Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Metro w Krakowie coraz bliżej. Powstanie 29 stacji i dwie linie do 2035 roku

infotram
24.09.2025 15:15
0 Komentarzy

„Mamy jasny cel – chcemy, by za 10 lat krakowianie pojechali metrem” – zapowiedział prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski podczas konferencji w ICE Kraków.

Przedstawiono tam rekomendowany przebieg dwóch linii – M1 i M2 – o łącznej długości 29 km. System obejmie 29 stacji, a w zasięgu metra znajdzie się niemal 40% mieszkańców Krakowa.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie główne korzyści dla mieszkańców Krakowa przyniesie budowa metra, szczególnie w zakresie skrócenia czasu podróży?
  2. W jaki sposób metro wpłynie na rozwój urbanistyczny i transformację przestrzeni wokół planowanych stacji?
  3. Jakie źródła finansowania planują wykorzystać władze Krakowa, aby zrealizować projekt metra do 2035 roku?
Metro w Krakowie
Metro w Krakowie

Przebieg tras M1 i M2

Metro będzie prowadzone głównie podziemnymi tunelami, zaczynając od Nowej Huty i Kombinatu, gdzie powstanie stacja techniczno-postojowa. Trasa obejmie m.in. Aleję Róż, rondo Kocmyrzowskie, Czyżyny, Wiślicką, Prądnik Czerwony, rondo Młyńskie, Olszę, rondo Mogilskie i Dworzec Główny, który stanie się centralnym węzłem komunikacyjnym.

Na Starym Mieście metro zatrzyma się przy Starym Kleparzu, Teatrze Bagatela i Muzeum Narodowym. Następnie przekroczy Wisłę, gdzie ważnym punktem będzie rondo Grunwaldzkie oraz Ludwinów, obsługujący Dębniki, Podgórze i Kazimierz. Do stacji Brożka linie M1 i M2 mają wspólny przebieg, a potem się rozdzielą.

Linia M1 poprowadzi przez Ruczaj, Kampus UJ, Bobrzyńskiego, Lubostroń, Kobierzyn i Kliny aż do Opatkowic, gdzie powstanie zintegrowany węzeł z koleją. Linia M2 obsłuży Łagiewniki, centrum handlowe Zakopianka oraz przystanek kolejowy Sanktuarium, kończąc bieg w Kurdwanowie (stacje Halszki, Witosa i końcowa Kurdwanów).

Podróże krótsze nawet o połowę

Prognozy wskazują, że w zasięgu 10 minut spaceru do stacji znajdzie się 40% mieszkańców Krakowa, a w połączeniu z tramwajami i koleją aglomeracyjną – aż 63%. Przykładowo:

  • z Nowej Huty do Muzeum Narodowego przejazd skróci się z 40 do 26 minut,
  • z Klinów do Dworca Głównego z 50 do 24 minut,
  • z Kurdwanowa do Bagateli z 40 do 18 minut.

Metro 11 razy będzie przecinać się z trasami tramwajowymi i 5 razy z liniami kolejowymi, stając się „kręgosłupem transportowym” miasta.

Transformacja miasta i bezpieczeństwo

Prezydent Miszalski podkreślił, że metro stanie się impulsem do zmian urbanistycznych – wokół stacji powstaną parki, place, węzły komunikacyjne i parkingi P+R. „Metro ma być także impulsem do transformacji obszarów takich jak Kombinat w Nowej Hucie czy dawna fabryka Solvay i okolice Zakopianki, które dzięki linii metra zyskają nowe funkcje” – zaznaczył.

Jak dodał wiceprezydent Stanisław Mazur: „Metro w Krakowie będzie inwestycją bez kompromisów. Stawiamy na najnowocześniejsze technologie: autonomiczne składy, wysoką częstotliwość kursowania i maksymalną energooszczędność. (…) Stacje i tunele będą projektowane tak, aby mogły pełnić funkcję schronów w sytuacjach kryzysowych”.

Harmonogram i finansowanie

Władze miasta deklarują, że już w tym roku rozpoczną konsultacje rynkowe. W 2026 r. planowane jest podpisanie umowy na dokumentację techniczną, a najpóźniej w 2030 r. ogłoszenie przetargu na budowę. Inwestycja potrwa około 5 lat, a więc pierwsza linia mogłaby ruszyć w 2035 r.

Metro zostało wskazane w „Strategii Rozwoju Polski do 2035 r.” jako jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych, co otwiera możliwość finansowania zarówno z budżetu centralnego, jak i funduszy unijnych oraz kredytów międzynarodowych.

Głos ekspertów

Rektor Politechniki Krakowskiej, prof. Andrzej Szarata, podkreślił, że miasto potrzebuje metra: „To metro miastotwórcze, inteligentne, zaawansowane technologicznie, a jednocześnie wkomponowane w dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne. (…) Nie będzie łatwy, ale na pewno jest konieczny dla przyszłości miasta, dlatego wart wysiłku”.

Studium rozwoju metra zostało przygotowane przez interdyscyplinarny zespół ekspertów – transportowców, urbanistów, projektantów i ekonomistów – we współpracy z urzędem, jednostkami miejskimi i krakowskimi uczelniami. Dokument jest drogowskazem dla kolejnych etapów przygotowania inwestycji.

Komentarze