Puck na pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Jak będą wyposażone? Analiza SWZ
Związek Powiatowo-Gminny Zatoki Puckiej szuka dostawców dwóch nowych zeroemisyjnych autobusów elektrycznych. Będą to pojazdy klasy II kategorii MAXI.
Zamówienie ma dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy w komponencie „Zielona, inteligentna mobilność”.
Przetarg na nowe pojazdy został ogłoszony 8 października 2025 r. Pisaliśmy o tym w InfoBusie tutaj. Sprawdzamy jak będą wyposażone nowe autobusy.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych planuje kupić Związek Powiatowo-Gminny Zatoki Puckiej i z jakiego źródła pochodzą środki na ten zakup?
- Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert i które parametry techniczne są najwyżej punktowane?
- Jakie minimalne wymagania dotyczą długości, pojemności pasażerskiej oraz baterii nowych elektrobusów?
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wyróżnił trzy kryteria oceny ofert: cenę (60%), parametry techniczne (20%), okres gwarancji jakości (20%). W technice najwyżej punktowane są:
- liczba miejsc siedzących stałych dostępnych z niskiej podłogi 10 i więcej – 10 pkt,
- silnik umiejscowiony centralnie za osią napędową – 5 pkt,
- zużycie energii poniżej 0,81 kWh/km – 5 pkt,
- pojemność baterii powyżej 480kWh – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Nowe autobusy mają mieć długość od 12,0 do 12,5 m i wysokość max 3,5 m. Wymagana pojemność pasażerska to minimum 60 osób. Z tego na miejscach siedzących pojedzie min. 44 pasażerów. Będą to autobusy z niską podłogą, bez stopni w drzwiach wejściowych bez progów poprzecznych wewnątrz pojazdu w obszarze od początku pierwszych drzwi do końca drzwi środkowych. Pojazdy będą wyposażone w dwoje drzwi w układzie 1-2-0.
Jednostką napędową ma być silnik lub silniki elektryczne o mocy min. 230 kW. Układ napędowy ma być wyposażony w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Energi elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 400 kWh, a energii dostępnej dla użytkownika – 350 kWh. Magazyny energii elektrycznej na potrzeby trakcyjne (tj. baterie, akumulatory, superkondensatory i inne) muszą umożliwiać ładowanie główne za pomocą wyłącznie złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy do 150 kW.
Stanowisko kierowcy ma być w pełni wydzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w kabinę typu półzamkniętego. Zabudowa kabiny kierowcy powinna umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu międzymiastowego, wysokich, tapicerowanych miękkich, z zagłówkiem i podłokietnikiem od strony przejścia oraz uchwytami bocznymi lub zamontowanymi na tyle siedziska.
System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne w kolorze diod – białym. Do tego wewnątrz znajdzie się kolorowy monitor LCD lub LED o przekątnej min. 21 cali.
Podsumowanie
Zamawiający preferuje autobusy elektryczne z silnikiem centralnym. Takie konstrukcje oferuje m.in. Solaris, Irizar, MAN czy też Yutong. W teorii, zamawiający nie powinien narzekać na brak ofert. Praktyka zweryfikuje teorię już podczas otwarcia ofert – tj. 12 listopada.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1187616
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok











Komentarze