Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mazowsze z budżetem 2026: Ponad 1,1 mld zł na transport publiczny, w tym przewozy autobusowe

infotrans
22.12.2025 17:05
0 Komentarzy

16 grudnia 2025 roku radni województwa mazowieckiego przyjęli budżet na 2026 rok. Plan finansowy regionu opiewa na ponad 8,4 mld zł, a jednym z jego kluczowych filarów pozostaje transport publiczny.

Znaczące środki trafią zarówno na przewozy kolejowe realizowane przez Koleje Mazowieckie i WKD, jak i na drogi wojewódzkie oraz programy wspierające lokalną komunikację autobusową.

Rozkład jazdy:

  1. Ile środków Mazowsze przeznaczy w 2026 roku na transport publiczny i kolej?
  2. Jak brak „janosikowego” wpłynął na możliwości inwestycyjne regionu?
  3. Jakie miejsce transport zajmuje w długofalowych planach finansowych Mazowsza?
Mazowsze z budżetem 2026: Ponad 1,1 mld zł na transport publiczny, w tym przewozy autobusowe
Mazowsze z budżetem 2026: Ponad 1,1 mld zł na transport publiczny, w tym przewozy autobusowe

Transport publiczny w centrum budżetu regionu

Przyjęty budżet województwa mazowieckiego na 2026 rok został określony jako prorozwojowy, z wyraźnym naciskiem na transport publiczny, zdrowie, edukację i kulturę. Jak podkreślali przedstawiciele sejmiku, to właśnie komunikacja i mobilność mieszkańców są jednym z fundamentów rozwoju regionu.

„To jest budżet rozwoju Mazowsza. Najwięcej środków przeznaczymy na transport, zdrowie i sport, kulturę oraz edukację” – podkreśla Ludwik Rakowski, przewodniczący sejmiku województwa mazowieckiego.

Po stronie wydatków budżet zamyka się kwotą ponad 8,4 mld zł, z czego przeszło 3,2 mld zł stanowią środki inwestycyjne. Na sam transport – w tym kolej i drogi – przeznaczono jedne z najwyższych kwot w całym budżecie.

Mazowsze z budżetem 2026: Ponad 1,1 mld zł na transport publiczny, w tym przewozy autobusowe
Mazowsze z budżetem 2026: Ponad 1,1 mld zł na transport publiczny, w tym przewozy autobusowe

Kolej kluczowym elementem transportu publicznego

Szczególnie istotne z punktu widzenia pasażerów transportu publicznego są środki przeznaczone na przewozy kolejowe. W 2026 roku samorząd województwa mazowieckiego przeznaczy ponad 1,1 mld zł na dotacje dla Kolei Mazowieckich oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej. To jedna z największych pozycji w budżecie województwa, pokazująca znaczenie kolei regionalnej w codziennej komunikacji mieszkańców Mazowsza.

Jak zaznacza marszałek województwa Adam Struzik, sytuacja finansowa regionu w 2026 roku po raz pierwszy od lat pozwala na realne zwiększenie skali inwestycji.

„Po raz pierwszy od lat będziemy mieli dochody wyższe niż w tym roku. Wszystko dzięki temu, że nie będziemy płacić tzw. janosikowego. To pozwoli nam wygospodarować środki na inwestycje napędzające gospodarkę regionu” – mówi Struzik.

Dochody województwa w 2026 roku mają przekroczyć 6,1 mld zł, z czego ponad 5 mld zł pochodzić będzie z podatków PIT i CIT. To właśnie stabilne dochody umożliwiają utrzymanie wysokich dopłat do transportu publicznego.

Drogi wojewódzkie i komunikacja regionalna

Obok kolei istotnym elementem budżetu transportowego pozostają drogi wojewódzkie. W 2026 roku Mazowsze przeznaczy na ich budowę, modernizację, przebudowę i utrzymanie ponad 1,6 mld zł, w tym 974,2 mln zł na inwestycje oraz przeszło 561 mln zł na remonty i bieżące utrzymanie.

„Tradycyjnie największą pozycją w budżecie będzie dofinansowanie do dróg wojewódzkich” – podkreśla Rafał Rajkowski, wicemarszałek województwa mazowieckiego.

Środki te mają kluczowe znaczenie również dla regionalnej komunikacji autobusowej, która w wielu subregionach Mazowsza pozostaje podstawowym środkiem transportu publicznego dla pasażerów.

Mazowsze z budżetem 2026: Ponad 1,1 mld zł na transport publiczny, w tym przewozy autobusowe
Mazowsze z budżetem 2026: Ponad 1,1 mld zł na transport publiczny, w tym przewozy autobusowe

Przewozy autobusowe

W związku z dużym zainteresowaniem, ale także koniecznością zapewnienia mobilności mieszkańców województwa radni zdecydowali o kontynuacji finasowania przewozów autobusowych. Transport zbiorowy ma bezpośredni wpływ na poprawę dostępności usług publicznych, edukacyjnych, zdrowotnych i społecznych, zwłaszcza na terenach, które zaliczane są do obszarów tzw. wykluczenia komunikacyjnego.  Ponowne uruchomienie 10 linii autobusowych nastąpi na terenach: 

  • Żuromin–Poniatowo–Lutocin–Łukomie–Babiec Piaseczny–Sierpc;
  • Żuromin–Chamsk–Sadłowo–Bieżuń–Rościszewo–Sierpc;
  • Żuromin–Zielona–Kuczbork–Lipowiec Kościelny–Turza–Mława;
  • Sokołów Podlaski–Emilianów–Kostki–Dybów–Kosów Lacki–Treblinka–Małkinia Górna;
  • Ceranów–Kosów Lacki–Poniatowo–Treblinka–Małkinia Górna;
  • Węgrów (dworzec autobusowy)–Liw–Grębków–Trzebucza–Milew–Mroczki–Kałuszyn–Mrozy;
  • Liw–Grębków–Gałki–Sionna–Mingosy–Kotuń;
  • Skrzyńsko–Przysucha (dworzec autobusowy)–Chlewiska–Szydłowiec;
  • Przytyk–Domaniów–Potkanna–Wieniawa;
  • Omięcin–Zaborowie–Łaziska–Orońsko–Helenów–Ruda Wielka.

Znaczenie transportu publicznego w polityce finansowej Mazowsza potwierdza także Wieloletnia Prognoza Finansowa do 2038 roku. Na szeroko rozumiany transport zaplanowano w niej aż 14,8 mld zł, z czego ponad 4,1 mld zł ma trafić na drogi wojewódzkie. To pokazuje, że zarówno kolej, jak i infrastruktura drogowa pozostaną priorytetem regionu w kolejnych latach.

Naszym zdaniem

Budżet Mazowsza na 2026 rok jasno pokazuje, że transport publiczny – w szczególności kolej regionalna realizowana przez Koleje Mazowieckie i WKD – pozostaje jednym z kluczowych obszarów odpowiedzialności samorządu województwa. Skala dopłat do przewozów kolejowych oraz wysoki poziom inwestycji drogowych potwierdzają konsekwencję w prowadzeniu polityki transportowej, która od lat opiera się na rozwoju komunikacji zbiorowej jako podstawy mobilności mieszkańców regionu.

Komentarze