Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Środa Śląska wybiera po raz pierwszy Yutonga. Umowa na dwa autobusy elektryczne

infobus
04.06.2025 11:15
0 Komentarzy

2 czerwca 2025 roku Gmina Środa Śląska oficjalnie rozpoczęła nowy etap rozwoju swojej komunikacji publicznej.

Tego dnia burmistrz Elżbieta Czarnota podpisała umowę z firmą Busnex Poland na dostawę dwóch zeroemisyjnych autobusów elektrycznych Yutong E9 oraz infrastruktury ładowania. To kolejne elektrobusy w historii Średzkiej Komunikacji Publicznej. O tym kontrakcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie autobusy elektryczne zakupiła Gmina Środa Śląska i od jakiej firmy?
  2. Jaka była przyczyna odrzucenia oferty konkurencyjnej firmy MMI w przetargu?
  3. Jakie wyposażenie standardowe będą posiadać elektrobusy Yutong E9 dla Środy Śląskiej?
ŚKP otrzyma autobusy marki Yutong od firmy Busnex Poland. / fot. UG Środa Śląska
ŚKP otrzyma autobusy marki Yutong od firmy Busnex Poland. / fot. UG Środa Śląska

Za ponad rok

Średzki kontrakt zakłada, że oba pojazdy zostaną dostarczone najpóźniej do 1 kwietnia 2026 roku, a ich wartość wynosi 4,674 mln zł brutto, co mieści się w budżecie gminy określonym na 5,658 mln zł brutto.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie w wysokości blisko 4 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy (CUPT-KPO).

Podpisana umowa to wyraźny sygnał, że Środa Śląska stawia na zeroemisyjną mobilność, odpowiadając na potrzeby mieszkańców i wymagania polityki klimatycznej. „Realizacja tego projektu ma na celu poprawę funkcjonowania transportu zbiorowego na terenie gminy oraz dalszy rozwój niskoemisyjnej mobilności publicznej” – podkreślają władze miasta.

To także debiut marki Yutong we flocie Środy Śląskiej, która do tej pory nie korzystała z chińskich elektrobusów. Jeśli projekt zakończy się sukcesem, może to oznaczać początek dłuższej współpracy i dalsze inwestycje w elektryfikację transportu lokalnego.

ŚKP otrzyma autobusy marki Yutong. Podpisana umowa na kolejne elektryczne autobusy w gminie / fot. UG Środa Śląska
ŚKP otrzyma autobusy marki Yutong od firmy Busnex Poland. / fot. UG Środa Śląska

Trochę techniki

Zamówienie obejmuje nie tylko dostawę pojazdów, ale również montaż dwustanowiskowych stacji ładowania. Deklarowany zasięg autobusów Yutong E9 wynosi około 350 km na jednym ładowaniu, przy pojemności baterii minimum 200 kWh. Każdy autobus będzie mógł przewieźć co najmniej 50 osób, w tym 23 na miejscach siedzących, z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy oraz co najmniej 4 miejsca dostępne z poziomu niskiej podłogi. Konfiguracja drzwi 1-2-0, klimatyzacja, porty USB i system informacji pasażerskiej to wyposażenie standardowe.

W przetargu startowały dwie firmy: MMI Sp. z o.o. (oferując prawdopodobnie pojazdy któregoś z chińskich producentów) oraz Busnex Poland z modelem Yutong E9.

Oferta MMI została odrzucona z powodu niespełnienia wymogu dotyczącego długości gwarancji na dostępność komponentów baterii – firma oferowała 12 lat, podczas gdy SWZ wymagało 15 lat.

Z kolei oferta Busnex Poland uzyskała maksymalną liczbę punktów w każdym z kryteriów:

Cena – 60 pkt
Termin dostawy – 5 pkt
Czas naprawy układu napędowego – 5 pkt
Czas naprawy kratownicy – 5 pkt
Gwarancja układu napędowego – 10 pkt
Gwarancja kratownicy – 10 pkt
Zużycie energii – 5 pkt

Więcej informacji o zamówieniu: https://srodaslaska.logintrade.net/zapytania_email,191174,2743336dbc1ea75e45d7e4cb5acdeee4.html

ŚKP otrzyma autobusy marki Yutong od firmy Busnex Poland. / fot. UG Środa Śląska
ŚKP otrzyma autobusy marki Yutong od firmy Busnex Poland. / fot. UG Środa Śląska

Zakupowe tło

Przypomnijmy, że Środa Śląska uruchomiła gminną komunikację zbiorową w 2017 roku, co było odpowiedzią na liczne wnioski mieszkańców, którzy wskazywali na problem niewystarczającej dostępności komunikacji publicznej na terenie miasta i gminy. Dzięki 85% dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego,  gmina zakupiła w pierwszym etapie: trzy autobusy elektryczne klasy MIDI od istniejące jeszcze wtedy firmy Ursus Bus; trzy autobusy z napędem diesel klasy MINI od MMI; trzy wolnobieżne meleksy marki Frugal.

W pierwszej fazie projektu uruchomiono cztery linie autobusowe łączące miasto ze stacją kolejową PKP i z miejscowościami na północy gminy (Szczepanów, Święte, Komorniki, Przedmoście, Rzeczyca, Brodno, Słup, Lipnica, Zakrzów i Kobylniki) oraz z dwiema podstrefami Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Komorniki i Święte. Dodatkowo uruchomiono trzy linie miejskie w Środzie Śląskiej – linie A, B i C – które łączyły osiedla peryferyjne z centrum miasta.

Drugi etap projektu dotyczący południowej części gminy został uruchomiony we wrześniu 2018 roku, po zakupie pozostałych autobusów: pięciu minibusów MMI Urby 75 na bazie Iveco Daily; dwóch minibusów Karsan Jest też od MMI, które wówczas był przedstawicielem w Polsce tureckiej marki.

Teraz Średzka Komunikacja Publiczna wzbogaci się o dwa nowe autobusy elektryczne z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Wniosek został złożony w czerwcu tego roku, a całkowita wartość zadania to ponad 5,5 mln złotych. Kwotę tę w blisko 70% pokryje dofinansowanie otrzymane z konkursu CUPT-KPO.

-„W związku ze stałym rozwojem spółki cały czas powiększamy tabor. Zakupiliśmy już kilka używanych autobusów, jednak chcąc utrzymywać się na rynku musimy kupować autobusy zeroemisyjne, a zmuszają nas do tego, jako przewoźnika, przepisy. Zakup takich nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów nie jest możliwy bez finansowania zewnętrznego, dlatego bardzo cieszę się, że udało nam się pozyskać środki na taki cel. Dziękuję z tego miejsca moim współpracownikom oraz osobom zaangażowanym ze strony urzędu miejskiego za ciężką pracę, którą wspólnie wykonaliśmy, aby przygotować dokumentację aplikacyjną – tym bardziej, że czasu na to było niewiele. Jak widać, właściwa współpraca przynosi pozytywne efekty” – powiedział Arkadiusz Gruszczyński, prezes Średzkiej Komunikacji Publicznej.

Komentarze