Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Jelenia Góra wybrała pierwsze MIDI i MEGA elektrobusy. Ósemka Yutongów od Busnex

infobus
17.05.2025 11:07
0 Komentarzy

15 maja 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze ogłosił wybór najkorzystniejszych ofert w przetargu na dostawę ośmiu autobusów elektrycznych.

Postępowanie podzielone na dwie części – osobno dla pojazdów MEGA i MIDI – zakończyło się wyborem jednej oferty złożonej przez Busnex Poland, reprezentującego markę Yutong. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

Tylko jeden oferent i pełne punkty. Busnex Poland z dostawą Yutongów do MZK Jelenia Góra
Tylko jeden oferent i pełne punkty. Busnex Poland z dostawą Yutongów / fot. UM Jelenia Góra

Przedmiotem postępowania ogłoszonego przez MZK Jelenia Góra była dostawa czterech autobusów elektrycznych typu MEGA (18-metrowych) i czterech typu MIDI (8,5–9,9 m), finansowanych z programu „Zielony Transport Publiczny 3.0”. Wszystkie pojazdy mają być niskopodłogowe, wyposażone w napęd elektryczny ładowany przez złącze plug-in oraz dostosowane do warunków topograficznych miasta.

Jedna oferta, dwa zwycięstwa

W obu częściach zamówienia wpłynęła jedna oferta. Busnex Poland Sp. z o.o. z Warszawy zaproponował dostawę autobusów Yutong U18 w części MEGA oraz Yutong E9 w części MIDI.

Dla części I (MEGA) zaoferowana została cena 15.842.400 PLN brutto (12.880.000 PLN netto), co daje cenę jednostkową 3.220.000 PLN netto za jeden autobus przegubowy Yutong U18.

W części II (MIDI) zaproponowano 9.249.600 PLN brutto (7.520.000 PLN netto), co oznacza cenę jednostkową 1.880.000 PLN netto za najprawdopodobniej model Yutong U10 (premiera w Polsce) .

W obu przypadkach oferty mieszczą się w budżecie MZK, który wynosił odpowiednio 17.712.000 PLN na autobusy MEGA i 13.776.000 PLN na pojazdy MIDI.

Tylko jeden oferent i pełne punkty. Busnex Poland z dostawą Yutongów / fot. UM Jelenia Góra
Tylko jeden oferent i pełne punkty. Busnex Poland z dostawą Yutongów / fot. UM Jelenia Góra

Analiza ofert i oceny

Oferta Busnex została oceniona jako najkorzystniejsza, zdobywając komplet punktów (100,00 pkt) w części MEGA oraz 99,10 pkt w części MIDI. To potwierdza, że chińska marka Yutong dobrze wpisała się w wymagania techniczne zamawiającego oraz przetargowe kryteria. Mocne strony oferty:

  • konkurencyjna cena – znacząco poniżej limitu budżetowego,
  • bardzo dobre parametry techniczne i środowiskowe,
  • wysokie oceny za bezpieczeństwo dostaw,
  • solidna obecność Yutonga na rynku i udokumentowana niezawodność.

Słabszy punkt – w części MIDI drobna różnica w ocenie technicznej (14,10 pkt z 15 możliwych), ale nie wpłynęła ona na końcową klasyfikację. Wybór zwycięzcy oparto na czterech kryteriach przetargowych:

  • ✅ cena – 60%
  • ✅ jakość (ocena techniczna) – 15%
  • ✅ aspekty środowiskowe (ekologia) – 10%
  • ✅ zapewnienie bezpieczeństwa dostaw – 15%
Tylko jeden oferent i pełne punkty. Busnex Poland z dostawą Yutongów / fot. UM Jelenia Góra
Tylko jeden oferent i pełne punkty. Busnex Poland z dostawą Yutongów / fot. UM Jelenia Góra

Trochę techniki

Zgodnie z warunkami przetargu, autobusy typu MEGA muszą mieć co najmniej 110 miejsc (w tym 42 siedzące), pojemność akumulatorów minimum 360 kWh oraz zasięg 350 km. Wersja MIDI ma oferować minimum 55 miejsc (32 siedzące), baterię o pojemności min. 250 kWh i zasięg 330 km.

Wszystkie pojazdy będą wyposażone w systemy informacji pasażerskiej (LCD i LED), klimatyzację, kabiny kierowcy w pełni wydzielone z osobnym wejściem (MEGA), oświetlenie LED z funkcją automatycznej regulacji jasności i wandaloodporne fotele.

Zamawiający wymaga:

  • 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej bez limitu kilometrów,
  • 132 miesięcy gwarancji na baterie trakcyjne.

Planowana dostawa autobusów powinna nastąpić w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Tym samym do flory dołączą kolejne egzemplarze Yutong z najnowszej generacji U, z którymi mieszkańcy miasta są już dobrze zaznajomieni. W 2023 roku przewoźnik podpisał umowę na zakup 20 autobusów Yutong E12, które zostały dostarczone w dwóch transzach: 10 sztuk w listopadzie 2023 r. 10 kolejnych w styczniu 2024 r. Dodatkowo, w czerwcu 2024 roku MZK zamówiło kolejne 5 autobusów Yutong U12. Tym samym Miejski Zakład Komunikacyjny eksploatuje obecnie około 80 autobusów, w tym: 20 autobusów elektrycznych Yutong E12 (plus 5 x U12 w drodze), 1 autobus hybrydowy MAN, 3 hybrydowe Volvo.

Po zrealizowaniu wszystkich dostaw udział autobusów elektrycznych w taborze MZK Jelenia Góra wyniesie 41%. Link do SWZ zamówienia na https://platformazakupowa.pl/transakcja/1057818

Tylko jeden oferent i pełne punkty. Busnex Poland z dostawą Yutongów / fot. UM Jelenia Góra
Tylko jeden oferent i pełne punkty. Busnex Poland z dostawą Yutongów / fot. UM Jelenia Góra

Komentarze