), codziennie wsiada 100-110 tys. osób.

Od momentu otwarcia trasy do końca kwietnia z linii 14 i 16 na ich całych trasach skorzystało ok. 10,5 mln pasażerów (przy czym linia 14 była zawieszona przez kilka dni w okresie świątecznym i drugi raz z powodu etapu prac przy budowie tramwaju na ulicy Rakowieckiej). Około 40 proc. pasażerów podróżowało na „wilanowskim” odcinku nowej trasy (przystanki Miasteczko Wilanów – Goworka).

Na liniach 14 i 16 najpopularniejsze są właśnie nowe przystanki. Wśród 10 z największą liczbą wsiadających pasażerów, aż 7 to te na „wilanowskim” odcinku. Najwięcej osób wsiada i wysiada na dwóch przystankach w ścisłym centrum Warszawy, czyli przy rondzie Dmowskiego i stacji metra Świętokrzyska. Na trzecim miejscu jest przystanek Dolna, a dalej św. Bonifacego, Miasteczko Wilanów, Nałęczowska, Plac Unii Lubelskiej, Jana III Sobieskiego, Oś Królewska, Spacerowa.

Popołudniowy szczyt

Większą popularnością wśród pasażerów cieszy się  linia 16 – zabiera ok. 80 proc. podróżnych spośród wszystkich korzystających z obydwu nowych linii. Do końca kwietnia skorzystało z niej niemal 8 mln osób (w tym na nowym odcinku prawie 3 mln), a z „czternastki” ponad 2 mln (w tym na nowym odcinku ponad 1 mln).

Największa liczba pasażerów jest przewożona w popołudniowym szczycie, między godz. 16:00 a 17:00 – to niemal 10 proc. wszystkich podróżnych (w szczycie porannym jest to ok. 7 proc.). Co ciekawe, wykorzystanie odcinka „wilanowskiego”, od rana do ok. godz. 13:00-14:00 jest większe, niż pozostałej części trasy. Również frekwencja w obu szczytach jest tu zbliżona. Może to świadczyć o tym, że ta trasa jest także dobrym połączeniem lokalnym (np. do znajomych czy szkoły), a nie tylko w dalszych podróżach do innych dzielnic.

Komentarze