Pociągiem zamiast metrem. W Pradze
W połowie sierpnia 2025 roku w stolicy Czech pasażerowie muszą przygotować się na znaczące utrudnienia w komunikacji miejskiej. Podczas dwóch kolejnych sierpniowych weekendach – 16–17 oraz 23–24 sierpnia – zamknięty zostanie odcinek linii B praskiego metra między stacjami Florenc a Vysočanská.
Powodem przerwy w ruchu są prace torowe związane z przebudową stacji Českomoravská.
Rozkład jazdy:
- Jakie połączenia kolejowe zastąpią metro w czasie sierpniowej przerwy na linii B w Pradze?
- Jakie są planowane czasy przejazdu pociągów linii S2X między Masarykowym dworcem a Horními Počernicami?
- W jaki sposób kolej już wcześniej wspierała komunikację miejską w Pradze podczas remontów czy awarii?
Nowa, tymczasowa linia kolejowa S2X
Aby zminimalizować skutki tej przerwy, České dráhy we współpracy z Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) i Pražską integrovaną dopravą (PID) wprowadzą do ruchu dodatkowe pociągi, które mają zapewnić szybkie i pojemne połączenie między centrum miasta a północno-wschodnimi dzielnicami.
Na czas zamknięcia metra uruchomiona zostanie specjalna linia kolejowa S2X, kursująca z Masarykova nádraží przez stację Praha-Vysočany i przystanek Praha-Rajská zahrada do stacji Praha-Horní Počernice. Składy powrotne pojadą tą samą trasą.
Obsługę zapewnią popularne jednostki CityElefant, które mogą pomieścić do 310 pasażerów siedzących, co znacząco zwiększy przepustowość transportu publicznego w najbardziej obciążonym odcinku miasta.
Rozkład jazdy przewiduje, że pociągi będą odjeżdżały z Masarykova nádraží zawsze o 01. i 31. minucie każdej godziny między 6:01 a 22:01, natomiast z Horních Počernic w kierunku centrum o 02. i 35. minucie każdej godziny od 6:02 do 22:02. Dzięki temu w połączeniu z regularnymi liniami S2/S22 i S3 podróżni zyskają połączenie między wschodnią częścią miasta a centrum średnio co 15 minut.
Krótkie czasy przejazdu
Dzięki wykorzystaniu kolei podróżni będą mogli liczyć na bardzo szybkie czasy przejazdu. Droga z Masarykova nádraží do Vysočan zajmuje zaledwie 6 minut, do Rajskiej zahrady na Černým Mostě – 11 minut, a do Horních Počernic – 14 minut.
Takie rozwiązanie okaże się szczególnie korzystne dla mieszkańców północno-wschodnich dzielnic Pragi, m.in. Hloubětína, Černého Mostu czy Horních Počernic. Połączenia kolejowe będą nie tylko szybsze, ale także bardziej pojemne niż komunikacja zastępcza.
Dodatkową zaletą jest dogodne położenie przystanków kolejowych – Praha-Vysočany i Praha-Rajská zahrada znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie stacji metra, co pozwala na łatwe przesiadki do innych środków transportu w ramach systemu PID.
Metro i tramwaje też pomogą
Za utrzymanie komunikacji na odcinku Florenc – Vysočanská odpowiadać będzie także Dopravní podnik hl. m. Prahy, który uruchomi specjalną tramwajową linię X-B. Dzięki równoległemu wzmocnieniu kolei i wprowadzeniu tramwajów zastępczych, praska komunikacja miejska powinna sprawnie funkcjonować pomimo wyłączenia jednego z kluczowych odcinków metra.
Kolej jako wsparcie dla komunikacji miejskiej
Choć częściej to transport kolejowy bywa zastępowany autobusami w czasie remontów, sytuacje odwrotne również nie należą do rzadkości. Kolej już kilkakrotnie pełniła rolę uzupełnienia komunikacji miejskiej w Pradze i innych miastach Czech.
W 1995 roku specjalna linia kolejowa obsługiwała pasażerów podczas remontu ulicy Komořanskiej. W czasie powodzi w 2002 roku kolej zastępowała część zalanych odcinków metra. Latem 2010 roku uruchomiono specjalną linię S65, która początkowo miała funkcjonować jedynie podczas remontu torowiska tramwajowego Anděl – Řepy, jednak zyskała tak dużą popularność, że została utrzymana na stałe.
Podobne rozwiązania stosowane są także poza Pragą – obecnie kolej stanowi alternatywę dla podróżnych w Ústí nad Labem, gdzie trwa remont mostu im. Edvarda Beneša.
Informacje praktyczne
Szczegółowe rozkłady jazdy pociągów linii S2X zostały już wprowadzone do oficjalnych wyszukiwarek połączeń oraz aplikacji Můj vlak. Dodatkowe informacje na temat samej przerwy w ruchu metra można znaleźć na stronach Pražské integrované dopravy oraz Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Sierpniowa przerwa w kursowaniu metra w Pradze na odcinku Florenc – Vysočanská będzie dużym wyzwaniem dla pasażerów, jednak dzięki skoordynowanym działaniom ČD, DPP i PID podróżni zyskają wygodną alternatywę. Dodatkowe pociągi linii S2X zapewnią szybkie, pojemne i regularne połączenia, które pozwolą zminimalizować uciążliwości związane z remontem metra i jednocześnie pokażą potencjał kolei jako elementu systemu komunikacji miejskiej.
Komentarze