Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kto potencjalnym wygranym w przetargu PKM Katowice na autobusy CNG? Analiza SWZ

infobus
09.09.2025 07:04
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach szuka dostawców nowych autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).

Katowicki przewoźnik wzbogaci się o pięć pojazdów klasy I kategorii MEGA i 10 pojazdów kategorii MAXI. O ogłoszeniu dwuczęściowego przetargu na te autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Ostatnim dostawcą autobusów gazowych dla PKM był MAN. Jak będzie tym razem? Sprawdzamy SWZ.  

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów CNG planuje kupić PKM Katowice w ramach nowego przetargu?
  2. Jakie są dwa główne kryteria oceny ofert w tym postępowaniu i jaką mają wagę procentową?
  3. Który producent – według analizy SWZ – ma największe szanse na zdobycie maksymalnej liczby punktów technicznych?
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach szuka dostawców nowych autobusów CNG.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach szuka dostawców nowych autobusów CNG / fot. GZM

Preferencje PKM Katowice

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:

  • szyba przednia trójdzielna – 20 pkt,
  • panele boczne montowane w sposób zapewniający szybką wymianę tzw. panele zdejmowalne – 10 pkt,
  • szyba tylna stanowiąca dodatkowe wyjście ewakuacyjne – 10 pkt,
  • pojemność skokowa silnika – równa i powyżej 9000 cm3 – 15 pkt
  • wyposażenie pojazdów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-lin na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy pojazdów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w pojeździe – 15 pkt,
  • zużycie paliwa zgodnie z SORT 2 na poziomie do 49 kg/100 km (MEGA) i do 40kg/100 km (MAXI)– 15 pkt,
  • zawieszenie przednie zależne – 10 pkt,
  • dedykowana klapka rewizyjna do załączenia/wyłączenia głównego wyłącznika prądu – 5 pkt.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach szuka dostawców nowych autobusów CNG.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach szuka dostawców nowych autobusów CNG / fot. GZM

Specyfikacja techniczna

Autobusy CNG, zgodnie z wymogami PKM Katowice mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (MAXI) i od 17,5 do 18,75 m (MEGA) i wysokość do 3,40 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2 (MAXI) i 2-2-2-2 (MEGA), otwieranych do wewnątrz.

Autobusy będą napędzane silnikiem spalinowym zasilanym CNG umiejscowionym z tyłu pojazdu. Silnik ma mieć możliwość zasilania biometanem – biogazem oczyszczonym i uzdatnionym do jakości wysokometanowego gazu ziemnego. Ma on spełniać normę czystości spalin Euro 6, zaś jego moc nie może być niższa niż 200 kW. Pojemność zbiorników paliwa metanowego przy uwzględnieniu maksymalnego dziennego zużycia energii na trakcję i na utrzymanie komfortu termicznego oraz niezbędnej ilości paliwa pozostawianej w zbiornikach musi umożliwiać przejechanie z jednego napełnienia min. 450 km na liniach komunikacji miejskiej, przy napełnieniu zbiorników za pomocą zaworu NGV 2 (tankowanie szybkie).

Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio bez zdejmowalnego panelu i gniazdo USB. Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane.

Informacja dla pasażerów to przede wszystkim cztery diodowe tablice zewnętrzne (świecące w kolorze białym), a także tablice wewnętrzne. Wewnątrz zamontowana będzie tablica informacyjna, posiadająca możliwość wyświetlania numeru linii, kierunku jazdy, aktualnej daty i godziny, nazwy gminy, w której znajduje się aktualnie pojazd wraz z prezentacją rozkładowego czasu, do następnych przystanków, a ponadto 5 następnych przystanków w formie ,,koralików” oraz informację o następnym przystanku, lub przystanku na którym znajduje się pojazd. Oprócz tego przestrzeń pasażerską uzupełni jedna tablica elektroniczna reklamowa (dwustronna – w postaci dwóch przeciwstawnych ekranów) w obudowie typu „V”, umieszczona pod sufitem na wysokości drugich drzwi pojazdu w połowie jego szerokości.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach szuka dostawców nowych autobusów CNG.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach szuka dostawców nowych autobusów CN / fot. UM Katowice

Podsumowanie

Od ostatniego przetargu na gazowce, PKM Katowice zrobiło małą rewolucję. Techniczne kryteria oceny ofert dają mocną przewagę jednemu producentowi. I nie jest to MAN, który wygrał ostatni tego typu przetarg. Mowa o Solarisie, który może liczyć na komplet punktów m.in. przez szybę przednią trójdzielną, czy też zawieszenie zależne. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 12 września.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1152577

Komentarze