Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Toruń dokłada i rozstrzyga przetarg na zakup 12 autobusów używanych

infobus
10.11.2025 07:01
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu zakończył postępowania przetargowe dotyczące pozyskania używanych autobusów klasy I kategorii MAXI.

Przetargi dotyczyły zarówno dzierżawy krótkoterminowej, jak i zakupu pojazdów z rynku wtórnego. W pierwszym przypadku podpisano już umowę, w drugim mamy wybór najkorzystniejszej oferty. O tych kontraktach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl

Rozkład jazdy:

  1. Jakie postępowania przetargowe dotyczące używanych autobusów przeprowadził MZK Toruń i jaki był ich cel?
  2. Jakie firmy złożyły oferty w przetargu na zakup 12 autobusów i według jakich kryteriów oceniono propozycje?
  3. Dlaczego MZK Toruń zdecydował się rozstrzygnąć przetarg mimo przekroczenia założonego budżetu?
MZK Toruń rozstrzyga przetargi na używane autobusy. I czeka na kolejne elektrobusy / fot. UM Toruń
MZK Toruń rozstrzyga przetargi na używane autobusy. I czeka na kolejne elektrobusy / fot. UM Toruń

Zakup i dzierżawa

Chronologicznie – w postępowaniu dotyczącym trzymiesięcznej dzierżawy 5 niskopodłogowych autobusów miejskich klasy I kategorii MAXI, jedyną ofertę złożyła firma LS Sp. z o.o. z Nowego Sącza. Jej wartość wyniosła 129.150 zł brutto, czyli ok. 7.000 zł netto miesięcznie za jeden pojazd – co uznano za ofertę konkurencyjną i rynkowo atrakcyjną. Oferta została oceniona wyłącznie na podstawie kryterium ceny (100%) i uzyskała maksymalną punktację.

Znacznie większe emocje wzbudził drugi przetarg, dotyczący zakupu 12 używanych autobusów klasy I kategorii MAXI z silnikami diesla.

To kluczowe zamówienie, mające wypełnić luki taborowe do czasu dostaw nowych elektrobusów finansowanych z funduszy unijnych. Na ogłoszenie odpowiedziały dwie firmy:

  • Rafatex Sp. z o.o. (Nowy Sącz): 6.951.960 zł brutto
  • Konsorcjum MIKO–MAG (Świętochłowice): 6.302.520 zł brutto
MZK Toruń rozstrzyga przetargi na używane autobusy. I czeka na kolejne elektrobusy / fot. UM Toruń
MZK Toruń rozstrzyga przetargi na używane autobusy. I czeka na kolejne elektrobusy / fot. UM Toruń

MIKO-MAG wygrywa

Budżet zamawiającego wynosił 5.904.000 zł brutto, co oznacza, że obie oferty go przekroczyły – konsorcjum MIKO–MAG o ok. 400 tys. zł, Rafatex o ponad 1 mln zł. Mimo przekroczenia budżetu, komisja przetargowa zdecydowała się rozstrzygnąć postępowanie i wybrać tańszą ofertę konsorcjum MIKO–MAG. Łączna punktacja:

  • MIKO–MAG: 88,00 pkt (80,00 za cenę, 8,00 za parametry)
  • Rafatex: 82,53 pkt (72,53 za cenę, 10,00 za parametry)

Kryteria oceny:

  • Cena – 80%
  • Parametry techniczne i eksploatacyjne – 20%

MZK Toruń, podobnie jak wiele innych przewoźników, sięga po rozwiązania pomostowe, zanim we flocie pojawią się oczekiwane elektryki. Dzierżawa pozwala zachować ciągłość usług, a zakup używanych autobusów — choć obarczony ryzykiem — wciąż jest jednym z tańszych sposobów na uzupełnienie taboru. Przekroczenie budżetu i mimo to decyzja o wyborze oferty pokazują, jak napięta jest dziś sytuacja rynkowa.

MZK Toruń rozstrzyga przetargi na używane autobusy. I czeka na kolejne elektrobusy / fot. UM Toruń
MZK Toruń rozstrzyga przetargi na używane autobusy. I czeka na kolejne elektrobusy / fot. UM Toruń

Komentarze