Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Puck na pierwszych zakupach autobusów elektrycznych. Jak będą wyposażone? Analiza SWZ

infobus
28.10.2025 09:02
0 Komentarzy

Związek Powiatowo-Gminny Zatoki Puckiej szuka dostawców dwóch nowych zeroemisyjnych autobusów elektrycznych. Będą to pojazdy klasy II kategorii MAXI.

Zamówienie ma dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy w komponencie „Zielona, inteligentna mobilność”.
Przetarg na nowe pojazdy został ogłoszony  8 października 2025 r. Pisaliśmy o tym w InfoBusie tutaj. Sprawdzamy jak będą wyposażone nowe autobusy.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych planuje kupić Związek Powiatowo-Gminny Zatoki Puckiej i z jakiego źródła pochodzą środki na ten zakup?
  2. Jakie są trzy główne kryteria oceny ofert i które parametry techniczne są najwyżej punktowane?
  3. Jakie minimalne wymagania dotyczą długości, pojemności pasażerskiej oraz baterii nowych elektrobusów?
Autobusy MZK Wejherowo w Gminie Puck

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wyróżnił trzy kryteria oceny ofert: cenę (60%), parametry techniczne (20%), okres gwarancji jakości (20%). W technice najwyżej punktowane są:

  • liczba miejsc siedzących stałych dostępnych z niskiej podłogi 10 i więcej – 10 pkt,
  • silnik umiejscowiony centralnie za osią napędową – 5 pkt,
  • zużycie energii poniżej 0,81 kWh/km – 5 pkt,
  • pojemność baterii powyżej 480kWh – 5 pkt.

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy mają mieć długość od 12,0 do 12,5 m i wysokość max 3,5 m. Wymagana pojemność pasażerska to minimum 60 osób. Z tego na miejscach siedzących pojedzie min. 44 pasażerów. Będą to autobusy z niską podłogą, bez stopni w drzwiach wejściowych bez progów poprzecznych wewnątrz pojazdu w obszarze od początku pierwszych drzwi do końca drzwi środkowych. Pojazdy będą wyposażone w dwoje drzwi w układzie 1-2-0.

Jednostką napędową ma być silnik lub silniki elektryczne o mocy min. 230 kW. Układ napędowy ma być wyposażony w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Energi elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 400 kWh, a energii dostępnej dla użytkownika – 350 kWh. Magazyny energii elektrycznej na potrzeby trakcyjne (tj. baterie, akumulatory, superkondensatory i inne) muszą umożliwiać ładowanie główne za pomocą wyłącznie złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy do 150 kW.

Stanowisko kierowcy ma być w pełni wydzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w kabinę typu półzamkniętego. Zabudowa kabiny kierowcy powinna umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi. Pasażerowie pojadą na siedzeniach typu międzymiastowego, wysokich, tapicerowanych miękkich, z zagłówkiem i podłokietnikiem od strony przejścia oraz uchwytami bocznymi lub zamontowanymi na tyle siedziska.

System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice zewnętrzne w kolorze diod – białym. Do tego wewnątrz znajdzie się kolorowy monitor LCD lub LED o przekątnej min. 21 cali.

Autobus PKS Gdynia w Mieście Puck
Autobus PKS Gdynia w Mieście Puck

Podsumowanie

Zamawiający preferuje autobusy elektryczne z silnikiem centralnym. Takie konstrukcje oferuje m.in. Solaris, Irizar, MAN czy też Yutong. W teorii, zamawiający nie powinien narzekać na brak ofert. Praktyka zweryfikuje teorię już podczas otwarcia ofert – tj. 12 listopada.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1187616

Komentarze