Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komunikacja Miejska Rybnik ma jedną ofertę na wodór do autobusów. Od PAK-PCE Stacje H2

infobus
10.09.2025 09:01
0 Komentarzy

9 września 2025 r. Komunikacja Miejska Rybnik otworzyła oferty w postępowaniu na zakup paliwa wodorowego do autobusów transportu publicznego.

O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo, podkreślając, że to kolejna faza inwestycji w rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego w tym śląskim mieście. Dodajmy od razu, że w trakcie postępowania zmieniły się parametry kontraktu. To teraz 400.000 kg H2 z dostawą w ciągu 4 lat.

Rozkład jazdy:

  1. Jaka ilość wodoru została przewidziana w przetargu Komunikacji Miejskiej Rybnik i na jaki okres czasu?
  2. Która firma złożyła jedyną ofertę i jaka była jej cena jednostkowa za 1 kg wodoru?
  3. Czy oferta PAK-PCE Stacje H2 mieści się w budżecie zamawiającego?
Rybnik otworzy portfel na wodór. 31,4 mln PLN za dostawy dla transportu publicznego / fot. UM Rybnik
Rybnik otworzy portfel na wodór. 31,4 mln PLN za dostawy dla transportu publicznego / fot. UM Rybnik

Jedna oferta

Zamówienie dotyczy miasta Rybnik, a jego celem są sukcesywne dostawy paliwa wodorowego w ilości do 400.000 kg w okresie 48 miesięcy. Przedmiot postępowania dotyczy wyłącznie dostawy wodoru do autobusów wyposażonych w ogniwa paliwowe, zasilających wodorową flotę miejską, która do 2026 roku ma liczyć już 34 pojazdy marek NesoBus i Solaris. Paliwo ma być dostarczane do ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru przy ul. Budowlanych 6, sąsiadującej z dworcem komunikacji miejskiej. Postępowanie sektorowe prowadzone jest przez Komunikację Miejską Rybnik Sp. z o.o., zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz z zastosowaniem przepisów dyrektywy 2014/25/UE, która znajduje w tym wypadku pełne zastosowanie.

W postępowaniu wpłynęła jedna oferta – od firmy PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. z Konina. Wartość złożonej propozycji wynosi 31.438.800 PLN brutto, co daje cenę jednostkową brutto za jeden kilogram wodoru na poziomie 78,59 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 32.682.602,57 PLN brutto (czyli 81,7 PLN brutto za kg), co oznacza, że oferta mieści się w budżecie zamawiającego i to z zapasem. W tej sytuacji czekamy na wybór oferty według przetargowego kryterium: ✅ Cena – 100% i podpisanie umowy.

Technicznie, przedmiotem przetargu są wyłącznie dostawy wodoru o czystości zgodnej z normą ISO 14687, przeznaczonego do tankowania autobusów z ogniwami paliwowymi eksploatowanych przez KMR. Wodór ma być dostarczany do punktu tankowania przy ul. Budowlanych, gdzie już działa komercyjna i ogólnodostępna NesoStacja – jedna z pierwszych w Polsce. Dostawy mają ruszyć nie wcześniej niż 16 listopada 2025 r. Finansowanie zadania odbywa się w całości ze środków własnych KMR. Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformazakupowa.pl/transakcja/1151258

Rybnik otworzy portfel na wodór. 31,4 mln PLN za dostawy dla transportu publicznego
Rybnik otworzy portfel na wodór. 31,4 mln PLN za dostawy dla transportu publicznego

Zakupowe tło

Rybnik to jeden z pionierów wodorowego transportu publicznego w Polsce – zbudował infrastrukturę, zamówił pojazdy i rozwija system zeroemisyjnej komunikacji miejskiej. W marcu 2023 roku podpisano pierwszą dużą umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, która dostarczyła 20 pojazdów wodorowych NesoBus. Projekt wart był około 86 mln zł, z czego 45,5 mln zł pokryto z programu Zielony Transport Publiczny (60% wartości). Autobusy trafiły na ulice już w II kwartale 2023 roku, a w jego ramach powstała również ogólnodostępna stacja tankowania wodoru przy ul. Budowlanych 6, która ruszyła pod koniec 2023 roku.

W grudniu 2024 r. Rybnik zabezpieczył środki na kolejny zakup – 14 autobusów wodorowych (w tym 11 pojazdów 12-metrowych od NesoBus i 3 przegubowe od Solaris Bus & Coach) – dzięki pełnemu pokryciu wartości z programu Zielonego Transportu Publicznego w ramach Krajowego Planu Odbudowy w wysokości 47,9 mln zł (brutto 59 mln zł). Pojazdy trafią do miasta w II kwartale 2026 r.

W efekcie wszystkich działań Rybnik będzie dysponował 34 autobusami wodorowymi, co stanowi już ponad 44% taboru miejskiego.

Pomimo imponującego rozwoju, miasto napotkało też trudności: w maju 2025 r. unieważniono przetarg na dostawy wodoru z powodu braku ofert. Dotychczasowy dostawca – PAK-PCE – nie złożył propozycji, co zmusiło Rybnik do podpisania tymczasowej umowy obowiązującej tylko do listopada 2025. Obecne postępowanie dotyczy więc zabezpieczenia czteroletnich, ciągłych dostaw paliwa, niezbędnych do utrzymania planowanego poziomu pracy przewozowej.

Rybnik otworzy portfel na wodór. 31,4 mln PLN za dostawy dla transportu publicznego
Rybnik otworzy portfel na wodór. 31,4 mln PLN za dostawy dla transportu publicznego / fot. UM Rybnik

Komentarze