MPK Olsztyn z problemami. Dwie gminy nie będą korzystać z miejskich autobusów
Gminy spod Olsztyna – Stawiguda i Olsztynek – od 1 września nie będą korzystać w komunikacji publicznej z usług miejskiej spółki z Olsztyna, która świadczyła przewozy na ich rzecz od 7 lat.
Włodarze obu gmin poinformowali, że nowy przewoźnik zaoferował niższe stawki za wozokilometr.
Rozkład jazdy:
- Od kiedy gminy Stawiguda i Olsztynek przestaną korzystać z usług olsztyńskiej spółki miejskiej?
- Ile wynosiła stawka brutto za wozokilometr w ofercie dotychczasowego przewoźnika i nowego operatora?
- Ile kursów dziennie będą realizować autobusy po zmianie przewoźnika?
Od 1 września
Od 2018 roku z Olsztynka do Olsztyna przez Stawigudę jeździły podmiejskie autobusy. Przewozy realizował Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie – miejska spółka. Za każdy kilometr – liczony w przewozach jako wozokilometr – płaciły samorządy Stawigudy i Olsztynka.
Wójt gminy Stawiguda Michał Kontraktowicz i burmistrz Olsztynka Robert Waraksa na wspólnej konferencji prasowej poinformowali, że od 1 września mieszkańcy ich gmin, by dojechać do Olsztyna czy sąsiednich miejscowości, będą mieli do dyspozycji więcej połączeń niż obecnie.
– Zmieni się jednak przewoźnik. Przewozy będzie świadczyła nowa firma, która zaoferowała nam o wiele korzystniejsze stawki niż obecna. A my jako samorządowcy jesteśmy zobowiązani do dbania o finanse naszych samorządów – oświadczyli Kontraktowicz i Waraksa.
Liniowy przetarg
Samorządowcy spod Olsztyna poinformowali, że w ostatnio ogłoszonym przetargu dotychczasowy przewoźnik zaoferował 12,97 zł brutto za wozokilometr, a nowy przewoźnik – 5,38 zł brutto. – Ta nowa oferta nas zaskoczyła, oczywiście pozytywnie – przyznał burmistrz Olsztynka.
– Dlatego zwiększymy liczbę kursów autobusów z 13 do 20 dziennie – powiedział Kontraktowicz. Przekazał też, że nie zmienią się ceny biletów – bilet ulgowy będzie kosztował 1,5 zł, a normalny 3 zł. Dla mieszkańców gminy przejazdy będą nadal bezpłatne.
– Poinformowaliśmy prezydenta Olsztyna o nowej, korzystniejszej ofercie, ale miasto na nią w żaden sposób nie zareagowało. Dlatego zmieniamy operatora przewozów – powiedział Waraksa.
Obaj samorządowcy powiedzieli, że w swoich gminach tak zorganizowali komunikację publiczną, że mieszkańcy mogą dojechać nie tylko do Olsztyna, ale i do sąsiednich gmin Purda i Gietrzwałd.
Zdaniem Olsztyna
Miasto Olsztyn poinformowało, że linia łącząca Olsztyn z Olsztynkiem będzie działała tylko do końca sierpnia.
„Gminy Stawiguda i Olsztynek wskazały, że głównym powodem ich decyzji (o rezygnacji z tej linii – PAP) są wysokie koszty utrzymania linii. W okresie styczeń-sierpień tego roku całkowity koszt jej funkcjonowania wyniósł blisko 880 tys. zł netto, z czego około 170 tys. udało się pokryć ze sprzedaży biletów. Pozostałą część dopłacały samorządy proporcjonalnie do liczby przejechanych kilometrów na swoim terenie” – wskazał samorząd Olsztyna. Zapewnił, że nadal będą realizowane przewozy do innych sąsiednich gmin: Dywity, Barczewo, Purda i Jonkowo. „Funkcjonowanie tych linii pozostaje bez zmian” – dodał.
Wójt Kontraktowicz i burmistrz Waraksa wskazali, że decyzja o rezygnacji z usług olsztyńskiej spółki miejskiej ma charakter „wyłącznie finansowy”. – Może kiedyś wrócimy do współpracy z Olsztynem – przyznał Kontraktowicz. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze