Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Gdynia ponownie kupuje autobusy używane. Tym razem przegubowa dwójka

infobus
26.08.2025 07:02
0 Komentarzy

18 sierpnia 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gdyni ogłosiło przetarg na dostawę dwóch używanych autobusów przegubowych, niskopodłogowych, przeznaczonych do komunikacji miejskiej.

Warto przypomnieć, że PKM Gdynia w październiku 2024 roku zdecydowało się na podobny zakup. Wówczas flotę przewoźnika wzmocniły trzy MAN-y z Wrocławia. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. jakie autobusy chce kupić PKM Gdynia w nowym przetargu?
  2. jakie były wymagania techniczne dla oferowanych pojazdów?
  3. co wiadomo o poprzednim zakupie używanych autobusów przez PKM Gdynia w 2024 roku?

13 lat lub mniej

Przetarg gdyński dotyczy zakupu pojazdów używanych, które mają zostać dostarczone do bazy PKM Gdynia przy ul. Rdestowej 51A. Wymagane są autobusy wyprodukowane w 2012 roku lub później, w wersji przegubowej, niskopodłogowej, przeznaczone do regularnego transportu publicznego w warunkach miejskich.

Zgodnie z SWZ, oferowane autobusy muszą spełniać szereg kluczowych parametrów techniczno-użytkowych. Wymagana jest m.in. długość całkowita 17,5–18,5 m i szerokość 2,45–2,55 m, przy co najmniej czterech parach drzwi dwuskrzydłowych o szerokości min. 1100 mm. Wejście do pojazdu nie może przekraczać 360 mm wysokości, a silnik powinien mieć pojemność minimum 10 500 cm³ i moc co najmniej 230 kW, spełniając normę emisji spalin Euro V. Autobusy muszą zapewniać co najmniej 45 miejsc siedzących i minimum 120 miejsc ogółem, z czego przynajmniej 6 dostępnych z niskiej podłogi.

W zakresie konstrukcji wymagana jest ramowa lub samonośna (kratownica z profili), a skrzynia biegów powinna być automatyczna, co najmniej czterobiegowa. Układ pneumatyczny musi umożliwiać szybkie napełnianie ze źródła zewnętrznego z przodu autobusu, a w układzie elektrycznym wymagane są akumulatory o pojemności min. 220 Ah z alternatorem zapewniającym odpowiedni prąd ładowania. Standardem jest też ogrzewanie wspomagające, np. typu Webasto.

Na oferty zamawiający czeka do 26 sierpnia 2025 r., godz. 10:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów: ✅ Cena – jedyne kryterium oceny ofert. Więcej na https://platformazakupowa.pl/transakcja/1160867

Zakupowe tło

Warto przypomnieć, że PKM Gdynia już w październiku 2024 roku zdecydowało się na podobny zakup. Wówczas spółka wybrała ofertę MAN Truck & Bus Polska, obejmującą trzy używane autobusy MAN Lion’s City G z floty wrocławskiego przewoźnika Michalczewski. Kontrakt opiewał na kwotę 1 660 500 zł brutto (ok. 450 000 zł netto za jeden pojazd). Autobusy spełniały normę emisji Euro VI i zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, system monitoringu, rampę dla osób z niepełnosprawnościami oraz zawieszenie pneumatyczne z funkcją „przyklęku”. O tamtym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie (link tutaj).

Komentarze