Ostrowiec Świętokrzyski na zakupach elektrobusów. Czy będzie taniej? Analiza SWZ
Ostrowiec Świętokrzyski po raz drugi przystąpił do przetargu na zakup dwóch elektrobusów klasy I kategorii MINI/MIDI. Zamówienie jest dofinansowane w ramach projektu: „Ekologiczny transport miejski V etap”.
Przetarg na te pojazdy ogłoszono w dniu 25 listopada 2025 roku, a więcej o tym pisaliśmy w InfoBusie tutaj. To kolejne postępowanie miasta na elektrobusy. Pierwsze zakończyło się unieważnieniem, bowiem jedyna oferta – od Busnex Poland – przekraczała budżet zamawiającego. Przechodzimy do analizy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów klasy MINI chce kupić Ostrowiec Świętokrzyski?
- Jaki minimalny zasięg (wg SORT-2) musi osiągać oferowany autobus?
- Która firma była jedynym oferentem w pierwszym, unieważnionym postępowaniu?
Punktacja oferentów
Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości technicznych i eksploatacyjnych (30%), okresu gwarancji (5%) i zużycia energii elektrycznej (5%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, zamawiający premiuje następujące rozwiązania:
- najwyższy zaoferowany minimalny zasięg autobusów – 15 pkt,
- poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 12 pkt,
- szyba przednia jednoczęściowa z dodatkową szybą tablicy kierunkowej – 10 pkt,
- materiał konstrukcyjny szkieletu (kratownicy) ramy podwozia – profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
- centralny silnik układu napędowego zabudowany wzdłużnie za lub przed osią – 10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (w tym elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej i tylnej, drzwi i klap) – blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 10 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 8 i więcej – 8 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich zgodnie z Regulaminem nr 66 EKG ONZ – 5 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym, zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 EKG ONZ – 5 pkt,
- zawieszenie przednie zależne z belką – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla Ostrowca Świętokrzyskiego mają mieć długość od 6,8 do 8,35 m i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami niskopodłogowymi, tj. takimi w którym co najmniej 35 % powierzchni dostępnej dla pasażerów stojących stanowi powierzchnię bez stopni i zapewnia dostęp do co najmniej jednych drzwi głównych. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez minimum jedne drzwi dwuskrzydłowe.
Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy minimum 120 kW. W układzie napędowym winien być zastosowany system odzyskiwania energii w trakcie hamowania pojazdu. Magazyn energii stanowić ma bateria o mocy min. 120 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 200 km, bez doładowywania baterii. Autobusy mają być wyposażone w gniazdo plug-in służące do podłączenia ładowarki, umieszczone w autobusie.
Miejsce pracy kierowcy stanowić ma kabina wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy, wyposażona w system umożliwiający lepszą komunikacje z pasażerem (interkom). Znajdzie się tam m.in. fotel podgrzewany z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, a nadto co najmniej dwa schowki, miejsce np. półka lub schowek do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3l, dwa gniazda do ładowania urządzeń mobilnych. Z kolei w przestrzeni pasażerskiej do dyspozycji podróżnych będą siedzenia o ergonomicznym kształcie oraz odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości.
Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED, a treść będzie wyświetlana w kolorze białym. Każdy autobus będzie wyposażony w tablicę wewnętrzną informującą o przebiegu trasy itp.
Podsumowanie
W kryteriach oceny ofert nie odnotowaliśmy żadnych zmian. Z kolei w sztywnych wymogach zamawiający dopuszcza elektrobusy wyposażone w jedne drzwi (zamiast dwoje drzwi wcześniej). Nie jest to jednak zmiana znacząca, która wpłynęłaby na układ sił. W dalszym ciągu jedynym zainteresowanym może być Busnex Poland, z autobusami marki Yutong. Kluczowe pozostaje pytanie, czy tym razem cena za elektrobusy zmieści się w budżecie zamawiającego? Zobaczymy w dniu 30 grudnia, podczas otwarcia ofert.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-a1a93010-4b64-42cc-b69e-80d08692d8ec



Komentarze