Małopolskie z rekordowymi wydatkami na transport publiczny w budżecie 2026
Województwo małopolskie w 2026 roku przeznaczy rekordowe środki na rozwój transportu publicznego, inwestycje infrastrukturalne oraz komunikację zbiorową.
Tak wynika z budżetu przyjętego 21 grudnia przez radnych sejmiku, który zakłada dochody na poziomie ponad 3,362 mld zł i wydatki sięgające blisko 4,267 mld zł. Budżet został przyjęty wraz z dwiema autopoprawkami zarządu województwa i – jak podkreślają władze regionu – ma charakter wyraźnie proinwestycyjny, z mocnym akcentem na transport publiczny, kolej i dostępność komunikacyjną dla pasażerów w całej Małopolsce. Planowany deficyt w wysokości ok. 905 mln zł zostanie sfinansowany głównie z kredytów oraz środków z lat ubiegłych.
Rozkład jazdy:
- Ile środków Małopolska przeznaczy na transport i łączność w 2026 roku?
- Jaką rolę w budżecie odgrywa transport publiczny i kolej regionalna?
- Czy budżet na 2026 rok ma charakter prorozwojowy dla pasażerów?
Transport publiczny jednym z filarów budżetu Małopolski
Zgodnie z uchwalonym dokumentem, transport i łączność stanowią największą pozycję wydatkową budżetu województwa małopolskiego na 2026 rok. Na ten obszar zaplanowano ponad 1,8 mld zł, co jasno pokazuje, że komunikacja publiczna, infrastruktura transportowa oraz dostępność połączeń regionalnych pozostają jednym z priorytetów samorządu.
Łączne wydatki inwestycyjne województwa przekroczą 1,5 mld zł, co oznacza wzrost o niemal 20% w porównaniu z rokiem bieżącym. Znaczna część tych środków trafi właśnie na projekty związane z transportem zbiorowym, poprawą mobilności mieszkańców oraz rozwojem połączeń kolejowych i drogowych, z których codziennie korzystają pasażerowie.
Poza transportem publicznym, znaczące środki w budżecie Małopolski na 2026 rok zaplanowano również na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego – 395,9 mln zł, ochronę zdrowia – ponad 246 mln zł, a także pomoc społeczną i politykę rodzinną – ponad 293 mln zł. Wszystkie te obszary mają pośredni wpływ na jakość życia mieszkańców i dostępność usług publicznych, w tym codziennych dojazdów i mobilności.
Planowany deficyt w wysokości blisko 905 mln zł zostanie pokryty głównie z kredytów oraz wolnych środków i przelewów z lokat z lat ubiegłych, co – jak zapewnia zarząd województwa – nie zagrozi stabilności finansowej regionu.
Marszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka podkreślał podczas sesji sejmiku, że dokument spełnia strategiczne cele regionu,
„Budżet na 2026 rok powoduje, że województwo małopolskie dalej będzie się dynamicznie rozwijać. Jest to budżet bardzo proinwestycyjny, który sprosta oczekiwaniom naszych mieszkańców” – powiedział marszałek Łukasz Smółka. Jak zaznaczył, budżet uzyskał również pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej i pozostaje spójny ze стратегią „Małopolska 2030”, Małopolskim Planem Inwestycyjnym oraz wieloletnią prognozą finansową.
Spór polityczny, ale inwestycje bezpieczne
Za przyjęciem budżetu zagłosowało 22 radnych, przeciw było 11, a 2 osoby wstrzymały się od głosu. W trakcie debaty nie zabrakło głosów krytycznych, zwłaszcza dotyczących wysokości deficytu oraz struktury wydatków.
Przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej, Grzegorz Małodobry, wskazywał, że choć budżet korzysta z dobrej koniunktury gospodarczej, to jego zdaniem zbyt słabo odpowiada na wyzwania społeczne.
„Klub Koalicji Obywatelskiej nie jest w stanie poprzeć takiego dokumentu, z takim dużym deficytem” – zapowiedział.
Z kolei szef klubu Prawa i Sprawiedliwości Rafał Stuglik bronił projektu, podkreślając jego prorozwojowy charakter.
„Mamy budżet na przyszły rok bardzo odpowiedzialny, bezpieczny, stabilny, a przede wszystkim prorozwojowy. To jest Małopolska, która się rozwija i rozwija się na wielu płaszczyznach” – ocenił.
Głos zabrał także przewodniczący klubu PSL Stanisław Sorys, który zwracał uwagę na potrzebę większej innowacyjności. „Nie starczy kontynuacja projektów, ale potrzeba innowacyjności” – podkreślił.
Naszym zdaniem
Budżet województwa małopolskiego na 2026 rok wyraźnie potwierdza, że transport publiczny pozostaje jednym z kluczowych kierunków rozwoju regionu. Skala środków przeznaczonych na transport i łączność oraz wysoki udział inwestycji pokazują kontynuację dotychczasowej polityki wzmacniania mobilności regionalnej. W kontekście wcześniejszych działań samorządu w obszarze kolei i komunikacji zbiorowej można oczekiwać, że 2026 rok przyniesie dalsze, konsekwentne projekty poprawiające ofertę dla pasażerów w Małopolsce.


Komentarze