Wielkopolska 1,5 mld zł na transport w budżecie 2026. Głównie na kolej i drogi
Budżet Województwa Wielkopolskiego na 2026 rok został przyjęty przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego w dniu 22 grudnia 2025 roku i wyraźnie pokazuje, że transport publiczny oraz infrastruktura transportowa pozostają jednym z kluczowych obszarów wydatków samorządu.
Dokument zakłada bardzo wysoki poziom inwestycji, mimo spadku dochodów z PIT, CIT i subwencji. O planach i projektach transportowych regionu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl.
Planowane dochody województwa na 2026 rok wyniosą 3,2 mld zł, natomiast wydatki sięgną 4,2 mld zł, co oznacza deficyt w wysokości 937,5 mln zł. Jednocześnie niemal 1,5 mld zł, czyli 35,6% wszystkich wydatków, zostanie przeznaczone na szeroko rozumiany transport – w tym kolej regionalną, drogi wojewódzkie oraz utrzymanie i rozwój systemu publicznych przewozów pasażerskich.
Rozkład jazdy:
- Ile środków województwo przeznaczy w 2026 roku na kolejowe przewozy pasażerskie?
- Jaką część budżetu Wielkopolski pochłonie transport i infrastruktura komunikacyjna?
- Czy przyjęty budżet pozwoli utrzymać tempo rozwoju regionalnego transportu publicznego?
Transport publiczny i kolej regionalna w centrum budżetu
Jednym z najważniejszych elementów budżetu Województwa Wielkopolskiego na 2026 rok są wydatki związane z transportem publicznym, w szczególności z koleją regionalną. W samych wydatkach bieżących zabezpieczono 405,0 mln zł na organizowanie i dofinansowanie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. Środki te pozwolą na utrzymanie i dalszy rozwój oferty przewozowej realizowanej przez POLREGIO oraz Koleje Wielkopolskie, z których codziennie korzystają tysiące pasażerów w całym regionie.
Transport jest także największą pozycją po stronie wydatków ogółem – 1,5 mld zł trafi na kolej i drogi, co czyni go numerem jeden w strukturze budżetu województwa. To wyraźny sygnał, że samorząd regionalny konsekwentnie traktuje transport publiczny jako podstawę spójności terytorialnej i rozwoju gospodarczego Wielkopolski.
Marszałek Województwa Wielkopolskiego nie ukrywa, że realizacja budżetu będzie wymagająca.
„To niezwykle ambitny i trudny w realizacji budżet. Wszystko ze względu na szeroki front inwestycyjny w Wielkopolsce oraz liczbę projektów społecznych” – powiedział Marek Woźniak, marszałek województwa. „Jego realizacja będzie wyzwaniem, ale uważamy, że odpowiada on niemalże na wszelkie zapotrzebowania, które zostały zidentyfikowane. Jest to jednocześnie budżet elastyczny” – dodał.
Kolej, drogi i inwestycje majątkowe
W 2026 roku wydatki majątkowe województwa wyniosą 1,8 mld zł, co stanowi aż 44,1% wydatków ogółem. Tak wysoki udział inwestycji potwierdza rozwojowy charakter budżetu. W samym obszarze transportu znaczące środki zaplanowano m.in. na inwestycje drogowe – 665,6 mln zł, w tym na rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 190 na odcinku Margonin–Durowo.
Choć budżet regionalny nie obejmuje bezpośrednich zakupów autobusów miejskich – jak w przypadku miast – to poprzez finansowanie kolejowych przewozów pasażerskich realnie wpływa na codzienną mobilność mieszkańców Wielkopolski. Wspieranie kolei regionalnej pozostaje kluczowym elementem polityki transportowej samorządu.
Znaczenie tego kierunku potwierdzają także działania operacyjne. Podczas konferencji dotyczącej nowego rozkładu jazdy 2025/2026 w Poznaniu wicemarszałek Wojciech Jankowiak zwracał uwagę na systematyczny wzrost oferty przewozowej.
„Konsekwentnie rozwijamy ofertę i zwiększamy skalę pracy przewozowej. Ten systematyczny wzrost trwa od lat i jest odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców” – podkreślił.
Jak dodał, nowy rozkład jazdy oznacza 17,58 mln pociągokilometrów i dalsze wzmocnienie oferty m.in. w aglomeracji kalisko-ostrowskiej.
Finanse pod presją, ale transport zabezpieczony
Budżet na 2026 rok powstawał w warunkach spadku dochodów z PIT, CIT i subwencji ogólnej – łącznie o 86,1 mln zł w porównaniu do 2025 roku. Mimo to Zarząd Województwa Wielkopolskiego zdecydował się utrzymać wysoki poziom wydatków na transport, uznając go za kluczowy dla rozwoju regionu i dostępności usług publicznych.
Deficyt w wysokości 937,5 mln zł zostanie sfinansowany głównie kredytem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz środkami własnymi. Jednocześnie zachowana zostaje nadwyżka operacyjna, co ma pozwolić na bezpieczne finansowanie inwestycji także w kolejnych latach.
Naszym zdaniem
Budżet Województwa Wielkopolskiego na 2026 rok jasno pokazuje, że transport publiczny, a w szczególności kolej regionalna, pozostaje jednym z najważniejszych priorytetów samorządu. Przeznaczenie 1,5 mld zł na transport oraz 405 mln zł na kolejowe przewozy pasażerskie to kontynuacja wieloletniej, konsekwentnej polityki rozwoju mobilności w regionie. Wysoki udział wydatków inwestycyjnych potwierdza, że mimo presji finansowej Wielkopolska nie rezygnuje z ambitnych projektów transportowych, które realnie wpływają na komfort podróży pasażerów i spójność komunikacyjną całego województwa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze