Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sukces połączenia Oslo–Malmö. Vy zapowiada całoroczne kursy i ekspansję na Europę

inforail
07.08.2025 12:30
0 Komentarzy

Letnie połączenie kolejowe między Oslo a Malmö, uruchomione po raz pierwszy od ponad 20 lat, okazało się wielkim sukcesem.

Norweski przewoźnik Vy ogłosił, że od grudnia 2025 roku trasa ta stanie się stałym elementem oferty. To dopiero początek – firma planuje kolejne ambitne kierunki, w tym Kopenhagę i Hamburg. O połączeniu pisaliśmy w InfoRail.pl.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne wyzwania techniczne i organizacyjne w uruchomieniu połączenia kolejowego Oslo–Kopenhaga?
  2. W jaki sposób tunel Fehmarnbelt wpłynie na dostępność kolejowych połączeń między Norwegią a resztą Europy?
  3. Jakie są przewidywane korzyści dla pasażerów z całorocznego połączenia Oslo–Malmö?
Połączenie kolejowe
Połączenie kolejowe Oslo–Malmö

Wróciły pociągi, wrócił entuzjazm

Pierwszy pociąg z Oslo do Malmö wyruszył 14 lipca 2025 roku, a jego odjazd świętowano z orkiestrą kolejową i tradycyjnymi szwedzkimi bułeczkami cynamonowymi na pokładzie. Chociaż letnie kursy zakończą się 8 sierpnia, to zainteresowanie przeszło najśmielsze oczekiwania organizatorów.

– To był test, ale zadziałało fantastycznie – przyznaje Ludvig Hambro, szef komercyjnej oferty przewozowej Vy. – Widać ogromne zainteresowanie możliwością dojazdu pociągiem prawie do Kopenhagi.

Malmö przez cały rok

Zadowoleni z efektów pilotażu, przedstawiciele Vy ogłosili, że połączenie do Malmö zostanie utrzymane na stałe. Od grudnia 2025 pociągi mają kursować w każdy weekend, a w sezonach wysokiego ruchu – jak lato, Święta Bożego Narodzenia czy Wielkanoc – codziennie.

– Planujemy weekendowe kursy w piątki i soboty, z powrotem dzień później. Idealne na krótki wypad – mówi Hambro.

Kopenhaga i dalej

Choć obecnie pociągi kończą bieg w Malmö, docelowo Vy planuje wydłużyć trasę do Kopenhagi, wspólnie z duńskim przewoźnikiem DSB. Obie firmy prowadzą już zaawansowane rozmowy, choć na razie DSB nie ma jeszcze uprawnień do jazdy po Norwegii, a tabor długodystansowy jest w trakcie zamówień.

– Kiedy nowe składy będą gotowe, my zapewnimy lokomotywy i załogę. Wspólnie z DSB uruchomimy trasę Oslo–Kopenhaga – zapowiada Hambro.

Dzięki bliskości Kopenhagi do Malmö, już teraz pasażerowie mogą korzystać z wygodnych przesiadek, a w grudniu – dotrzeć do miasta na przykład na sylwestra.

Pociągiem do Hamburga i dalej

Plany Vy sięgają jeszcze dalej – do Niemiec. Długoterminowym celem jest uruchomienie bezpośredniego połączenia z Oslo do Hamburga, a docelowo – jeszcze dalej, w głąb kontynentu.

Realizacja tego pomysłu będzie możliwa m.in. dzięki Fehmarnbelt, czyli budowanej podwodnej tunelowej trasie między Danią a Niemcami. Kiedy zostanie ukończona w 2029 roku, znacznie skróci czas podróży między Hamburgiem a Kopenhagą.

– W przyszłości podróż z Oslo do Hamburga pociągiem może trwać około 9 godzin – czyli mniej więcej tyle, ile trwa dziś przejazd z Oslo do Bergen – podkreśla Hambro.

Przyszłość kolei z wizją

Choć na bezpośrednie połączenie z Norwegii do Niemiec trzeba będzie jeszcze poczekać, to już w grudniu 2025 roku pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego połączenia do Malmö – idealnie na zimowy wypad, jarmark bożonarodzeniowy czy powitanie Nowego Roku tuż obok, w Kopenhadze.

Komentarze