Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Czeskie rozszerzają siatkę połączeń i wprowadzają szybsze pociągi. Nowy pociąg do Polski

inforail
08.08.2025 09:30
0 Komentarzy

Nowy rozkład jazdy Kolei Czeskich, który wejdzie w życie 14 grudnia 2025 roku, przyniesie największe od lat rozszerzenie oferty dalekobieżnych połączeń międzynarodowych i krajowych.

Pasażerowie mogą spodziewać się nowych tras, większego komfortu podróży oraz skrócenia czasu przejazdu między najważniejszymi europejskimi miastami. Nowoczesne jednostki ComfortJet i znane Railjety będą obsługiwać połączenia nie tylko do Austrii czy Niemiec, ale również na Słowację, Węgry, do Danii oraz Polski.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie nowe połączenia międzynarodowe pojawią się w rozkładzie jazdy Kolei Czeskich na 2026 rok?
  2. Jakie udogodnienia zaoferują nowe jednostki ComfortJet i Railjet pasażerom na trasach krajowych i zagranicznych?
  3. W jaki sposób zmieni się oferta połączeń kolejowych między Czechami a Polską?

Więcej pociągów, lepszy komfort, wyższe prędkości

W 2026 roku wszystkie pociągi zestawione z jednostek Railjet oraz nowoczesnych ComfortJet będą oznaczone międzynarodową kategorią „railjet”. To rozwiązanie pozwoli pasażerom łatwiej rozpoznać najbardziej komfortowe składy w ofercie Kolei Czeskich. Jednostki te pojawią się m.in. na trasach z Pragi do Berlina, Wiednia, Budapesztu, Bratysławy i Villach.

Zakończenie dostaw nowoczesnych wagonów ComfortJet w pierwszej połowie 2026 roku pozwoli zwiększyć liczbę klimatyzowanych składów także w innych pociągach dalekobieżnych. Na przykład na trasie Ex1 z Pragi do Ostrawy i dalej do Polski oraz Słowacji pojawią się wagony restauracyjne i bistro, zwiększając komfort i liczbę miejsc dla podróżnych.

Pociągi do Danii i szybsze połączenia do Niemiec

Pociągi kategorii Berliner kursujące między Pragą a Hamburgiem i Kopenhagą zyskają dodatkowe pary połączeń. Wszystkie dotychczasowe składy kończące bieg w Berlinie będą przedłużone do Hamburga, a czas przejazdu na tej trasie skróci się o kilkadziesiąt minut. Dodatkowe kursy wieczorne umożliwią powroty z Hamburga i Berlina do Pragi późną porą, a nowy wieczorny pociąg z Pragi do Drezna poprawi ofertę dla podróżnych z południa Czech.

W nowych składach Berliner i ComfortJet planowane jest osiąganie prędkości do 230 km/h, co czyni je najszybszymi pociągami w historii ČD.

Rozwój połączeń z Polską

Oferta połączeń z Polską również zostanie znacznie poszerzona. Do składu pociągu EuroCity Baltic Express relacji Praga – Gdynia zostanie dodany piąty wagon z częścią bistro. Zwiększy to nie tylko ofertę gastronomiczną, ale również liczbę miejsc siedzących.

Pojawi się nowy pociąg EuroCity z Wiednia do Krakowa przez Břeclav, Přerov i Ostrawę. Bezpośrednie połączenia z południowej Polski do Wrocławia i Poznania będą obsługiwane dwa razy dziennie, a nowe nocne połączenie EuroNight Carpatia z Bohumína do Przemyśla umożliwi wygodną podróż z Czech do Polski Wschodniej.

Nowości dla podróżnych na Słowację i Węgry

W połączeniach z Bratysławą i Budapesztem pojawią się nowoczesne składy Railjet i ComfortJet. W przypadku trwających modernizacji tras, np. przez Horní Lideč, wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza. Powróci również Pendolino Košičan na trasie z Pragi do Koszyc, co pozwoli najszybciej dojechać z Czech do wschodniej Słowacji.

Nowe połączenia aż do granicy Włoch i Słowenii

Jedną z największych zmian będzie rozszerzenie połączeń railjet Vindobona do Villach w południowej Austrii. Trasa przebiegać będzie przez nowo otwartą linię Koralmbahn, która pozwala osiągnąć prędkość 230 km/h i obejmuje 33-kilometrowy Koralmský tunel. Pociągi będą jeździć z Pragi trzy razy dziennie, a podróż potrwa ok. 8 godzin. Villach to dogodny punkt przesiadkowy w kierunku Słowenii i Włoch.

Wzmocnienie tras krajowych

Rozkład jazdy 2026 przewiduje również lepsze skomunikowanie Pragi z południowymi Czechami. Pojawi się nowy szybki pociąg InterCity na trasie Praga – České Budějovice oraz nowy wieczorny pociąg „zastávkový”. Dodatkowo połączenie EuroCity Jižní expres z Linzu do Pragi zostanie przesunięte na późniejszą godzinę, dzięki czemu zapewni późniejszy dojazd do stolicy.

Usprawnienia obejmą również linie R11 i R20 – więcej wagonów będzie wyposażonych w klimatyzację, Wi-Fi oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Dzięki tym zmianom Koleje Czeskie stają się jeszcze bardziej konkurencyjne w międzynarodowym transporcie pasażerskim, oferując nowoczesność, szybkość i komfort na poziomie europejskim.

Komentarze