Koleje Czeskie jako pierwszy przewoźnik odbierają takie lokomotywy. Do Polski nie pojadą
České dráhy rozpoczęły odbiór pierwszych egzemplarzy najnowszej generacji lokomotyw Siemens Vectron, przystosowanych do osiągania prędkości eksploatacyjnej 230 km/h.
Producent, Siemens Mobility, dostarczy do końca września osiem sztuk, a do końca 2025 roku liczba ta wzrośnie o kolejne dwanaście. W następnych tygodniach personel operacyjny i serwisowy przewoźnika przejdzie szkolenia, a nowe lokomotywy otrzymają specjalne malowanie w barwach korporacyjnych.
Rozkład jazdy:
- Kiedy České dráhy planują zakończyć odbiór wszystkich 50 lokomotyw Vectron 230 km/h?
- Na jakich trasach międzynarodowych nowe lokomotywy będą wykorzystywane w pierwszej kolejności?
- W którym zakładzie produkowane są lokomotywy Vectron dla Českých drah?
Pierwszy taki przewoźnik na świecie
Prezes i dyrektor generalny ČD, Michal Krapinec, podkreślił, że narodowy przewoźnik od kilku lat eksploatuje lokomotywy Vectron, mając obecnie 61 jednostek tego typu. Teraz do floty trafia ich nowa generacja, zdolna do jazdy z prędkością 230 km/h, oznaczona jako seria 384.
„České dráhy będą pierwszym przewoźnikiem na świecie, który wprowadzi do eksploatacji wysokoprędkościowe Vectrony 230 km/h. Planujemy je wykorzystywać w składach ComfortJet i Railjet na najbardziej prestiżowych trasach międzynarodowych” — zaznaczył Krapinec.
Zakup 50 lokomotyw i ambitne plany
Całe zamówienie obejmuje 50 sztuk lokomotyw. Pierwsze 20 egzemplarzy ma zostać włączone do ruchu jeszcze w 2025 roku, a finalne dostawy zakończą się do końca 2026 roku.
Nowe pojazdy będą obsługiwać głównie dalekobieżne połączenia międzynarodowe do Niemiec, Austrii, Danii i Węgier, gdzie funkcjonują lub powstają odcinki linii umożliwiające jazdę z prędkością powyżej 200 km/h. W przyszłości zostaną skierowane także na pierwsze odcinki czeskich linii dużych prędkości.
Produkcja i technologia
Lokomotywy powstają w zakładzie Siemens Mobility w Monachium-Allach. Jak zaznacza Roman Kokšal, prezes Siemens Mobility Czech Republic, model Vectron 230 km/h to szczyt nowoczesnych technologii w zakresie interoperacyjnego transportu kolejowego:
„Są to wielosystemowe lokomotywy, które doskonale sprawdzą się zarówno na liniach konwencjonalnych, jak i dużych prędkości w całej Europie. Do końca tego roku przekażemy ČD 20 lokomotyw, a od stycznia 2026 roku z fabryki w Monachium będzie co tydzień wyjeżdżać jedna nowa jednostka.”
Popularny model w Europie
Siemens Vectron to jedna z najpopularniejszych elektrycznych lokomotyw na kontynencie. Do końca lipca 2025 roku producenci otrzymali ponad 2 290 zamówień na ten model, co potwierdza jego pozycję lidera w segmencie nowoczesnych pojazdów trakcyjnych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze