Przetarg na wdrożenie nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS na magistrali E30 ogłoszony
Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na dostosowanie kolejnego odcinka międzynarodowej magistrali kolejowej E30 — na trasie Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny – Podłęże — do ogólnoeuropejskich standardów sieci TEN-T.
Planowana inwestycja przewiduje instalację nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym, co ma bezpośrednio przełożyć się na poprawę bezpieczeństwa oraz płynności przejazdów zarówno w Krakowie, jak i na szlaku kolejowym łączącym Śląsk z Małopolską.
Rozkład jazdy:
- Na jakich odcinkach linii kolejowych planowana jest instalacja systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 w ramach ogłoszonego przetargu?
- Jakie korzyści dla bezpieczeństwa i płynności ruchu kolejowego ma przynieść wdrożenie systemu ERTMS/ETCS?
- Jak długo potrwają prace związane z projektowaniem, montażem i wdrożeniem nowego systemu na trasie Sosnowiec Jęzor – Podłęże?
Modernizacja linii kolejowych
Projekt zakłada modernizację linii kolejowych nr 91, 133 i 134, na odcinku od Sosnowca Jęzora przez Kraków Główny do Podłęża, zgodnie z najnowszymi wymaganiami Unii Europejskiej w ramach sieci Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Modernizacja obejmie wprowadzenie zintegrowanego i cyfrowego systemu zarządzania ruchem pociągów, co wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa i niezawodności. Cyfrowe wsparcie pracy maszynistów ograniczy udział czynnika ludzkiego, co pozwoli również zoptymalizować funkcjonowanie całej infrastruktury.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach projektu wdrożony zostanie system ERTMS/ETCS poziomu 2, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. System ten w sposób ciągły monitoruje jazdę pociągu, nadzorując m.in. prędkość i punkty zatrzymań. Komunikacja między pojazdem a infrastrukturą przytorową realizowana będzie drogą radiową, z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. System ten zwiększa bezpieczeństwo, poprawia przepustowość i płynność ruchu, a także przyczynia się do oszczędności energii.
Wykonawcy wyłonieni w przetargu będą mieć 45 miesięcy na zaprojektowanie, instalację, przetestowanie i uruchomienie systemu. Co istotne, prace w obrębie torów mają być prowadzone nocą, co pozwoli uniknąć zakłóceń w bieżącym ruchu kolejowym.
Szacunkowa wartość przedsięwzięcia pn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na liniach kolejowych nr 133 i 134 odc. Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny oraz linii kolejowej nr 91 odc. Kraków Główny – Podłęże” wynosi niemal 97 mln zł netto. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania transportu kolejowego na odcinku E30, który łączy Śląsk z Małopolską i Podkarpaciem, a także Polskę z krajami sąsiednimi — Niemcami i Ukrainą.
Warto przypomnieć, że dzięki modernizacjom zrealizowanym przez PLK w poprzednich latach, pociągi pasażerskie osiągają na trasie Sosnowiec – Kraków – Podłęże prędkość do 160 km/h. System ERTMS/ETCS został już wcześniej zainstalowany na fragmencie trasy łączącym Podłęże z Rzeszowem, co pozytywnie wpłynęło na jakość i punktualność przejazdów.
Komentarze