Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ARF sprawdza postępy przy budowie pociągów interregionalnych z PESY

inforail
10.09.2025 12:30
0 Komentarzy

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) poinformowała, że w dniach 3–4 września 2025 roku delegacja instytucji przebywała w Bydgoszczy, w zakładach producenta PESA, gdzie przeprowadzono wstępny odbiór pierwszej interregionalnej jednostki elektrycznej RE-IR2.

Pojazd powstał w ramach projektu zakupu 20 dalekobieżnych składów elektrycznych, realizowanego na podstawie kontraktu podpisanego 19 grudnia 2023 r. między ARF a PESA.

Rozkład jazdy:

Inspekcja i odbiór techniczny

Podczas wizyty w Polsce przedstawiciele ARF dokonali wizualnej inspekcji procesu produkcyjnego, a także formalnego odbioru pudła i ramy wózków. Zweryfikowano również układ i montaż siedzeń pasażerskich oraz potwierdzono pełne przygotowanie wyposażenia pojazdu, które zostanie dostarczone wraz z jednostką.

Pierwszy skład zostanie przewieziony do Rumunii pod koniec września 2025 roku, aby przejść serię testów i prób certyfikacyjnych NoBo i DeBo, a następnie uzyskać homologację typu i dopuszczenie do eksploatacji zgodnie z regulacjami europejskimi i krajowymi.

Finansowanie projektu

Łączna wartość inwestycji to 919 mln lei. Finansowanie pochodzi zarówno z funduszy europejskich w ramach PNRR (ok. 559 mln lei), jak i z wkładu krajowego (213,5 mln lei) oraz podatku VAT (146,7 mln lei).

Planowane trasy eksploatacji

Nowe jednostki RE-IR2 będą wykorzystywane w ramach publicznych kontraktów przewozowych m.in. na trasach:

  • Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov,
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova,
  • Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava,
  • Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava,
  • Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia),
  • trasa obejmująca połączenie Mangalia – Constanța – Brăila – Bacău – Iași/Suceava,
  • (Giurgiu) Bukareszt – Ciulnița – Călărași.

Po zakończeniu trwających prac elektryfikacyjnych sieć połączeń zostanie rozszerzona m.in. o odcinki Cluj Napoca – Oradea oraz Craiova – Calafat, co umożliwi obsługę nowych dalekobieżnych relacji.

Nowa era w rumuńskiej kolei

Wprowadzenie interregionalnych jednostek elektrycznych RE-IR2 ma na celu znaczącą poprawę jakości usług kolejowych w Rumunii. Dzięki nowoczesnym pojazdom, finansowanym z unijnych i krajowych środków, pasażerowie zyskają komfortowe i szybkie połączenia między głównymi regionami kraju.

Komentarze