MPK Rzeszów ma ofertę w II podejściu na zakup wodoru do autobusów. Nie jest tanio
3 grudnia 2025 r. MPK Rzeszów otworzyło oferty w powtórzonym postępowaniu na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego dla nowej floty wodorowych autobusów.
Zgłosił się jeden wykonawca – PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. z Konina – z ofertą o wartości 9.641.970,00 PLN brutto. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Kto złożył ofertę w przetargu na wodór dla Rzeszowa?
- Jaka była wartość budżetu przewidziana przez zamawiającego?
- Na jaki okres planowana jest umowa na dostawę paliwa wodorowego?
Dostawy wodoru dla Rzeszowa – co obejmuje przetarg?
Postępowanie prowadzone przez MPK Rzeszów dotyczy miasta Rzeszowa i ma zapewnić zasilanie 20 wodorowych autobusów, które trafią do stolicy Podkarpacia w 2026 roku. Zamówienie obejmuje dostawę i dystrybucję szacunkowo 113.000 kg wodoru, tankowanego za pomocą mobilnej stacji wodorowej, zlokalizowanej na zajezdni przy ul. Lubelskiej. Wybrany wykonawca musi zapewnić całodobową dostępność tankowania, możliwość obsługi wszystkich pojazdów w ciągu 15 godzin oraz czas tankowania pojedynczego autobusu nieprzekraczający 40 minut. Umowa ma obowiązywać od 1 sierpnia 2026 r. do 31 grudnia 2027 r., z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 117.000 kg oraz wydłużenia kontraktu o maksymalnie 18 miesięcy.
Oferta złożona przez PAK-PCE Stacje H2 opiewa na 9.641.970,00 PLN brutto, co oznacza 7.838.189,43 PLN netto. Ponieważ mamy tu dostawę paliwa, jednostkowa kalkulacja nie dotyczy ceny za autobus, lecz stawki realnej za pełny wolumen. Po przeliczeniu oferowanej kwoty daje to koszt netto na poziomie około 69,37 PLN za 1 kg H₂.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 7.020.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta jest wyższa od budżetu o ok. 2.621.970 PLN. W porównaniu z poprzednią edycją przetargu, unieważnioną po rezygnacji Polenergia, rzeszowski przewoźnik ponownie otrzymał tylko jedną propozycję – co znacząco ogranicza konkurencję w sektorze dostaw wodoru.
Analizując relację oferty do budżetu, widać wyraźnie, że propozycja PAK-PCE Stacje H2 przekracza środki zabezpieczone przez zamawiającego o ok. 37%. Ponieważ oceniane będzie jedynie kryterium ceny, wykonawca – jako jedyny uczestnik – uzyskuje automatycznie 100/100 pkt. Nie rozstrzyga to jednak kwestii wyboru, ponieważ MPK musi zdecydować, czy zwiększy budżet, czy też przetarg zostanie powtórzony.
Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ Cena – 100%
Parametry techniczne i wymagania zamawiającego
Zamawiający oczekuje, aby wodór spełniał wymagania paliwa niskoemisyjnego, produkowanego z redukcją emisji CO₂ na poziomie minimum 73,4% w całym cyklu życia. Mobilna stacja tankowania ma być w pełni zautomatyzowana, wyposażona w system rejestracji tankowań i umożliwiać eksport danych do raportów dziennych. Urządzenia muszą pozostawać pod pełnym utrzymaniem wykonawcy, łącznie z legalizacją układów pomiarowych i utrzymaniem zbiorników. Wszystkie niezbędne pozwolenia administracyjne związane z instalacją i pracą stacji spoczywają również na stronie wykonawcy.
Dostawy mają rozpocząć się 1 sierpnia 2026 r., tak aby zapewnić paliwo dla nowej floty wodorowych autobusów NesoBus, które – zgodnie z zawartą wcześniej umową – pojawią się w mieście w połowie przyszłego roku.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-4ef98a32-4d5b-4129-a42c-ce8b749c2d4c
Zakupowe tło
Rzeszów znajduje się dziś w kluczowym momencie swojej transformacji w kierunku zeroemisyjnego transportu publicznego. Latem 2025 r. miasto podpisało umowę na dostawę 20 autobusów wodorowych marki NesoBus, produkowanych przez PAK–PCE Polski Autobus Wodorowy, o łącznej wartości 82,5 mln PLN, z czego 67 mln PLN pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy. To pierwszy w historii Rzeszowa zakup pojazdów zasilanych energią elektryczną wytwarzaną z wodoru w ogniwach paliwowych. Zakup nowych autobusów uruchomił konieczność organizacji dostaw paliwa H₂ oraz budowy infrastruktury tankowania.
Początkowo miasto wiązało te plany z Polenergią, która miała uruchomić elektrolizer w Nowej Sarzynie i stworzyć docelową stację tankowania w Rzeszowie, jednak firma wycofała się z podpisania umowy, co zablokowało projekt wart ok. 120 mln PLN.
W mieście nie funkcjonuje dziś żadna stała stacja tankowania wodoru, choć swoje obiekty zapowiadają m.in. Orlen oraz PKS Rzeszów, który również wprowadza do floty autobusy wodorowe. Ich powstanie nie nastąpi jednak przed przyjazdem nowych pojazdów – pierwsze NesoBusy mają pojawić się w Rzeszowie już latem 2026 r. Dlatego MPK Rzeszów ogłosiło przetarg na (tymczasowe) zasilanie floty poprzez mobilną stację wodorową. Pytania, czy teraz dołoży do H2 i szybko podpisze umowę, czy też poszuka jeszcze tańszej oferty na rynku?



Komentarze