Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostrowiec Świętokrzyski na zakupach elektrobusów. Czy będzie taniej? Analiza SWZ

infobus
02.12.2025 08:02
0 Komentarzy

Ostrowiec Świętokrzyski po raz drugi przystąpił do przetargu na zakup dwóch elektrobusów klasy I kategorii MINI/MIDI. Zamówienie jest dofinansowane w ramach projektu: „Ekologiczny transport miejski V etap”.

Przetarg na te pojazdy ogłoszono w dniu 25 listopada 2025 roku, a więcej o tym pisaliśmy w InfoBusie tutaj. To kolejne postępowanie miasta na elektrobusy. Pierwsze zakończyło się unieważnieniem, bowiem jedyna oferta – od Busnex Poland – przekraczała budżet zamawiającego. Przechodzimy do analizy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrobusów klasy MINI chce kupić Ostrowiec Świętokrzyski?
  2. Jaki minimalny zasięg (wg SORT-2) musi osiągać oferowany autobus?
  3. Która firma była jedynym oferentem w pierwszym, unieważnionym postępowaniu?
Ostrowiec Świętokrzyski na zakupach elektrobusów. Za drugim razem będzie taniej? Analiza SWZ
Ostrowiec Świętokrzyski na zakupach elektrobusów. Za drugim razem będzie taniej? Analiza SWZ

Punktacja oferentów

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości technicznych i eksploatacyjnych (30%), okresu gwarancji (5%) i zużycia energii elektrycznej (5%).

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, zamawiający premiuje następujące rozwiązania:

  • najwyższy zaoferowany minimalny zasięg autobusów – 15 pkt,
  • poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 12 pkt,
  • szyba przednia jednoczęściowa z dodatkową szybą tablicy kierunkowej – 10 pkt,
  • materiał konstrukcyjny szkieletu (kratownicy) ramy podwozia – profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • centralny silnik układu napędowego zabudowany wzdłużnie za lub przed osią – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (w tym elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej i tylnej, drzwi i klap) – blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 10 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 8 i więcej – 8 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich zgodnie z Regulaminem nr 66 EKG ONZ – 5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym, zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 EKG ONZ – 5 pkt,
  • zawieszenie przednie zależne z belką – 5 pkt.

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla Ostrowca Świętokrzyskiego mają mieć długość od 6,8 do 8,35 m i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami niskopodłogowymi, tj. takimi w którym co najmniej 35 % powierzchni dostępnej dla pasażerów stojących stanowi powierzchnię bez stopni i zapewnia dostęp do co najmniej jednych drzwi głównych. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez minimum jedne drzwi dwuskrzydłowe.

Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy minimum 120 kW. W układzie napędowym winien być zastosowany system odzyskiwania energii w trakcie hamowania pojazdu. Magazyn energii stanowić ma bateria o mocy min. 120 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 200 km, bez doładowywania baterii. Autobusy mają być wyposażone w gniazdo plug-in służące do podłączenia ładowarki, umieszczone w autobusie.

Miejsce pracy kierowcy stanowić ma kabina wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy, wyposażona w system umożliwiający lepszą komunikacje z pasażerem (interkom). Znajdzie się tam m.in. fotel podgrzewany z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, a nadto co najmniej dwa schowki, miejsce np. półka lub schowek do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3l, dwa gniazda do ładowania urządzeń mobilnych. Z kolei w przestrzeni pasażerskiej do dyspozycji podróżnych będą siedzenia o ergonomicznym kształcie oraz odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED, a treść będzie wyświetlana w kolorze białym. Każdy autobus będzie wyposażony w tablicę wewnętrzną informującą o przebiegu trasy itp.

Podsumowanie

W kryteriach oceny ofert nie odnotowaliśmy żadnych zmian. Z kolei w sztywnych wymogach zamawiający dopuszcza elektrobusy wyposażone w jedne drzwi (zamiast dwoje drzwi wcześniej). Nie jest to jednak zmiana znacząca, która wpłynęłaby na układ sił. W dalszym ciągu jedynym zainteresowanym może być Busnex Poland, z autobusami marki Yutong. Kluczowe pozostaje pytanie, czy tym razem cena za elektrobusy zmieści się w budżecie zamawiającego? Zobaczymy w dniu 30 grudnia, podczas otwarcia ofert.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-a1a93010-4b64-42cc-b69e-80d08692d8ec

Komentarze