Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rybnik kupuje po raz drugi wodór do autobusów. Przetarg na 200 tys. kg

infobus
01.09.2025 09:01
0 Komentarzy

Komunikacja Miejska Rybnik ogłosiła pod koniec lipca 2025 r. postępowanie na paliwo wodorowe: 24 miesiące dostaw dla transportu publicznego.

Zamawiającym jest Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o., a przedmiotem przetargu jest zakup paliwa wodorowego dla autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi, wykorzystywanych w transporcie publicznym w Rybniku. Przypomnijmy, że w tym roku miasto podpisało kolejną umowę na wodorowce z NesoBus i pierwszą z Solarisem, co oznacza 34 pojazdy H2 we flocie.

Rozkład jazdy:

  1. Na jaki okres zaplanowano dostawy paliwa wodorowego w przetargu ogłoszonym przez Komunikację Miejską Rybnik?
  2. Ile maksymalnie kilogramów wodoru obejmuje zamówienie podstawowe, a ile dodatkowo przewidziano w ramach prawa opcji?
  3. Do kiedy (data i godzina) wyznaczono termin składania ofert w tym postępowaniu?
Pod koniec 2023 roku w Rybniku otwarta została pierwsza na Śląsku i druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Działa przy ulicy Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej / fot. M. Koczy - UM Rybnik
Pod koniec 2023 roku w Rybniku otwarta została pierwsza na Śląsku i druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Działa przy ulicy Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej / fot. M. Koczy – UM Rybnik

Dwuletnie dostawy z prawem opcji

Ogłoszenie opublikowano w sierpniu 2025 r. To rybnickie zamówienie dotyczy sukcesywnych dostaw paliwa wodorowego w ilości do 200 000 kg przez okres 24 miesięcy na potrzeby autobusów i elektrobusów zasilanych wodorem w transporcie publicznym, tankowanych w lokalizacji oraz przy sposobie dystrybucji wskazanym przez Zamawiającego. Przewidziano prawo opcji do dodatkowych 50 000 kg (w razie wzrostu pracy przewozowej i dostaw kolejnych pojazdów wodorowych w 2026 r.), przy czym w razie uruchomienia opcji termin realizacji może być wydłużony maksymalnie o sześć miesięcy od końca pierwotnego okresu.

Dostawy mają ruszyć nie wcześniej niż 16 listopada 2025 r., a rozliczenia prowadzone będą w PLN. Finansowanie realizowane jest ze środków własnych operatora bez wskazania funduszy UE dla tego postępowania. Wymagania udziału dotyczą zdolności do realizacji dostaw wodoru w zadeklarowanej lokalizacji i reżimie dystrybucyjnym, zgodności z CPV 24111600 oraz spełnienia warunków prawnych i organizacyjnych określonych w SWZ.

Kryterium ceny oceniane jest na 100% i wprost wskazano podstawę prawną postępowania – Dyrektywa 2014/25/UE (sektorowa), co oznacza, że dyrektywa ma zastosowanie.

Na oferty zamawiający czeka do 09-09-2025, godz. 09:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów: ✅ cena 100%

Szczegółowe we informacje o zamówieniu na https://platformazakupowa.pl/transakcja/1151258

Pod koniec 2023 roku w Rybniku otwarta została pierwsza na Śląsku i druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Działa przy ulicy Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej / fot. M. Koczy - UM Rybnik
Pod koniec 2023 roku w Rybniku otwarta została pierwsza na Śląsku i druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Działa przy ulicy Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej / fot. M. Koczy – UM Rybnik Pod koniec 2023 roku w Rybniku otwarta została pierwsza na Śląsku i druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Działa przy ulicy Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej / fot. M. Koczy – UM Rybnik

Zakupowe tło

Rybnik jako pierwsze miasto w woj. śląskim (po Poznaniu) kupił 20 wodorowych autobusów NesoBus 12-metrowych; umowę podpisano w marcu 2023 r., a pierwsze pojazdy dotarły we wrześniu 2023 r. Całość kosztowała ok. 66 mln zł, z czego 60% (45,5 mln zł) dofinansował NFOŚiGW w programie „Zielony Transport Publiczny”.

10 kwietnia 2025 r. podpisano umowę z Solaris Bus & Coach na 3 przegubowe Solaris Urbino 18 hydrogen, pierwsze „megabusy” na wodór w Rybniku. Cena jednostkowa tych przegubowców to ok. 4,5 mln zł netto, finansowanie zapewniono w ramach KPO.

2 grudnia 2024 r. miasto zawarło umowę z NFOŚiGW na 14 kolejnych wodorowców (11×12 m i 3×18 m) o wartości ok. 59 mln zł, przy 100% pokryciu wartości netto (47,9 mln zł) z KPO – miasto dopłaca VAT. Dostawy nowych autobusów zaplanowano na II kwartał 2026 r., co znacząco powiększy flotę wodorową Rybnika.

Miasto ma ogólnodostępną stację tankowania wodoru przy ul. Budowlanych 6; przetarg na dostawy wodoru z maja 2025 r. nie przyniósł ofert, więc obowiązuje umowa tymczasowa do połowy listopada i rusza nowe, dwuletnie postępowanie – o czym powyżej. Aktualne zużycie wodoru szacuje się na 75 000 kg rocznie, a wraz z rozbudową floty prognozuje się łącznie ok. 200 000 kg w ciągu dwóch lat, co umacnia Rybnik w grupie liderów wodorowego transportu publicznego w Polsce.

Pod koniec 2023 roku w Rybniku otwarta została pierwsza na Śląsku i druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Działa przy ulicy Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej / fot. M. Koczy - UM Rybnik
Pod koniec 2023 roku w Rybniku otwarta została pierwsza na Śląsku i druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Działa przy ulicy Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej / fot. M. Koczy – UM Rybnik

Komentarze