Najszybsze lokomotywy w barwach Českich Drah wyruszają na tory
Od połowy września České dráhy rozpoczynają eksploatację swoich najnowszych elektrycznych lokomotyw Siemens Vectron. Początkowo będą one prowadzić pociągi dalekobieżne w ruchu krajowym, m.in. na trasie R18 „Slovácký expres” z Pragi do Starego Miasta koło Uherského Hradiště.
Jeszcze w tym roku, po dostawie kolejnych egzemplarzy i uzyskaniu pełnej homologacji, maszyny trafią również na trasy międzynarodowe.
Rozkład jazdy:
- Na jakich trasach krajowych i międzynarodowych České dráhy planują wykorzystać nowe lokomotywy Siemens Vectron?
- Jakie najważniejsze innowacje techniczne wprowadzono w lokomotywach nowej generacji Vectron?
- Ile łącznie lokomotyw Vectron będą posiadały České dráhy po zakończeniu wszystkich dostaw?
50 lokomotyw o prędkości 230 km/h
Pierwsze trzy Vectrony dotarły do bazy ČD w praskich Vršovicach 12 sierpnia, kolejne pięć – na początku września. Obecnie w Czechach znajduje się osiem maszyn. Do końca 2025 roku tabor przewoźnika powiększy się o 20 egzemplarzy, a od stycznia 2026 Siemens będzie dostarczał cztery lokomotywy miesięcznie z zakładów w Monachium-Allach. České dráhy zamówiły łącznie 50 wielosystemowych Vectronów nowej generacji, zdolnych do jazdy z prędkością maksymalną 230 km/h.
– Ačkoliv jesteśmy pierwszym przewoźnikiem, który wprowadza tę generację Vectronów, stawiamy na sprawdzoną jakość. Nowe lokomotywy przesuwają nas do wyższej ligi wśród europejskich przewoźników – podkreśla Michal Krapinec, prezes i dyrektor generalny ČD. Jak dodaje, po zakończeniu dostaw ČD będą dysponować 111 lokomotywami Vectron, co umożliwi dalszą unifikację parku taborowego.
Nowoczesne technologie i europejskie trasy
Lokomotywy otrzymały zoptymalizowaną aerodynamikę i nowy typ wózków, co pozwala im osiągać prędkość 230 km/h. Zostały zaprojektowane z myślą o obsłudze m.in. połączeń Berlin–Hamburg, nowej linii Koralmbahn w Austrii, a także przyszłych czeskich trasach dużych prędkości. Sprawdzają się również w zestawieniach z jednostkami ComfortJet, które cieszą się popularnością wśród pasażerów.
– Nowe Vectrony idealnie wpisują się w sieć połączeń międzynarodowych i będą ważnym elementem rozwoju szybkiej kolei w Europie – zaznacza Roman Kokšal, dyrektor generalny Siemens Mobility w Czechach.
Umowa obejmuje nie tylko dostawy lokomotyw, ale także ich kompleksowy serwis przez 15 lat, realizowany przez zespół Siemens Mobility w Czechach, co ma zagwarantować wysoką niezawodność w codziennej eksploatacji.
Kierunek: Villach i Kopenhaga
W planach ČD jest prowadzenie Vectronów na nowych trasach międzynarodowych, m.in. z Pragi do Villach w Austrii i Kopenhagi w Danii. W przygotowaniach do tego udział biorą także partnerzy zagraniczni – ÖBB i Deutsche Bahn, których pracownicy uczestniczyli w szkoleniach obsługi nowych lokomotyw.
Lokomotywy Siemens Vectron należą do najpopularniejszych w Europie – do lipca 2025 roku zamówiono ich już ponad 2,2 tys. sztuk. Dzięki najnowszej dostawie czeski przewoźnik dołącza do grona operatorów oferujących szybkie i komfortowe połączenia w standardzie zachodnioeuropejskim.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze