Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie cała linia Y na prędkości powyżej 300 km/h. Mamy wyniki symulacji CPK

inforail
30.09.2025 11:30
0 Komentarzy

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła, że na projektowanej linii Kolei Dużych Prędkości „Y”, łączącej Warszawę, CPK, Łódź, Poznań i Wrocław, maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów zostanie zwiększona z 250 do 350 km/h.

Decyzja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał techniczny infrastruktury i znacząco skróci czasy przejazdów między największymi miastami Polski.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści przyniesie podniesienie maksymalnej prędkości pociągów na linii „Y” do 350 km/h?
  2. Ile czasu zajmie podróż z Warszawy do Poznania i Wrocławia po uruchomieniu Kolei Dużych Prędkości?
  3. W jaki sposób linia „Y” zostanie dostosowana do obsługi różnych kategorii pociągów i potrzeb pasażerów?

Ponad 300 km/h na większości trasy

Z analiz przeprowadzonych w Kolejowym Modelu Mikrosymulacyjnym wynika, że geometria torów umożliwi jazdę z prędkością powyżej 300 km/h na 81% długości trasy Warszawa–Poznań oraz na 71% trasy Warszawa–Wrocław.
Oznacza to, że pociągi będą mogły przez większość podróży rozwijać prędkości charakterystyczne dla najnowocześniejszych kolei dużych prędkości w Europie.

Dzięki podniesieniu maksymalnej prędkości, różnica w czasie przejazdu w porównaniu do wariantu 250 km/h wyniesie nawet 40 minut, przy dwóch dodatkowych postojach.

Warszawa–Poznań w 1 godzinę i 38 minut

W najszybszym wariancie – z postojami tylko na Warszawie Zachodniej i Łodzi Fabrycznej – podróż z Warszawy do Poznania potrwa 1 godz. 38 minut. Dla porównania, przy prędkości maksymalnej 250 km/h i większej liczbie postojów (m.in. w Sieradzu i Kaliszu), czas przejazdu wyniósłby 2 godz. 19 minut – zbliżony do obecnych połączeń przez Kutno i Konin.

Warszawa–Wrocław w 1 godzinę i 36 minut

Jeszcze większe oszczędności czasowe przyniesie trasa do Wrocławia.
Pociągi jadące z prędkością 350 km/h i zatrzymujące się tylko w Warszawie Zachodniej i Łodzi Fabrycznej pokonają trasę w 1 godz. 36 minut – ponad dwie godziny szybciej niż dziś.
W wariancie 250 km/h czas przejazdu wyniósłby 2 godz. 19 minut.

Dlaczego 350 km/h? Pełne wykorzystanie potencjału infrastruktury

Jak podkreśla CPK, linia „Y” od początku była projektowana na 350 km/h. Wszystkie parametry techniczne – w tym nachylenia, promienie łuków, sieć trakcyjna i rozjazdy – dostosowane są właśnie do tej prędkości.
Projektowanie infrastruktury na wyższe prędkości i wykorzystywanie jej jedynie w 70% możliwości (czyli do 250 km/h) byłoby – jak zaznacza spółka – nieefektywne i niespotykane w innych krajach.

Zwiększenie prędkości pozwoli nie tylko oszczędzić czas pasażerów, ale też zwiększyć atrakcyjność oferty przewozowej, co przełoży się na wzrost liczby podróżnych.

Różne kategorie pociągów dla różnych potrzeb

Linia „Y” ma być wykorzystywana nie tylko przez najszybsze składy KDP.
Na torach pojawią się także:

  • AeroExpressy (do 200 km/h) – obsługujące relacje między Warszawą, CPK i Łodzią; czas przejazdu: 1 godz. 1 min,
  • RegioExpressy (do 200 km/h) – zatrzymujące się w miastach średniej wielkości, takich jak Sieradz, Kalisz, Jarocin czy Pleszew.

Dzięki temu z nowej infrastruktury skorzystają nie tylko pasażerowie dalekobieżni, ale także mieszkańcy regionów.

Inwestycja strategiczna

Budowa 480-kilometrowej linii „Y” jest jednym z kluczowych projektów CPK.
Trwają prace projektowe na całej trasie, a na odcinkach Warszawa–Łódź i Sieradz–Wrocław rozpoczęto już wykupy nieruchomości. W Łodzi trwają natomiast prace budowlane przy tunelu dalekobieżnym CPK.

Nowa jakość w polskim transporcie

Podniesienie prędkości do 350 km/h wpisuje się w europejskie standardy kolei dużych prędkości i otwiera nowy rozdział w historii transportu w Polsce.
Dzięki temu stolice czterech województw – Mazowieckiego, Łódzkiego, Wielkopolskiego i Dolnośląskiego – zostaną połączone szybką, nowoczesną i konkurencyjną wobec lotnictwa siecią kolejową.

Komentarze