Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze spotkanie Pomorskiej Komisji Metropolitalnej. Jeden bilet i jeden ZTM

infotrans
14.01.2025 12:00
0 Komentarzy

9 stycznia 2025 roku odbyło się inauguracyjne posiedzenie Komisji Metropolitalnej ds. Transportu i Mobilności.

Kluczowym tematem spotkania była rozmowa o powołaniu Związku Metropolitalnego i Zarządu Transportu Metropolitalnego oraz o modelach transportowych. Zagadnienia też dotyczyły wspólnego biletu metropolitalnego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne cele ma powołanie Związku Metropolitalnego i Zarządu Transportu Metropolitalnego?
  2. Co zakłada projekt wspólnego biletu w ramach transportu metropolitalnego?
  3. Jakie środki transportu publicznego mają zostać objęte jednym biletem w metropolii?
Powołanie Związku Metropolitalnego i Zarządu Transportu Metropolitalnego jest konieczne, by usprawnić transport publiczny i zwiększyć jego atrakcyjność dla mieszkańców. (fot. Michał Sałata)

Atrakcyjność transportu publicznego

Uczestnicy spotkania zgodnie podkreślili, że powołanie Związku Metropolitalnego i Zarządu Transportu Metropolitalnego jest konieczne, by usprawnić transport publiczny i zwiększyć jego atrakcyjność dla mieszkańców. Podczas obrad poruszyli kwestie modeli finansowych, zakresu ulg dla poszczególnych grup pasażerów oraz wyzwań organizacyjnych. Podkreślili, że to dopiero początek drogi – szczegóły projektu, w tym modele finansowania i liczba uczestniczących gmin, będą opracowywane na kolejnych spotkaniach grup roboczych. Podczas rozmowy padły propozycje jednego, zintegrowanego biletu honorowanego przez wszystkich przewoźników.

-"Wspólny bilet to coś więcej niż wygoda dla pasażerów. To fundament efektywnego i nowoczesnego systemu transportu publicznego w naszej metropolii. Mam nadzieję, że pierwsze efekty naszych prac będą widoczne już na przełomie 2025 i 2026 roku – powiedział Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.

Powołanie Związku Metropolitalnego i Zarządu Transportu Metropolitalnego jest konieczne, by usprawnić transport publiczny i zwiększyć jego atrakcyjność dla mieszkańców. (fot. Michał Sałata)
Powołanie Związku Metropolitalnego i Zarządu Transportu Metropolitalnego jest konieczne, by usprawnić transport publiczny i zwiększyć jego atrakcyjność dla mieszkańców. (fot. Michał Sałata)

Jeden bilet

Docelowo projekt zakłada wprowadzenie jednego biletu, który obejmie wszystkie środki transportu publicznego w metropolii: autobusy, tramwaje, trolejbusy oraz Szybką Kolej Miejską i Pomorską Kolej Metropolitalną. Zintegrowanie przewoźników ma zapewnić płynność podróży i uprościć system opłat. Rozważane jest także włączenie przewoźników kolejowych, takich jak PolRegio, ale czy to nastąpi zależy od tego, czy będą oni zainteresowani taką współpracą.

Nad całością projektu będzie czuwać Zarząd Transportu Metropolitalnego.

-"Naszym priorytetem jest pełna integracja transportu na obszarze metropolii. Będziemy pracować nad najlepszymi modelami finansowymi i organizacyjnymi, by wspólny bilet stał się rzeczywistością. Prowadzimy również konsultacje z Ministerstwem Finansów, by uzyskać maksymalne dofinansowanie tego projektu – dodał Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

By zapewnić skuteczną realizację projektu, ustalono, że przedstawiciele zainteresowanych gmin będą spotykać się regularnie, by monitorować postępy i rozwiązywać problemy. Już w przyszłym tygodniu odbędzie się kolejne spotkanie.

Powołanie Związku Metropolitalnego i Zarządu Transportu Metropolitalnego jest konieczne, by usprawnić transport publiczny i zwiększyć jego atrakcyjność dla mieszkańców. (fot. Michał Sałata)

Komentarze