Co czeka trójmiejski transport publiczny po wejściu nowej ustawy metropolitalnej?
8 listopada odbyło się w Gdyni spotkanie poświęcone nowej ustawie metropolitalnej, która ma przynieść Trójmiastu znaczące zmiany m.in. w zakresie transportu publicznego.
Plus dodatkowy roczny przychód sięgający 400 mln zł – głównie z przeznaczeniem właśnie na autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi. Mimo że ustawa ma wejść w życie już na początku przyszłego roku, nadal toczy się debata, jaki model integracji transportu publicznego będzie dla regionu najkorzystniejszy.
Spis treści:
- Jakie korzyści finansowe przyniesie nowa ustawa metropolitalna dla Pomorza?
- Jaki model integracji transportu publicznego jest rozważany dla Trójmiasta?
- Kiedy planowane jest zakończenie prac nad ustawą metropolitalną?
Najlepszy model czyli…
Gdyńska dyskusja toczyła się wokół najlepszego modelu integracji transportu publicznego w Trójmieście, co może obejmować wprowadzenie wspólnego biletu dla całej aglomeracji. Choć ustawa może wejść w życie na początku 2025 roku, nie wszyscy uczestnicy są zgodni co do zakresu integracji – podawano przykłady zarówno warszawskiego modelu, jak i bardziej elastycznej hybrydy stosowanej na Śląsku.
Jakub Szlachetko, ekspert pracujący nad projektem ustawy, wyjaśnia, że jednym z głównych zadań związku metropolitalnego będzie zintegrowanie systemów transportowych na poziomie lokalnym. Ustawa zakłada także powstanie zarządu transportu metropolitalnego, który, jako centralny organ, ma koordynować przewozy pasażerskie i odpowiadać za integrację gminnych i powiatowych sieci transportowych. Dzięki temu nowe fundusze będą mogły wspierać szeroką integrację, przyczyniając się do uproszczenia taryf i zwiększenia częstotliwości kursowania pojazdów.
Z kolei Marcin Gromadzki z firmy konsultingowej PTC jest przekonany, że dodatkowe środki finansowe napędzą pozytywne zmiany. „To będzie funkcjonalny katalizator przemian” – podkreśla. Jego zdaniem nowe fundusze mogą przyczynić się do zwiększenia liczby połączeń na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz do pełnej integracji systemu taryfowego w całej aglomeracji.
Pojawiają się jednak pytania: jak rozwiązać problem różnicy w cenach biletów kolejowych i komunikacji miejskiej, a także czy darmowe przejazdy dla uczniów z Gdańska, Sopotu i Gdyni można rozszerzyć na koleje?
Wiceprezydent Gdyni, Bartłomiej Austen, zwraca uwagę na specyficzne potrzeby swojego miasta, gdzie kolej miejska nie jest tak popularna, jak w Gdańsku. „Każde miasto ma swoją specyfikę” – tłumaczy, wskazując na konieczność przeprowadzenia dalszych analiz, które uwzględnią aktualne i przyszłe potrzeby mieszkańców. Gdynia jest skłonna wspierać większą częstotliwość kursowania i inwestycje w transport, ale planowanie powinno uwzględniać perspektywę długoterminową.
ustawowa perspektywa
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zapewniło, że prace nad ustawą metropolitalną dla Pomorza powinny zakończyć się do końca 2024 roku.
Oczekuje się, że już w 2025 roku mieszkańcy będą mogli korzystać ze zintegrowanego systemu transportu, wspólnego biletu i nowych funduszy.
Po uchwaleniu ustawy, oprócz transportu, dofinansowanie obejmie także ochronę środowiska, rozwój rynku pracy oraz ofertę kulturalną i edukacyjną.
Pomorscy samorządowcy, w tym prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, wyrazili nadzieję, że dodatkowe środki pozwolą na lepszą integrację systemów transportowych oraz inne kluczowe projekty.
Przedstawiciele rządu i samorządów Pomorza są zgodni, że metropolia przyniesie korzyści nie tylko Trójmiastu, lecz także mniejszym miejscowościom w regionie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze